Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#543587
perhall skrev:
Variosboy skrev:Inte sliter väl (gamla) 2.4D framdäck värst mycket? Inte med tanke på det låga vridet från tomgång och en bit upp..
Kör ganska hårt, och har inte bytt några däck än, och det är 5mm kvar på alla (Byter mellan fram å bak vart annat år) Detta är på 5000 mil..
Beror på märke, ålder mm. Och framför allt hur man kör. Men lär slita mer än 2,0F t ex.../PH
Visst är det så, jag kör lugnt men visst ibland trycker man på vi vissa tillfällen och kör man med automatare så blir det lätt att hjulen nästan spinner loss på asfalten.
Mvh Lasse
#543606
Variosboy skrev:Med låga varv menar jag start från tomgång och under typ 12-13 hundra varv.. där finns inte jättemycket vrid.
Ok, jag förstår. Jag upplever min bil som väldigt pigg just vid dom varvtalen från 1200-3000 varv. Kanske är det annorlunda med automatlåda då man lätt trycker på för hårt vid ex, rondellkörning.

Mvh Lasse
#543619
Cox skrev:Nej då ! samma med manuell det spinner friskt kan jag säga om man trampar på lite, allra helst ut från rondeller korsningar osv
Bra att det är fler som har samma erfarenhet. Det är detta som jag upplever som den största skillnaden jämfört med 2,4t som jag körde tidigare. Bättre vrid vid lägre varvtal samt stark när man drar husvagn men ändå rimlig bränsleekonomi.
Mvh Lasse
#543729
En automatlåda med momentovandlare kan vid vissa tillfällen (oftast vid låga varv) ge högre moment ut än vad som kommer från motorn. Det brukar medföra att däcken slits mer.

Jag har haft en V70 2,5T med automat och har nu en V70 2,5T manuell. Bägge två slirar om man är oförsiktig. Automaten slet mer på däcken.

Stor, tung framhjulsdriven bil med relativt stor motor kombinerat med aggresivt körsätt ger ett högt däckskonto. Numera håller däcken rätt bra, men jag tror att det beror på lugnare körsätt. (Ni anar inte hur mycket lugnare man kör med ett barn som lätt blir åksjukt i bilen. Det är väldigt bra både för bränsleförbrukningen och däckslitaget)
#543743
AndS skrev:Beror också på om du har 16 eller 17 tum.17 tum med 225/50 slits snabbare och kostar mycket mera än motsvarande 16 tum och 205/60.
Kostar mycket mer gör de, däremot är de Mich Primacy HP som satt original för några år sedan förstärka (98 istf 94) och har mycket bra livslängd, Energy-däcken 205/60 håller bra om man kör lugnt, vid hård körning håller de nog sämre än Primacy HP.
De Conti SC som har suttit på vissa årgångar håller sämre än michelin (det gör conti oftats men är bättre i vått)
PH

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]