Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dynamon
#543158
Jag kommer antagligen beställa en V70 T4 Summum med massa krimskrams nästa vecka. Jag är osäker på vilket teknikpaket jag ska beställa (High Performance sound eller Premium Sound). Jag har läst väldigt negativa kommentarer om Premium Sound av nån som kört det i nån XC-bil, men har inte läst nån med erfarenheter från V70. De anpassas väl efter bilen om jag förstått det rätt?

Nån som provlyssnat eller köpt en 2012 V70 med Premium Sound och har några kommentarer? Som det ser ut just nu blir det Teknikpaket med High Performance-stereon jag beställer. Jag kommer nog att ha möjlighet att provlyssna Premium Sound på tisdag, men då är väl ändå inte anläggningen inspelad och jag har inte haft mycket till billjud tidigare, så jag vet inte hur det jämför sig, värdemässigt.

Jag väntar på en Passat där tillverkligen skjutits fram flera månader, som jag då kommer avbeställa. På Passaten var det dock ingen fråga om saken att jag skulle ha det bättre systemet (Dynaudio), även om jag inte kunde provlyssna det. Där hade jag läst många som tyckte om ljudet (ren och klar återgivning, även om en del tyckte att det gärna hade fått vara mer bas).
#543226
Jag har High Performance i min XC70, men det köpte jag bara för att det finns med 7" skärm, som jag ville ha.
Ljudet bryr jag mig inte om, så länge man kan höra nyheterna i radion. Men när det till äventyrs spelas nåt annat i mojängen (dottern kör...), då tycker jag det låter anständigt.

En XC70 är en V70 som sitter 60 mm högre över marken. Kan inte tänka mig att det påverkar ljudet i någon noterbar grad.
#543278
apersson850 skrev:Jag har High Performance i min XC70, men det köpte jag bara för att det finns med 7" skärm, som jag ville ha.
Ljudet bryr jag mig inte om, så länge man kan höra nyheterna i radion. Men när det till äventyrs spelas nåt annat i mojängen (dottern kör...), då tycker jag det låter anständigt.

En XC70 är en V70 som sitter 60 mm högre över marken. Kan inte tänka mig att det påverkar ljudet i någon noterbar grad.

Han kan menat xc60/xc90 också :p
Jag har också HP och tycker den låter tillräckligt bra för att lyssna på lite musik emellanåt.
Jag tror inte nån standardmonterad anläggning i bilarna är gjorda för nåt äkta hifiljud utan snarare mer "bang of the buck" med massa finesser och massor av bas som filtrerar bort vägljud,motorljud och allt annat som stör i och utanför en bil.
av dynamon
#543328
Det var XC60 det gällde då, en tråd här på forumet. Bra musik återgiven på ett bra sätt gör att tiden i bilen uppskattas mer, tycker jag. Eftersom jag tar den som personalbil får jag inte byta ut stereo eller andra komponenter förrän efter 3 år (förutsatt att jag väljer att köpa ut den). Känns trist om jag blir missnöjd med ljudet om jag är låst till det i tre år.
#543348
High performance har rätt OK ljud. Långt över alla konkurrenter kan erbjuda i den prisnivån. Även utan subwoofer har den ett rätt OK ljud. Fortfarande prisvärt men om man njuter av musik så skulle jag ändå förorda Premium Sound. 160W jämfört med 650 W är en jäkla skillnad. OCH......high performance har blivit klenare och sämre med åren (lägre effekt). Nu tycker jag framförallt att mellanregister är under all kritik. Jag har också svårt att få till ett bra ljud ur lyssnarposition. Jag har fått laborera friskt med equalizern för att få ett ljud som fungerar.
#543450
Nu vet jag (kanske!?) att inte du är sån Racetwin!
Men ifall någon som inte har koll läser tråden så vill jag förtydliga att effekten, alltså antal WATT inte säger någon om ljudkvalitet eller hur starkt det går att spela.

Som exempel kan sägas att en högtalare med en känslighet på 90dB och som blir matad med 100W kommer att spela lika starkt som en högatalare matad med 25W och som har en känslighet på 99dB.

En av de stora skillnaderna mellan HP och PS är att i PS så är ljudet tidskompenserat så att det är mycket lättare att få en bra ljudbild.
#543461
Så Rätt Variosboy :)

Dessutom måste Watt mätas på rätt sätt. "Blöjwatt" som vissa tillverkare mäter gav tex uteffekten i effektspikarna och det var detta som redovisades som effekt i Watt men förstärkaren orkade inte hålla den outputen kontinuerligt.

Även högtalarelementen skall vara bättre i Premium Sound än i High Performance.
#543570
Racetwin2 skrev:Så Rätt Variosboy :)

Dessutom måste Watt mätas på rätt sätt. "Blöjwatt" som vissa tillverkare mäter gav tex uteffekten i effektspikarna och det var detta som redovisades som effekt i Watt men förstärkaren orkade inte hålla den outputen kontinuerligt.

Även högtalarelementen skall vara bättre i Premium Sound än i High Performance.

Precis, sånna watt brukar man alltid läsa på specarna på siba med en pytteliten hemmabioreciver som väger nåt kilo men som har 2-3000 watt :P Tjenare!
#544155
Kan inte uttala mig om PS men har High Performance i min V70 T4F MY12 och jag måste säga att det låter bättre än vad jag trodde att det skulle göra.
Är kräsen och har haft många bra stereoanläggningar i bil, både hemmabyggda och med "bättre" fabriksstereo.
Körde senast med en Passat med "Volkswagen Sound" som är som HP ungefär men jag måste nog säga att Volvons anläggning låter bättre.
Eftersom flera har klagat på PS och sagt att det snarare försämrar än förbättrar skulle jag satsa på HP då det helt klart duger!
Att lyssna på Spotify helt trådlöst från mobilen är också helt suveränt, nya Sensus är riktigt bra!
#544166
Tack alla för input. Det lutar åt att det blir HP-ljud om det blir en ny V70 2012, men ska som sagt få provlyssna på Tisdag. Det krävs dock något extra för att jag ska ta PS nu. HP går precis in i min personalbils-kalkyl (om jag räknat rätt).

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]