Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#543132
Inte standard med mugghållare bak på MY08, så kolla om bilen har det. Rätt trist när det saknas för baksätesåkarna (inget att vila armbågen)
#543374
Humlannitton skrev:
En sak jag reagerade över var att vinterdäcken (som sitter på 16" Volvo-alu av något slag) var ovanligt slitna för att vara norrlandskörda dubbdäck; Är det något vanligt för V70II att den käkar däck, eller kan jag anta att tidigare ägare varit het på gasen?
Enligt annonsen bilen har rullat närmare närmare 9000 mil. I de trakterna så ligger väl vinterpuckarna på okt-april, dvs 6-7 månader/år. Ponera att däcken rullat 4000, kanske 5000 mil. Då lär de vara slitna.

Sen är det ju inte helt säkert att vinterhjulen suttit på den bilen.
#543394
Inte sliter väl (gamla) 2.4D framdäck värst mycket? Inte med tanke på det låga vridet från tomgång och en bit upp..
Kör ganska hårt, och har inte bytt några däck än, och det är 5mm kvar på alla (Byter mellan fram å bak vart annat år) Detta är på 5000 mil..
#543527
Variosboy skrev:Inte sliter väl (gamla) 2.4D framdäck värst mycket? Inte med tanke på det låga vridet från tomgång och en bit upp..
Kör ganska hårt, och har inte bytt några däck än, och det är 5mm kvar på alla (Byter mellan fram å bak vart annat år) Detta är på 5000 mil..
Nä, nu skojar du med oss. :D Visst är det tvärt om att vridet är som bäst på låga varvtal. Sliter däck det gör man och fram håller mina kanske 3000 mil i bästa fall.
#543543
Beror helt och hållet vilka däck du sätter på bilen, min förra Mondeo hade jag Conti på 2000 mil höll dessa sommardäck (vrid på den var 190 Nm)....Skall man ha däck som håller och är säkra montera Michelin. Dom håller och har grepp i asfalten torrt som vått. Visst Conti vinner tester hela tiden och inget snack det är ett mycket säkert och bra däck, men det fungerar som ett radergummi typ :-)
#543579
Cox skrev:Beror helt och hållet vilka däck du sätter på bilen, min förra Mondeo hade jag Conti på 2000 mil höll dessa sommardäck (vrid på den var 190 Nm)....Skall man ha däck som håller och är säkra montera Michelin. Dom håller och har grepp i asfalten torrt som vått. Visst Conti vinner tester hela tiden och inget snack det är ett mycket säkert och bra däck, men det fungerar som ett radergummi typ :-)
Jag håller med dig, jag har continental sportcontakt2 idag och är inte nöjd med livslängden, jag har kört mycket på Hancook däcken och de håller betydligt bättre. Skall montera de nya hankook v12 som verkar vara bra i fårhållande till pris.
Hälsningar Lasse
#543584
Variosboy skrev:Inte sliter väl (gamla) 2.4D framdäck värst mycket? Inte med tanke på det låga vridet från tomgång och en bit upp..
Kör ganska hårt, och har inte bytt några däck än, och det är 5mm kvar på alla (Byter mellan fram å bak vart annat år) Detta är på 5000 mil..
Beror på märke, ålder mm. Och framför allt hur man kör. Men lär slita mer än 2,0F t ex.../PH
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]