Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#536001
på min bil hadde tidigare om jag får säga det "dåre" kopplat abs lampan på lambdan å kapat banan. ja bytte båda absgivarna bak samt lödde ihop banan på kretskortet och nollade felkoderna. och tro det eller ej men absen funkar! till en kostnad av 399:- och en stump lödtenn...kan tänka mig att jobbet med att riva ner instrumenten för å tjuvkoppla lampan tar lika lång tid som att byta givarna...

jag märkte visserligen direkt att abs inte funka men nån annan kanske inte hadde gjort det och levt i tron att de skulle funka den dan de behövs...så utsätta nån för livsfara för att spara 399:- är ju inte speciellt snällt

nu har kanske inte detta så mycket å göra med ditt problem efter som lampan vägrar slockna...köp en abs box på skroten eller nåt kan inte kosta många spänn.. eller öppna din och kolla lödningarna
#536412
Racesam skrev:Okej. Så dåliga lödningar är ett problem redan 93? Har fått för mig att det gäller senare modeller.
Mvh Samuel
Dåliga lödningar har förekommit lite då å då, inte bara på Volvo.
Köper man billigt så får man vad man betalar för i detta fall.
Att Jula säljer en Bacho-såg 3-400kr billigare än den lokale järnhandlaren visar ju på andra saker.
Jula kanske har bättre inköpspris, eller lägger en lägre marginal.
Järniabutikerna borde ha minst lika bra inköpspris som Jula, men de är minst 400kr dyrare för samma såg.
Då börjar man ju undra.
På en av mina tidigare arbetsplatser, fick vi byta elektronik, elektronikenheter ibland. Detta var då någon inköpare varit och förhandlat ner priserna duktigt mkt hos en ny leverantör i något låglöneland. Det visade sig att de inkapslade delarna hade fuktskador, så som sagt, billigt ger ofta felorsaker framförallt inom elektronik.

Jag hade vissa dåliga lödningar i relän på min 850 -92

Ska kolla lite närmare på min ABS i morogn, då det plötsligt uppstått underliga saker, efter att jag haft ner framvagnen och haft isär låda o motor. Har inte rört något som har med ABS att göra mer än möjligen någon kontakt i motorrummet, som jag lirkat på. Ska kolla så det inte finns ärg där. Annars hade jag bara loss kontakten på vänster fram.
Hade massor av felkoder förut, men de raderade jag, provkörde, och det verkar vara ok nu. Men tanken slog mig nu att den "metallpinne" som trillade ner kanske faktiskt är till tändningslåset.
Då skulle ju det kunna uppstå dålig jordning tex, eller om den kan ha med bottendelen att göra.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 44#p535944
#536507
Förstår era farhågor men ni missar en sak. Det är en funktion till som styr lampan. När du sätter på tändningen så kollar den igenom systemet om det är okej eller inte. Den funktionen är kvar. Så är det fel på en sensor så tänds lampan ändå. Sen är jag av den uppfattningen att boxen ändå ska bytas. Mvh samuel
#536520
Och sen till logiken. Tror att ni missförstår vad jag menar. Självklart ska kontroll lampor fungera och varna. Det jag menar vad är viktigare: Att ABSen fungerar eller att lampan är släkt. Jag har arbetat med tävlingsbilar i 27 år. Nationellt och internationellt. Född i en bilverkstad så har sett en hel del under mina år. har sett bilar som lampan släckts som den ska fast ABSen inte fungerat, vilket är bättre? Sen om jag läser ovansående så är inte alla bilar före ABSens införande trafikfarliga för det. Dom har bromsar också, och får stopp. Självklart är ABS ett fantastiskt genombrott för att öka säkerheten men den viktigaste för det är den som kör. Och hur man framför fordonet. Finns inget hjälpmedel i världen som stoppar en galning.
Mvh Samuel
#536576
Racesam skrev:Och sen till logiken. Tror att ni missförstår vad jag menar. Självklart ska kontroll lampor fungera och varna. Det jag menar vad är viktigare: Att ABSen fungerar eller att lampan är släkt. Jag har arbetat med tävlingsbilar i 27 år. Nationellt och internationellt. Född i en bilverkstad så har sett en hel del under mina år. har sett bilar som lampan släckts som den ska fast ABSen inte fungerat, vilket är bättre? Sen om jag läser ovansående så är inte alla bilar före ABSens införande trafikfarliga för det. Dom har bromsar också, och får stopp. Självklart är ABS ett fantastiskt genombrott för att öka säkerheten men den viktigaste för det är den som kör. Och hur man framför fordonet. Finns inget hjälpmedel i världen som stoppar en galning.
Mvh Samuel
En kula i huvudet ? :-O)

p.s. Jag vill ha helst en bil vars alla lampor fungerar.
#536629
Racesam skrev:Och sen till logiken. Tror att ni missförstår vad jag menar. Självklart ska kontroll lampor fungera och varna. Det jag menar vad är viktigare: Att ABSen fungerar eller att lampan är släkt. Jag har arbetat med tävlingsbilar i 27 år. Nationellt och internationellt. Född i en bilverkstad så har sett en hel del under mina år. har sett bilar som lampan släckts som den ska fast ABSen inte fungerat, vilket är bättre? Sen om jag läser ovansående så är inte alla bilar före ABSens införande trafikfarliga för det. Dom har bromsar också, och får stopp. Självklart är ABS ett fantastiskt genombrott för att öka säkerheten men den viktigaste för det är den som kör. Och hur man framför fordonet. Finns inget hjälpmedel i världen som stoppar en galning.
Mvh Samuel
Ja visst är teknikens under fantastisk.

Det finns olika ABS-system det finns de som ligger som ett tillägg utanpå ett helt vanlig bromssystem. och de som är helt integrerat. Det ser bilbrovningen olika allvarligt på.
De som har det helintegrerat kan vara rent livsfarliga om systemet börjar krångla, men de med ett vanligt system i botten har vanliga bromsar som om bilen vore tillverkad utan ABS. Så var det tex på Saab 9000. då kunde man välja ABS som tillbehör, det är byggt som tillägg, så att säga. allt annat är som om det vore en bil utan ABS. Min 9000 gick igenom bilprovningen fast lampan för ABS lyste, bromsarna tog korrekt för övrigt, samma årsmodell kunde vara utan ABS. Svårt för dem på BP att veta om man tex plockade loss lampan. Nu var det väll 10 år sedan med den bilen men i alla fall.

Nu har jag småroliga problem med min 850, och det är inte speciellt roligt oavsett som min 9000 eller nu när skiten krånglar, på det här viset. Det är enklare om lampan tänds och förblir tänd. På 9000 var det så med SRS systemet för krockkudde och bältessträckare. Men om den lampan lyste så blev det 2:a, vilket är värst egentligen?
Samma bil kunde förekomma även den utan SRS-system och utan SRS i funktion så förblev bilen lika säker som en utan SRS-system. Men den lampan kunde man inte släcka utan dator i kopplad. Logiken är underlig måste jag säga.

Självdiagnostiken kan ju som sagt släcka lampan vid start, och sedan när man trycker på pedalen kan det vara helt ur funktion, precis som Samuel skrev. Så man vill ju helst att allt ska fungera korrekt.
#536641
Nu tycker jag du är lite och virrar virgata. Ett ABS system består av en pumpmodulator och en packe ventiler som lättar på bromstrycket till de hjul som börjar sladda. Visst kan det finnas ABS system som även hjälper till så att det blir extra bromskraft vid kraftig inbromsning, dvs man låter pumpmodulatorn hjälpa till.

Men det finns nog inget ABS system som är anordnat så att bromsarna inte fungerar utan den, det hade inte varit acceptabelt med sådana bilar på våra vägar. Stänger man ner ABS systemet så skall bromsarna fortfarande fungera normalt, dvs ge fullt godkänd bromskraft när man bromsar.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett p[…]

Brainys V60

Nä det såg inte kul ut. varför ble[…]

Tack för svaret! HUD verkar absolut trevligt[…]