Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PapaBear
#535543
Jag har råkat ut för att mitt stödlager "sa upp sig" under en trevlig lördagstur.
Trodde först det var "fördelningslådan" som gett upp men efter lite krälande insåg jag att det nog "bara" är stödlagret.

Men nu till frågan, går det att byta enbart stödlager? Har kollat runt lite här och blivit mer förvirrad än före.
Vissa säger ja det går, andra ja men bara på vissa årsmodeller och några nej, man måste byta hela kardan.
Och de 3 svaren är vad jag fått när jag frågat runt bland vänner och bekanta med. ??:-/

Så kan någon snäll/duktig själv hjälpa mig med detta, känns lite tråkigt när bilen står och sommaren börjar visa sig på riktigt.
av Henke3
#535553
På alla bilar byggda innan vecka 2 1998 går det att byta stödlagret. Du kollar detta lättast genom att titta på om din mittre knut sitter fastskruvad genom stödlagret. Finns där ingen skruv så kan du åtminstone inte byta lagret själv.

Edit: såg nu att du kör en -00:a, det går alltså inte att byta lagret själv på din bil.
Användarvisningsbild
av PapaBear
#536018
Med andra ord är det byte av hela främre delen av kardanstången som gäller? Eller måste man byta mellandelen också?
av V70XC1998
#536036
PapaBear skrev:Med andra ord är det byte av hela främre delen av kardanstången som gäller? Eller måste man byta mellandelen också?
Vad jag förstått är det hela kardanaxeln. Har själv nyligen bytt hela på märkesverkstaden. Min lokala mekaniker misslyckades med att byta stödlagret på min gamla kardan, satt ingen skruv där men skall enligt uppgifter på nätet och även i kontakt med en verkstad i Stockholm fungera att byta - renovera den gamla kardanaxeln. Man kan spara ca 4000-6000 på att renovera sin gamla men jag tyckte det verkade krångligt att skicka eller köra till Stockholm med den så det fick bli att bita i det sura äpplet...
Användarvisningsbild
av ketto
#536464
Går de inte att dela på kardanen så är de byte av hela som gäller, inge annat!
av Volvoolsson
#541150
Tja! Har precis fått samma trassel med min S70, så jag har plockat bort kardan nu men jag kan då inte komma på ngt sätt att dela på den. Det är en -99 så det kanske inte är så konstigt :) men i varjefall: säg att jag har fått tag på en begagnad axel som är ett år äldre än bilen. Skulle den passa på bilen isåfall?? Någon som kan tala om det för mej? :)

/Simon
Användarvisningsbild
av ketto
#541285
nja tveksamt! Skiljer på längd, medbringarna och stödlagret, kolla om du har klisterlappen kvar på din kardan! Har du tur så kan du läsa av artikelnumret på din kardan, och då är de bara att leta efter en likadan kardan till din bil!
av Henke3
#541607
Finns 3 olika axlar till dessa bilar, beroende på när bilen är tillverkad.
96w20-98w01 alltså årsmodell -97 och halva -98
98w02-99w19 alltså halva årsmodell -98 och hela -99
99w20--> alltså årsmodell -00
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!