Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#525360
Knepigt att dem ger sådant svar då kan man tycka...

Senaste hjulinställning vart efter byte av ena fjäderbenslagringen för 6 månader sedan. Dess förinnan så gjordes också en hjulinställning. Svårt att veta om glappet var där då eller inte...

Jag måste köpa nya däck(iaf fram). Förutom att däcken fram kommer slitas konstigt, finns det fler negativa saker som väger in om att göra om hjulinställningen?
av *pettson*
#525380
Motivet till informationen är i princip att deras reservdelar har så exakt passform och att dom alltid är exakt likadana. Då behövs ju ingen justering i teorin.
I praktiken så blir bussningar dåliga, man kanske slår på nån trotoarkant och länkarmen böjer sej 2mm. Hursomhelst gör man en justering efter ålder eller skada och allt är kalas tills man byter länkarm igen. Då blir det väldigt ofta fel.
Därav att alltid just göra en 4hjuls kontroll med ev justering.
#525443
Byter man bara styr- eller spindelled på en sida går det att göra hjulinställningen själv. Byter man på båda sidor brukar det vara hopplöst att justera in så att ratten pekar rakt fram när man kör rakt fram. Toe in mätt till fälgkanten på en 15" fälg ska vara 1-2mm d.v.s. det ska vara 1-2mm bredare i bakkant än i framkant mellan hjulen mätt till kanten på fälgen. Justeringen måste göras med bilen nedsänkt vilket innebär att man får åla omkring en del på marken men det går fint att mäta om man ordnar till ett mätverktyg och tar hjälp av en kompis som kan hålla koll på ena sidan. Jag har en 45x45-regel med en hyllkonsol i var ände som når upp till halva hjulet som får plats mellan hjulen med cirka 5cm spel. I ena änden har jag fäst en skruv som man håller intill på ena sidans fälgkant samtidigt som man mäter in (med stump av en linjal) på andra sidan. Litar man inte på att fälgen är helt plan kan man rita på där man mäter och rulla bilen så att hjulet rullar ett halvt varv och mäta igen.
#526269
Känner inte att jag kan få till det bra själv så en hjulinställning på någon firma får det nog allt blir.

Skall byta däck nästa sommar, om jag avvaktar med att göra en hjulinställnings tills vintern innan vinterdäcken skall på igen. Tar något annat än däcken stryk?

Skall byta bromsröret + bromsoket vänster bak. Kommer jag behöva att lufta höger bromsok också? För röret vänster bak går ju till en förgrening som går till höger bak? Finns det risk att luft tränger in åt det hållet när man skall byta röret?
#526452
Alfredo skrev:Jag skulle vilja fråga hur stort slitage det kan vara på bromsskivorna före byte, spesiellt fram. Dom kan antagligen svarvas men priserna verkar inte vara så skyhöga så det kunde vara enklast att montera nya.
Undrar också om bultarna brukar knäckas vi lossningen.
Minsta skivtjocklek fram är 23mm
Minsta skivtjocklek bak är 8,4mm
Största tjockleksvariation som får finnas på ett varv är : 0,008mm
Skivan får kasta upp till 0,04mm fram
Skivan får kasta upp till 0,08mm bak
Minsta beläggtjocklek fram 3mm
Minsta beläggtjocklek bak 2mm

Och nej använder man rätt verktyg brukar bultarna varken gå av eller bli söndertrasade i skallarna.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]