Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpiz
#50992
Hej, jag övningskör just nu privat med en Volvo V40, 2.0 och jag tycker att den är slö. stampade full gas ett par gånger med 3an ilagd vid 55 km/h och då var det 2300 varv i minuten. och den ökade sakta men säkert, den bilen vara så slö, hade ingen aning att volvos motorer var så slöa, den har rullat ca 9.200 mil snart årsmodell ska vara en 02 eller 03a

sen kör jag även en V50, 1.6a 05a och den är mycket piggare trots dom 100 hästarna. ska det vara så. kan det vara för att V50 har lätt tryckturbo och det har inte V40

tacksam för svar
/ Jim
Användarvisningsbild
av sinus
#51027
Jo en V40 2.0 (140hk) är slö därför man inte köper en med en mindre motor än 2.0T sen har väl inte V50 lätttrycksturbo i sin 1.6 eller för den delen 2.4 140 el 170.
av Kojje
#51035
V50:in har bara turbo i T5:an alla andra är sugisar men att stampa gasen i botten på 3:an i 55km/h och 2300 varv då du knappt har något vridmoment på en 2.0 och sedan klaga på att den är slö???? lägg dig i 75-80km/h så händer det mer anledningen till att V50 kändes piggare är säkert en annan utväxling i lådan och därav får man ha olika körstilar på dom olika modellerna för att dra nytta av kusarna...
av Jimpiz
#51045
Kojje skrev:V50:in har bara turbo i T5:an alla andra är sugisar men att stampa gasen i botten på 3:an i 55km/h och 2300 varv då du knappt har något vridmoment på en 2.0 och sedan klaga på att den är slö???? lägg dig i 75-80km/h så händer det mer anledningen till att V50 kändes piggare är säkert en annan utväxling i lådan och därav får man ha olika körstilar på dom olika modellerna för att dra nytta av kusarna...
andra märken har du bra acc vid dom hastigheterna som jag har kört.. den var slö på alla växlar. körde 0 till 100 med den också. den var slö även då och då varvade jag den ordentligt. Undrar om det är fel på motorn, eller om just en 1,6a är piggare än en 2.0
Användarvisningsbild
av MartinS
#51050
En V50 1.6 kan upplevas pigg då utväxlingen i lådan är så. Det blir dock ett himla surrande i högre hastigheter. Sen känns den piggare än vad den är då hastigheten inte ökar så mycket trots att du vevar runt med spaken som en galning.

Bilarna väger ungefär 1350-1400kg båda två och V40'n skall väl ha 140hk, V50'n 100hk. Det säger sig själv vilken som är snabbast. Men som sagt, den tätstegade lådan i V50'n spelar dig ett spratt.

/Martin

PS. Båda bilarna är att betrakta som trötta och långsamma.
av Jimpiz
#51054
MartinS skrev:En V50 1.6 kan upplevas pigg då utväxlingen i lådan är så. Det blir dock ett himla surrande i högre hastigheter. Sen känns den piggare än vad den är då hastigheten inte ökar så mycket trots att du vevar runt med spaken som en galning.

Bilarna väger ungefär 1350-1400kg båda två och V40'n skall väl ha 140hk, V50'n 100hk. Det säger sig själv vilken som är snabbast. Men som sagt, den tätstegade lådan i V50'n spelar dig ett spratt.

/Martin

PS. Båda bilarna är att betrakta som trötta och långsamma.
okej... jag har altid velat ha en volvo sen jag var liten. men nu vill jag inte längre ha en volvo. dom är slöa och trånga.
av Kojje
#51060
Jimpiz skrev:
MartinS skrev:En V50 1.6 kan upplevas pigg då utväxlingen i lådan är så. Det blir dock ett himla surrande i högre hastigheter. Sen känns den piggare än vad den är då hastigheten inte ökar så mycket trots att du vevar runt med spaken som en galning.

Bilarna väger ungefär 1350-1400kg båda två och V40'n skall väl ha 140hk, V50'n 100hk. Det säger sig själv vilken som är snabbast. Men som sagt, den tätstegade lådan i V50'n spelar dig ett spratt.

/Martin

PS. Båda bilarna är att betrakta som trötta och långsamma.
okej... jag har altid velat ha en volvo sen jag var liten. men nu vill jag inte längre ha en volvo. dom är slöa och trånga.
Jo just det du har inte åkt i min hör jag hehe....
av Frigge
#51065
Jimpiz skrev:
MartinS skrev:En V50 1.6 kan upplevas pigg då utväxlingen i lådan är så. Det blir dock ett himla surrande i högre hastigheter. Sen känns den piggare än vad den är då hastigheten inte ökar så mycket trots att du vevar runt med spaken som en galning.

Bilarna väger ungefär 1350-1400kg båda två och V40'n skall väl ha 140hk, V50'n 100hk. Det säger sig själv vilken som är snabbast. Men som sagt, den tätstegade lådan i V50'n spelar dig ett spratt.

/Martin

PS. Båda bilarna är att betrakta som trötta och långsamma.
okej... jag har altid velat ha en volvo sen jag var liten. men nu vill jag inte längre ha en volvo. dom är slöa och trånga.
Ja du har ju verkligen testat alla motoralternativ nu :roll:

/Fredrik
av Kojje
#51069
Frigge skrev:
Jimpiz skrev:
MartinS skrev:En V50 1.6 kan upplevas pigg då utväxlingen i lådan är så. Det blir dock ett himla surrande i högre hastigheter. Sen känns den piggare än vad den är då hastigheten inte ökar så mycket trots att du vevar runt med spaken som en galning.

Bilarna väger ungefär 1350-1400kg båda två och V40'n skall väl ha 140hk, V50'n 100hk. Det säger sig själv vilken som är snabbast. Men som sagt, den tätstegade lådan i V50'n spelar dig ett spratt.

/Martin

PS. Båda bilarna är att betrakta som trötta och långsamma.
okej... jag har altid velat ha en volvo sen jag var liten. men nu vill jag inte längre ha en volvo. dom är slöa och trånga.
Ja du har ju verkligen testat alla motoralternativ nu :roll:

/Fredrik
Jo eftersom jag haft körkort i 12 år och har en far som jobbar på volvo och får låna hem bilar kan jag nog säga dig att jag kört dom flesta modeller och motoralternativen vid det här laget. :wink:Och min egen bil kan man vid det här laget knappast kalla orginal :twisted:
Användarvisningsbild
av michael561
#51071
Kom igen nu killar...alla volvo bilar är ju trånga och slöa titta bara på V70R/XC90 V8 m.fl...Alla är ju jätte trånga och superslöa...min mor cyklar ju lätt ifrån min S80 T6 t.ex...

OBS: Hoppas att min ironi går fram...En V40/V50 är ju inte speciellt trång men jag har ännu inte möt en 1.6 l motor som är snabb...så är det ju,moster agda som köper en 1.6:a vill ju inte rejsa på stan på helgerna.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]