Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
#503655
Larzan skrev:Lånar tråden!

# Hur snabbt förstörs ett batteri?
En vecka urladdat i temp mellan -10c - -20c.

Verkstaden satte batteriet på laddning över helgen i alla fall.
# Hur gör man ett belastningsprov på ett bilbatteri?
# Vart kan man köpa Varta eller Tudor till fördelaktigt pris i dagarna?
Oavsett hur nytt batteriet är så lär det inte tåla djupurladdningar... Efter ett "batteritorsk" är även ett "nytt" batteri skadat.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#503671
Ett fulladdat och friskt batteri skall hålla laddning i -20 grader i två veckor. Ska kunna kallstarta bilen utan problem. Klarar inte batteriet detta är det inte helt ok.
Användarvisningsbild
av CarMan
#503769
Men så kan man ju inte svara.
menar du att du bara för att testa ska ful ladda ett battteri & låte det står utanför bilen i 2 veckor, för att sedan provstarta?

För om det sitter i bilen så kan man ju ha ett annat fel i bilen som orsakar att bilen inte har tillräcklig kapasitet kvar i betteriet
av Larzan
#503784
Ja, oavsett så lär jag ju få byta ut detta batteri, tror dock att det är bortom räddning i och med att det stod och drog ut under en veckas tid.
Volvo original, vad är det idag? Tudor, Varta... ?
Kan det bli följdfel av för låg spänning, dvs felkoder eller liknande?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#503805
CarMan skrev:Men så kan man ju inte svara.
menar du att du bara för att testa ska ful ladda ett battteri & låte det står utanför bilen i 2 veckor, för att sedan provstarta?

För om det sitter i bilen så kan man ju ha ett annat fel i bilen som orsakar att bilen inte har tillräcklig kapasitet kvar i betteriet
Nej det menar jag inte men håller inte batteriet laddning vid kyla är det kass. Volvo batteri är Varta, står på mitt med små intryckta bokstäver.

Har ett batteri bottenurladdat behövs det en bra laddare att ladda med. Viktigt är att man kollar syranivån.
av Larzan
#503808
Ok Volvo använder Varta numera. Låter tryggt. Osäker på vad som sitter i på min. (Original från början)

När mäter man vilospänningen?
12, 24, 36 timmar efter laddning?
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
#503840
Mr M skrev:Hej !
Hur länge håller bilbatteriet bra kapacitet ? Bör man byta det efter 4-5 år ? Om man inte vill vänta tills det är trasigt
http://ttmicro.no/no/hjem/ladere_og_bat ... ver-4000// Prøv denne evt!! :-)-)

Kjører s 60 2.0 turbo fra 2002,vet ikke hvor gammelt batteriet var men i fjor hadde jeg problem med kaldstart,da batteriet ble helt tappet.Selv brukte jeg ofte mye strøm i oppstartsperioden med varmetråder både her og der.Klart dette tar mye på batteriet,men lader den normalt,og etter mye langkjøring,burde dette ikke være noe stort problem.Det stod et 55 amp, i bilen men har nu skiftet til et varta 70 amp "black dynamic" :-)-) :mrgreen:
Senast redigerad av 1 volvos60turbo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Momentum
#503844
Har original batteriet från april 2003 i min V70 - inga problem relaterade till batteriet efter 8 år
av Larzan
#503909
volvos60turbo skrev:
Mr M skrev:Hej !
Hur länge håller bilbatteriet bra kapacitet ? Bör man byta det efter 4-5 år ? Om man inte vill vänta tills det är trasigt
http://ttmicro.no/no/hjem/ladere_og_bat ... ver-4000// Prøv denne evt!! :-)-)

Kjører s 60 2.0 turbo fra 2002,vet ikke hvor gammelt batteriet var men i fjor hadde jeg problem med kaldstart,da batteriet ble helt tappet.Selv brukte jeg ofte mye strøm i oppstartsperioden med varmetråder både her og der.Klart dette tar mye på batteriet,men lader den normalt,og etter mye langkjøring,burde dette ikke være noe stort problem.Det stod et 55 amp, i bilen men har nu skiftet til et varta 70 amp "black dynamic" :-)-) :mrgreen:
Kör diesel, kan ju inte använda ett halvt batteri ;)
Stödladdar normalt med CTEK.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#767985
Hur länge ska man förvänta sig att ens volvo originalbatteri ska hålla?
Min bil är tillverkad 2005 och årsmodell 2006. Batteriet är aldrig bytt vad jag vet.

Tycker att kapaciteten har avtagit lite. Bilen kan vara lite svårstartad ibland och efter 3-4 startförsök så tycker bilen att energinivån är låg :)
provar man kanske ytterligare 3-4gånger så går bilen ner i energisparläge :) jag fattar att startmotorn o allt sånt drar ström men..
när är det dags att investera i ett nytt och fräscht batteri?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]