Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larryd5
#499873
Hej!
Det är ingen ide att snåla med oljan. Om du vet vilken olja maskinen varit körd på, så kör på samma. Själv kör jag min diesel på Mobil1 5w40. Det finns hur mycket oljor som helst, men generelt så gäller konceptet "Lite dyrare, Lite bättre" Eftersom motor oljan är en sådan vital del i din diesel motor, så skall du nog köra på det som varit.
av JörgenB
#500310
Gör som du vill. Vissa sover tryggt om natten när dom vet att oljan kostar över 200kr/L, andra med biltema i bilen.
Är klassningen rätt och viskositeten så är det bara att köra på. 2000mil på en olja är endå inte långt.

Bilen ska ju kunna servas i somalia med gammal utspädd spillolja. Vi är extremt bortskämda med bra oljor i vårat land.
Själv kör jag oftast en medelväg, tills jag i en gammal bil(isbil) började köra på biltema, den blev tyst och gick bättre på tomgång än med den tidigare castrol som låg i garaget och fylldes i innan. Samt drog mindre olja vid körning.
Biltema är min huvudleverantör på oljor idag. Bilar har jag dock lämnat in pga garantier, men nu har jag en gammal volvo igen som jag inte har haft tid att serva själv. Har en bra verkstad i byn så det blir billigt och bra endå.
Dom senaste tre hojarna har bara gått på biltema, utan att knussla eller dra olja.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#500685
Biltemas helsyntet använde jag i min 9-5 med maptun steg 3 nästan 300Hk i 10000 mil utan problem. Bytte med 1000-mils intervall. När motorn plockades ned för uppgradering till smidda wössner var lager mm i mycket finbt skick. Kolvarna var normalslitna och inget i blocket. Det folk gör fel är att när bilen är gammal börjar man fuska när bilen egentligen behöver som mest kärlek iform av service.
av JörgenB
#500730
dieselmagnus skrev:Det folk gör fel är att när bilen är gammal börjar man fuska när bilen egentligen behöver som mest kärlek iform av service.
Väldigt klokt sagt.
Det borde vara så här.
En ny bil kan man serva själv i 10-15k mil. Sen kan man lämna in då servicen blir lite mera och slitdelar börjar upptäckas bli dåliga.
Användarvisningsbild
av CarMan
#500740
uppfyller oljan den klasning & vikositet som motortilverkaren anger, så kan du andvända den (sen kan visa oljor ha bättre tillatser än andra o då vara ännu bättre)
uppfyller oljan INTE klassningen Och eller inte uppfyller rätt viskoitet så ska du inte andvända den.
Det spelar lixom ingen roll om nån säger att den funkar, den hade jag i min bil m.m. Är det fel olja så tar du en stor & helt onödig risk.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#500818
Jag kollar alltid att klassning och viskositet är ok. Bara för att en olja är billig betyder inte detta att den är usel. Mobil1 tex hur mycket lägger de ned på reklam? Dessa utgifter ska ju tas tillbaka och då iform av högre pris.
Användarvisningsbild
av CarMan
#501100
Jag tror inte jag sett Mobil1 reklam på 10 år.
Var gör dom reklam?

Man måste ha monopol & en eftertraktad prdukt för att inte göra reklam för sig.
av inkognito
#501107
jag kör på castrol slx 0w-30 eller mobil FE 0w-30 beroende på vilken jag får tag i billigast, de känns dessutom som ganska hyfsade oljor, volvo använder väl båda två
av Radero1
#943120
Köp oljan på Lantmännen Maskin som heter:
Agrol EXCELLENT 0w-30 10Liter Kostar: 849kr 84,9kr/L artnr:712617
Agrol EXCELLENT 0w-30 4Liter Kostar: 339kr 84,75kr/L artnr:712604

Beskrivning
Agrol Excellent år en helsyntetisk motorolja speciellt anpassad för moderna motorer i personbilar.

Egenskaper
Agrol Excellent har mycket goda lägtemperaturegenskaper och ger lågre brånsleförbrukning ån konventionella motoroljor. Oljan har läng livslångd och år dårmed låmpad för fölångda bytesintervaller.


Rekommendationer
Agrol Excellent rekommenderas till moderna personbilar, bäde bensin och diesel, dår en olja enligt ACEA A5/B5 föreskrivs, dåribland Volvo personbilar.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]