Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPeppa
#499363
Tja, är i färd att byta olja i bilen. Jag har en Volvo V70 D5 2004. Den har gått som taxi och rullat ett gäng mil. Den har fått Castrol Edge 0-30w tidigare men jag tycker den är lite väl dyr. Nu har jag hittat en olja som Swedol säljer och som heter just SWEDOL HELSYNTET 5W-40.

Swedol skriver följande om sin olja:

Helsyntetisk motorolja SAE 5W-40
Helsyntetisk "super-olja" för året-runt-bruk. Bästa oljan för personbilar med bensin- eller diesel-motorer. Turbo-godkänd. Speciellt lämplig i högprestandamotorer med 4-ventilsteknik, turbo mm där värmeutvecklingen är mycket hög. Rekommenderas speciellt när långa bytesintervaller och bränsle-besparing är önskvärt.


Vad tror ni ?? Kan det vara nåt att skämma bort dieseln med ??

Bild
av MrPeppa
#499374
Larzan skrev:Som svar på din fråga.
Nej.
Vad är problemet med oljan ? Jag förstår ju att det är skillnad på dom när man kollar på priset men kan det verkligen vara en så dålig olja ??
av joakim__
#499423
Klipt ur my04 instruktionsbok
Dieselmotorer: ACEA B4
Observera att samma olja kan uppfylla ACEA A3, ACEA B3 och ACEA B4.
Detta gäller oavsett om oljan är av typ mineral, delsyntet eller helsyntet.
av MrPeppa
#499665
Så, vilken olja ska jag ha ?? Kom med tips, men inte dom dyraste jävlarna för dom köper jag inte (måste finnas lika bra olja fast billigare).
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#499727
Swedol kan fungera alldeles utmärkt. Jag kör Shell helix ultra som jag brukar köpa ett par du´nkar av på ICA när de rear den för 199kr eller 299kr/dunk. Kostar annars 450kr/4l på ICA. Det är en 5W40 olja som fungerar alldeles utmärkt om du nu har 2000-mils service.
av svda
#499783
B4 finns nog knappast att köpa längre. Den är ersatt av A3/B4 som ar en senare spec

ACEA A3/B4 was first introduced into the ACEA Oil Sequences in 2004, however, it is based upon the original ACEA A3 and ACEA B4 sequences that were introduced in 1996 and 1998 respectively.

For ACEA 2008 a number of changes to the requirements for ACEA A3/B4 have been made which raise the performance required to meet ACEA A3/B4-08. These include raising the level of diesel piston cleanliness performance in the VW TDI engine test and the inclusion of the new OM646LA engine test, as a replacement for the OM602A, along with increases in sludge handling.


Sklllnaden mellan A3/B3 och A3/B4 enligt ACEA 2008 standard är inte så stor:
ACEA A3/B3 was first introduced into the ACEA Oil Sequences in 2004, however, it is based upon the original ACEA A3 and ACEA B3 sequences that were introduced in 1996.

For ACEA 2008 a number of changes to the requirements for ACEA A3/B3 have been made which fundamentally change the performance required to meet ACEA A3/B3-08. These include the inclusion of the VW TDI engine test, as a replacement for the VW ICTD and the inclusion of the new OM646LA engine test, as a replacement for the OM602A, along with increases in sludge handling.


Jag har hämtat denna info från Lubrizols hemsida: http://www.lubrizol.com/EuropeanEngineOils/A3B308.html

Lubrizol levererar tillsatspaket till många mindre oljetillverkare.

Poldiagrammen i slutet av beskrivningen av resp. ACEA sekvens ger en bra översikt över egenskaperna. Notera skillnaderna från 2008.

Du bör välja den viskositet Volvo rekommenderar.

Annars är Swedols helsyntet olja mycket olja för pengarna. Den innehåller betydande mängd PAO Grupp 4 äkta syntet. Många oljor som säljs är annars grupp 3, dvs hydrokrackad mineralolja. För de flesta är det ingen större skillnad. Men det kan vara bra att känna till att helsyntet finns i ful och fin variant.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]