- mån 03 jan 2011, 10:45
#483427
Sen vad innebär 50% eller 65 % igentligen. Det är ju hur mycket av max vridmoment som kan överföras till bakaxel vilket väl motsvarar fullgas på 1:an på torr asfalt med supergrepp vilket ger max antal Nm i transmissionen och då ska den klara att överföra 50% av detta moment antar jag. På halt underlag blir det ju inte månag Nm innan det slirar. Gen 3 klarar väl 1500 Nm till bakaxeln men det lär ju inte hända på blankis tex.
bjornw skrev:Inte helt ärligt att jämföra en tiguan som har väger 1620 kg mot en XC90 som väger 2144 kg hur långt de kan baxa ett släp. Att XC90 väger mer än ett halv ton extra gör ju mycket mera an vilken generation det är på Haldexen.VolvoB20 skrev: Jodå det kan även gen 2 och 3 också göra tack vare att även dessa har en pre-charge pump som kan ansätta kopplingen redan innan rotationsskillnad uppstått. Man styr detta genom att starta pumpen vid behov.Ja, nästan. Gen 2 och 3 finns i flera varianter med olika stora el-pumpar. Beroende på variant kan de ge olika högt starttryck men det är inte lika stort som det tryck rotationspumpen bygger upp. Det innebär att vid tex motlut och ett tungt släp räcker inte starttrycket för driva runt bakhjulen från start. I löst och tungt underlag som sand/grus kan det också uppstå problem.
Jag har ägt och kört flera gen 2 och 3 bilar och vill nog påstå att skillnaden mot gen 4 är märkbar i svåra situationer. Sedan ska man komma ihåg att vilken gen det är inte är allt. Ett exempel är när kompisen inte lyckades backa i motlut med ett tungt släp, det släppte fram medans bakjåhjulen stod still. Han har en tiguan (gen 4). Vi provade med den xc90 vi hade då (gen 2) och efter lite hjulspinn fram så tryckte den upp släpet dit vi ville ha det. Tillverkarna anpassar hur mycket kraft som tillåts att skickas bakåt baserat på hållbarhet i drivlinan (ffa vinkelväxeln). Jag vet inte exakt vad tiguan tillåter men förmodligen ligger både den och andra vw och skoda modeller inte över 50%. V50 ligger också på runt 50% och XC90 tror jag tillåter 65%.
Sen vad innebär 50% eller 65 % igentligen. Det är ju hur mycket av max vridmoment som kan överföras till bakaxel vilket väl motsvarar fullgas på 1:an på torr asfalt med supergrepp vilket ger max antal Nm i transmissionen och då ska den klara att överföra 50% av detta moment antar jag. På halt underlag blir det ju inte månag Nm innan det slirar. Gen 3 klarar väl 1500 Nm till bakaxeln men det lär ju inte hända på blankis tex.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.