Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#477026
VolvoB20 skrev:
oskobe skrev:Jag har fått en punktering. Jag har kört bil sedan jag var 18, är nu 36.
Jag har inte krockat under 30 års bilkörande, alltså bör man genast ta bort bälten och krockkudar.
Däremot har jag fått 4 punkteringar under inte allt för lång tid.

3 av dessa var ute på europavägar, 1 = bult, 2=spik, 3= låspinne från bromsok

Bra jämförelse!

Ta bort allt som man aldrig utnyttjat som finns på den bil..
#477027
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Det är klart skall man köra i utlandet, Östeuropa och Afrika , då är det mycket att tänka på , bl.a att inte vagnskadeförsäkringen inte gäller i flera länder.
Men nu är det ändå så att många bilar lämnar aldrig Norden eller ens Sverige.
Ge dom en möjlighet som vill köpa till nödhjul som vill ha detta, inkludera takräcke om det inte finns någon reservhjulsbalja
Det finns faktiskt ett Sverige utanför tullarna i Stockholm också.

Får man punktering i norrland, skåne eller som jag fick senast i Kalmar så vill jag bara slänga på reservdäcket och köra vidare på direkten. Vem vill stå och vänta på bärgare timmavis för en sådan skitsak.

Det ska väl möjligen vara dagen bortskämda curlingbarn som varken vill eller har kunskap för att byta däck för deras föräldrar har fixat allt åt dem.

Man behöver inte köra i Afrika för att uppskatta reservhjul, Körde Polen-Slovaken-Ungern-Kroatien-Slovenien-Italien-Österrike-Schweich,Frankrike-Luxeburg-Belgien-Holland-Tjeckien-Tyskland-Danmark. Där gäller väl tjänsten men hur lång tid tar det och hur enkelt är det att förklara på vilken alptopp eller i vilken landsby man står med punka.


:-)-)

Mvh
#477028
andreas_lofgren skrev:Sedan ska man inte påstå att man kommer iväg på 5 minuter bara för att man har reservdäck heller. Först ska du gräva ur hela din semesterpackning och ställa den på vägen för att fiska fram reservdäck och domkraft som ligger under bagagegolvet.

Skönt att jag inte åker med semesterpackningen 365 dagar om året liggandes i bilen.
#477080
Jag förmodar att du alltid har snökedjor, överlevnads kit, lättviktstält och en 20 liters jeepdunk med i bilen, då förstår man att den semesterpackning får vara ganska begränsad för att få plats. :lol:
#477082
Steff 99 skrev:Jag förmodar att du alltid har snökedjor, överlevnads kit, lättviktstält och en 20 liters jeepdunk med i bilen, då förstår man att den semesterpackning får vara ganska begränsad för att få plats. :lol:

Förstår inte riktigt liknelsen, med någorlunda planering och bra däck behöver man knappast kedjor, överlevnadskit, tält och reservdunkar, första förband kan ju vara bra men det finns ju original i bilen.

Mot punktering kan man ju knappast planera.

Som jag skrev innan, en skitsak som en punktering som max tagit 5 minter att fixa blev nu 1,5 dagars helvete att fixa och höga kostander pga att resevdäck fattades.

Aldrig mer utan reservdäck säger jag....
#477098
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)
Sitta aldrig kvar i bilen och vänta !!!! Det gjorde en familj på Europavägen med vajerräck här utanför. Efter en stund kom en bil och brakade in i deras bil för det var för smalt mellan räckena och alla lider av svår whiplash idag.
#477113
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)
Sitta aldrig kvar i bilen och vänta !!!! Det gjorde en familj på Europavägen med vajerräck här utanför. Efter en stund kom en bil och brakade in i deras bil för det var för smalt mellan räckena och alla lider av svår whiplash idag.
Riktigt otäckt. Man blir rädd av att folk så ofta låter bli att sätta ut triangel sätta på varningsblinkers. (oavsett vad som vad fallet ovan).
#477115
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Volvo Assistans funkar också väldigt bra!! Då slipper man leta efter domkraftfästen, kompressor och lampa, man kan lungt sitta kvar i bilen o vänta så dyker bärgaren upp. 8)
Sitta aldrig kvar i bilen och vänta !!!! Det gjorde en familj på Europavägen med vajerräck här utanför. Efter en stund kom en bil och brakade in i deras bil för det var för smalt mellan räckena och alla lider av svår whiplash idag.
Riktigt otäckt. Man blir rädd av att folk så ofta låter bli att sätta ut triangel sätta på varningsblinkers. (oavsett vad som vad fallet ovan).
Både triangel och varningsblikers var ute och på vad jag minns men det hjälper inte..... så sitt INTE kvar i bilen medan ni väntar på assistance. Kliv ur bilen och ställ er utanför räcket.

Varför funkar det inte, jo det är aldrig bil nr ett i gruppen som kommer körande som smäller på, den bilen har ju långs siktssträcka. Det är bil nr 2 eller 3 som ligger nära första bilen som missar när bil nummer ett girar undan för hindret och smäller på den om står stilla.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Är det ett fel ni beskriver? Är det inte[…]

De flesta XC90 är välutrustade. Det komm[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsma[…]

Som ämnesraden antyder har jag nyligen bytt s[…]