NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lampan
#468540
Hej igen!

Det där med högre tomgång vid kallstart, det har jag alltid haft...och tänkt att det är så som det ska vara. Är det inte så? Min drar nog iväg till 12-1500 en stund innan det lugnar ned sig.

Lampan
av snoken
#468960
Hej Lampan,
Kanske det är så att det är normalt med 1200-1500 rpm vid kallstart med 2,4 140 hk motorn. Nu har min motorlampa släckts, jag hällde i en burk STP fuel cleaner i tanken. Lampan släcktes efter några mil. Håller tummarna att den inte återkommer. Vad hände med din motorlampa? Fixad på verkstad?
Jag undrar hur och varför ingen-jörer skapar ett diagnossystem som indikerar fast motorn går helt ok. Avikande värden borde ju märkas på motorgången och kördugligheten !!
PG
av Lampan
#470656
Hej!

Min motorlampa har varit släckt ett tag nu, ca 10 mil. Vad som avhjälpt felet vet jag inte. Det är iaf ny uppdatering på motorstyrning och något med bränslestyrning som jag inte minns just nu vad det hette. Men som det verkar just nu så funkar iaf allt som det ska. Jag har dock en otäck känsla av att det kommer tillbaks igen... De verkade minst sagt osäkra på Bilia Nacka när jag hämtade ut bilen och frågade om allt var grönt nu.

Lampan
av Lampan
#473486
Och visst kom lampjävlen tillbaks! Precis som jag trodde så höll det inte i sig någon längre tid... Börjar bli riktigt less!!!

I en annan tråd pratade ngn om emissionsgaranti, vet någon vad det är och om den gäller min V50 2,4i -06? Känner annrs på mig att detta komemr att bli dyrt... Har också upptäckt att bilen drar ngt mer bensin än tidigare...men det kan ju iofs bero på årstiden också.

Mvh
Lampan
av snoken
#473718
Hej Lampan,
Samma för mig. Lampan har börjat lysa igen. Nu skall jag byta bränslefilter. Hoppas det hjälper.
Jävligt jobbigt att få motorlampan i ansiktet igen. Färgen är ju orange, men den lyser rött i sinnet.
Jag har även tröttnat på komponentbytarna på Volvo. 10 olika meckar, 10 olika svar.
Luftmassemätare, ECM uppladdning, tryckgivare fel, vacumläckor, bränslefilter, etc,etc.
Idiotisk diagnossystem, måste vara samma som sitter i de svenska kärnkraftverken!
Häpp :-(O)
PG
av Lampan
#486772
En månad har gått och lampan tändes som sagt i början på december igen. Den lyste några dagar, jag beställde tid på Bilia...igen. Dagarna innan jag skulle in med bilen så slocknade den när jag startade i garget. Jag ringde Bilia som tyckte jag skulle avbeställa tiden och återkomma om den tändes igen. Allt var gott tills det närmade sig jul, då man fick en fin julklapp iom att lampan åter tändes.

Den här gången ringde jag Mekonomen Globen... Och nu har det, äntligen, hittats ett fel på biljäveln! En slang från vevhusventilationen hade sprickor i sig och läckte alltså. Nu är allt frid o fröjd och motorlampan lyser endast med sin frånvaro. :D

Lampan
av snoken
#488021
Luftfiltret är nu bytt och lampan slocknade efter ett antal mil.
Frid o fröjd för ett tag? Kommer den tillbaka får jag kolla vevhusventilationens slang extra noga.
PG
Användarvisningsbild
av hozz
#488188
Den här gången ringde jag Mekonomen Globen... Och nu har det, äntligen, hittats ett fel på biljäveln! En slang från vevhusventilationen hade sprickor i sig och läckte alltså. Nu är allt frid o fröjd och motorlampan lyser endast med sin frånvaro.
Mekonomen av alla ställen :D
Vad kostade felsökningen där?
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]