Fel på luftkonditioneringen?

Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fel på luftkonditioneringen?

Inläggav Wabbe tor 08 jun 2006, 08:49

Hej!

Nu när tempen börjar stiga några grader över noll börjar ju ACn att få ett mer aktivt liv. Något jag nu börjat irritera mig över är att ACn "pyser" näst intill konstant. När kompressorn startar och trycket ökar i systemet kan man höra ett pysljud som låter som när man pumpar ett däck. Det brukar ju normalt försvinna när systemet är trycksatt, men i mitt system låter detta ljud stup i kvarten. Vill minnas att det inte lät så här förra sommaren.
Någon som har en teori om vad detta kan vara? Behövs det fyllas på?
S60 T5 01
Användarvisningsbild
Wabbe
Halkkörning

Inläggav Perra N tor 08 jun 2006, 13:27

Det är inte spjällen som öppnas och stängs på olika ställen? Har du provat i olika lägen på inställningen? Kan göra så om man kör på Auto.
Mvh.
Perra

Olja under naglarna

Inläggav Wabbe tor 08 jun 2006, 13:35

Nej, det är inte spjällen, de har en annan karraktär på ljudet typ plågad elmotor. Detta låter som en tank som fylls med luft *PFFFFFFSSSSsssss*
Säg det där högt, så hör ni hur det låter :lol:

Tycker också att när jag drar på full kyla så är kalluften inte speciellt kall heller. Det ska ju märkbart kännas bara efter någon minut. Lutar nog åt att göra en AC-koll.
S60 T5 01
Användarvisningsbild
Wabbe
Halkkörning

Inläggav tkaren tor 08 jun 2006, 18:09

pyser det i kupén eller i motorrumet ?

T
tkaren
Övningskörning

Inläggav Frigge tor 08 jun 2006, 18:49

Lämna in bilen för uppgradering CCM:en, har för mig att ljudet åtminstone förbättras avsevärt av det.

/Fredrik
Frigge
Volvotok

Inläggav CarMan tor 08 jun 2006, 20:02

ljudet kommer från en regler ventil som ökar o minskar hålet som gasen går igenom & det är normalt att det då pyser olika högt, beroende på ute tempratur.

som frigge sa så kan man ändra karaktären på ljudet med en mjukvaruuppdatering, men det försvinner inte & om du har denna mjukvara i bilen så märker du ju ingen skillnad.

jag tror docka tt det är ECM uppgrade du ska köra, hur konstigt det än låter.
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Användarvisningsbild
CarMan
Beroende av Jagrullar

Inläggav Frigge tor 08 jun 2006, 20:05

CarMan skrev:ljudet kommer från en regler ventil som ökar o minskar hålet som gasen går igenom & det är normalt att det då pyser olika högt, beroende på ute tempratur.

som frigge sa så kan man ändra karaktären på ljudet med en mjukvaruuppdatering, men det försvinner inte & om du har denna mjukvara i bilen så märker du ju ingen skillnad.

jag tror docka tt det är ECM uppgrade du ska köra, hur konstigt det än låter.

Ja det kan faktsikt vara ECM men gör även CCM om du ändå gör det.

/Fredrik
Frigge
Volvotok

Inläggav Wabbe fre 09 jun 2006, 09:00

Vad kan detta tänkas kosta?

Jag plockade faktiskt bort kontrollpanelen för ACn häromveckan när jag skulle göra rent fläkten till AC-givaren. Lossade kontakterna, självklart med strömmen ikopplad, så vårt kära lilla SRS-felmeddelande började lysa. Fick det irritationsmomentet återställd på verkstaden på hörnet. Kan ECM/CCM ha fått sig en törn av detta ingrepp?

Det pyser alltså i kupen, innanför luftutsläppen någonstans.
S60 T5 01
Användarvisningsbild
Wabbe
Halkkörning

Inläggav CarMan fre 09 jun 2006, 10:03

Wabbe skrev:Vad kan detta tänkas kosta?

Jag plockade faktiskt bort kontrollpanelen för ACn häromveckan när jag skulle göra rent fläkten till AC-givaren. Lossade kontakterna, självklart med strömmen ikopplad, så vårt kära lilla SRS-felmeddelande började lysa. Fick det irritationsmomentet återställd på verkstaden på hörnet. Kan ECM/CCM ha fått sig en törn av detta ingrepp?

Det pyser alltså i kupen, innanför luftutsläppen någonstans.

det har inget med det du gjorde att göra.
ventilen jag prata om är plaserad så att an hör ljudet presis som du beskriver
Användarvisningsbild
CarMan
Beroende av Jagrullar

pysljud i luftkonditioneringen

Inläggav bladet1 lör 10 jun 2006, 16:29

Hej !

Har samma pysljud i min s80, menar ni verkligen att man kan fixa detta genom att göra någon form av programuppgradering i bilen ?, det låter konstigt tycker jag, men jag kan inget om detta

mvh Bladet
S80 2,4 T -01 + audi 80 cab
Användarvisningsbild
bladet1
Halkkörning

Inläggav Wabbe ons 21 jun 2006, 10:19

Kan rapportera att jag idag åkte in för tryckkontroll av AC-systemet. Det behövdes fyllas på med köldmedia. Efter detta låter det inte ett smack om ventiler eller något annat.
Killen trodde dock att jag har en liten läcka någonstans. Ska dit igen om ca 100 mil för felsökning av läckaget.
Det ska visst inte behövas fyllas på på kanske 10 år enl honom. Han sa även att ACn kan gå helt ok ända ner till 80% förlust av kylmedia.
S60 T5 01
Användarvisningsbild
Wabbe
Halkkörning

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum

Återgå till Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90