Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wabbe
#46682
Hej!

Nu när tempen börjar stiga några grader över noll börjar ju ACn att få ett mer aktivt liv. Något jag nu börjat irritera mig över är att ACn "pyser" näst intill konstant. När kompressorn startar och trycket ökar i systemet kan man höra ett pysljud som låter som när man pumpar ett däck. Det brukar ju normalt försvinna när systemet är trycksatt, men i mitt system låter detta ljud stup i kvarten. Vill minnas att det inte lät så här förra sommaren.
Någon som har en teori om vad detta kan vara? Behövs det fyllas på?
av Perra N
#46710
Det är inte spjällen som öppnas och stängs på olika ställen? Har du provat i olika lägen på inställningen? Kan göra så om man kör på Auto.
Användarvisningsbild
av Wabbe
#46711
Nej, det är inte spjällen, de har en annan karraktär på ljudet typ plågad elmotor. Detta låter som en tank som fylls med luft *PFFFFFFSSSSsssss*
Säg det där högt, så hör ni hur det låter :lol:

Tycker också att när jag drar på full kyla så är kalluften inte speciellt kall heller. Det ska ju märkbart kännas bara efter någon minut. Lutar nog åt att göra en AC-koll.
av tkaren
#46746
pyser det i kupén eller i motorrumet ?


T
av Frigge
#46756
Lämna in bilen för uppgradering CCM:en, har för mig att ljudet åtminstone förbättras avsevärt av det.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#46781
ljudet kommer från en regler ventil som ökar o minskar hålet som gasen går igenom & det är normalt att det då pyser olika högt, beroende på ute tempratur.

som frigge sa så kan man ändra karaktären på ljudet med en mjukvaruuppdatering, men det försvinner inte & om du har denna mjukvara i bilen så märker du ju ingen skillnad.

jag tror docka tt det är ECM uppgrade du ska köra, hur konstigt det än låter.
av Frigge
#46783
CarMan skrev:ljudet kommer från en regler ventil som ökar o minskar hålet som gasen går igenom & det är normalt att det då pyser olika högt, beroende på ute tempratur.

som frigge sa så kan man ändra karaktären på ljudet med en mjukvaruuppdatering, men det försvinner inte & om du har denna mjukvara i bilen så märker du ju ingen skillnad.

jag tror docka tt det är ECM uppgrade du ska köra, hur konstigt det än låter.

Ja det kan faktsikt vara ECM men gör även CCM om du ändå gör det.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av Wabbe
#46857
Vad kan detta tänkas kosta?

Jag plockade faktiskt bort kontrollpanelen för ACn häromveckan när jag skulle göra rent fläkten till AC-givaren. Lossade kontakterna, självklart med strömmen ikopplad, så vårt kära lilla SRS-felmeddelande började lysa. Fick det irritationsmomentet återställd på verkstaden på hörnet. Kan ECM/CCM ha fått sig en törn av detta ingrepp?

Det pyser alltså i kupen, innanför luftutsläppen någonstans.
Användarvisningsbild
av CarMan
#46865
Wabbe skrev:Vad kan detta tänkas kosta?

Jag plockade faktiskt bort kontrollpanelen för ACn häromveckan när jag skulle göra rent fläkten till AC-givaren. Lossade kontakterna, självklart med strömmen ikopplad, så vårt kära lilla SRS-felmeddelande började lysa. Fick det irritationsmomentet återställd på verkstaden på hörnet. Kan ECM/CCM ha fått sig en törn av detta ingrepp?

Det pyser alltså i kupen, innanför luftutsläppen någonstans.
det har inget med det du gjorde att göra.
ventilen jag prata om är plaserad så att an hör ljudet presis som du beskriver
Användarvisningsbild
av bladet1
#47026
Hej !

Har samma pysljud i min s80, menar ni verkligen att man kan fixa detta genom att göra någon form av programuppgradering i bilen ?, det låter konstigt tycker jag, men jag kan inget om detta

mvh Bladet

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]