NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#466776
Jag lämnade in min bil på bilbolaget igår gällande detta fel, Höger sida är helt död, inget fungerar.
Förarsidan fungerar sporadiskt (sprutade elektronikrengöring i kontakten så att jag tordes köra den till service).

Jag ringde och pratade med Volvo PV om felet och det kändes som om det inte var något ovanligt fel, avvaktar och ser om jag får det på Goodwill.
Pratade även med mitt försäkringsbolag (If) som informerade att jag ej fick hyrbil eftersom det inte var något "riktigt" fel på bilen, den gick ju att köra.... Känns lagom roligt att dessa fel kan uppstå, barnen fick panik när de inte kom ur bilen på en gång.

Hur har det gått för dig lawpan ?
#466902
lawpan skrev:Hej

Jag har stött på exakt samma problem; höger sida; 05 (som är 06:a).
Jag ska till verkstan imorn.
Det känns som ett allvarligt konstruktionsfel; varav inte ens goodwill räcker enligt mig. Kan dom inte garantera att samma problem inte uppstår så kan jag inte längre köra denna bil och egentligen borde ingen annan göra det heller. För tillfället har jag förbjudit familjen all användning av bilen och begärt bärgning till verkstaden. Även jag har barnstol till en ett-åring höger bak och vägrar själv sätta mig i bilen för tillfället.

Detta problem får aldrig inträffa pga elfel; dött batteri, barnlås eller olycka(förutsättning att dörrarna är intakta och mekanik intakt). Detta måste klassas som högst återkallningbart åtgärd och ska egentligen drivas till högre instans än verkstan.

Jag är tacksam för denna tråd; och jag tror att författaren var inne på rätt spår att konstatera att detta är osannolikt fel.

Volvo ska stå för säkerhet; Hade säljaren nämnt att jag nån gång kan råka ut för att bli innelåst pga en design miss; så hade jag aldrig köpt denna bil.

Att råka ut för olycka pga av konstruktionfel är otroligt allvarligt; man återkallar. För olyckor som sker pga andra orsaker går inget att göra; så då ska man åtminstone kunna kliva ut ur bilen och det kräver ännu mer från konstruktionen. Om man säger så här; jag bryr mig inte om alla krockkuddar och balkar; om jag endå inte kommer ut ur bilen när bilen står i lågor vid en olycka.
Jag håller verkligen med om allt i detta inlägg ! Att man överhuvudtaget riskerar att faktiskt bli instängd och ej komma ut ur bilen är SKANDAL ! Dörrlås får aldrig vara beroende av elektronik för att fungera. När dessutom sidorutorna är så små att man knappast kan ta sig ut genom fönstren, om inte dessa också strejkar, gör ju knappast saken bättre. Har en bekant som alltid har glaskrossningshammare med sig i sin bil, pga att han lider av klaustrofobi. Men, vad hjälper det att krossa en ruta om rutorna är så små som på t.ex V50. Ett vidrigt bilmode detta med hög midjelinje och minimala fönsterytor samt att t.o.m. lås och fönster ska styras helt av elektronik, som förr eller senare pajar. För mig är det en gåta att man överhuvudtaget kan tänka sig att sätta sig i den vidriga nya S60/V60 som ju har ju ännu mindre fönsterytor.
#466970
dali skrev:Det här är bara en gissning, men jag har ett vagt minne av att en kontakt i A-stolpen pga ärgning kunde leda till märkliga fel. Den byttes till guldpläterad på garanti, har för mig att det var just 06:orna som var drabbade.

Någon Volvomek här på forumet kan nog säga om det är värt att kolla kablaget i A-stolpen på höger sida.
Jag talade med en mek. om detta. Detta fel inträffade på äldre S 40/V 50 (04-06) och om han var rätt informerad gick det ut ett meddelande att alla ägare kunde komma in till verkstad och få dessa kontakter utbytta mot nya versionen, även om de fungerade. Tydligen var det inte alla som gjorde det. Men på nyare bilar är "felet" åtgärdat. CarMan,stämmer det?
#467261
Det låter ju förtroendegivande att man är beroende av en elektronisk kontakt för att kunna komma ut ur bilen. Felet är ju att en sådan fundamental funktion är beroende av detta. Det kommer garanterat att hända igen. Men, då kommer väl nå´n käck idé att man ska "uppgradera mjukvaran". Usch, vad trött man blir.
#467350
Jag fick svar idag, Bilbolaget vill ej göra detta på goodwill, det kostar nästan 7000:- att åtgärda.
Mitt försäkringsbolag (If) vill inte ta kostnaden eftersom det gäller korrosion i kontakt, det räknas inte som ett försäkringsärende utan tyder mer på konstruktionsfel eller bristande underhåll.
Jag håller just nu på att skriva ett mail till Volvo för att se hur de ställer sig till detta.
Jag kan informera att det EJ gått ut någon information om detta till bilägarna.

Jag tycker det känns helt galet att jag personligen skall stå för denna konstruktionsmiss.
Visst jag får ju stå för alla andra missar, t.ex. sprucken klädsel, går ej att justera strålkastare, undertryck i motorn, korroderad nummerskyltsbelysning, felande drivaxlar, hjullager som bara håller 4000Mil osv osv. men detta är ju lite allvarligare.

Detta är en sådan sak som automatiskt skall åtgärdas när bilen kommer in på service.

Jag kan redan nu se löpsedeln framför mig... Så blir din Volvo en DÖDSFÄLLA!!

Är det bara jag, jooh och lawpan som råkat ut för detta eller finns det fler på detta forum?

/I
#467449
Det framgår inte av tråden, men den är nog några år gammal. Informationen till ägarna gick ut runt -06/-07 (vet inte exakt när). Privatimporterade bilar har sannolikt ej omfattats av åtgärderna.

Skadar inte att röra om i grytan dock, ett känt konstruktionsfel ska kunderna inte behöva stå för. Konsumentvägledare kan rådgiva.
#467451
jooh skrev:Jag har nu under dagen redan varit och hämtat bilen från Bilia och jag fick allt som goodwill. De bytte bl.a. kontaktstycken samt kablage på både höger och vänster (i förebyggande syfte) a-stolpe.

All cred till Bilia i Sävedalen (Göteborg) som gav mig ett mycket bra bemötande hela vägen!
Bilia i Sävedalen är riktigt bra! Ville bara tillägga det. :)
Men riktigt gött att du fick goodwill för besväret med ditt fel! 8)
#467468
Kontakta Robert Collin på Aftonbladet ! Klart som fan att bilen kan bli en dödsfälla, om det inte går att öppna dörrarna. Rökutveckling, brand, voltning, avkörning m.fl situationer. En bils dörrlås måste självklart gå att påverka mekaniskt utan verktyg. Detta är inget annat än en skandal och måste upp i ljuset !
#467564
Jag har hört mig för lite och det jag hör tyder på att det inte gått ut någon information om detta till alla ägare. Det gick tydligen ut en intern servicebulletin men inget mer.
Vem skickar normalt ut denna typ av info till bilägarna, är det volvo själva eller bilbolaget? Kan det skilja i hanteringen mellan Bilbolagen på de olika orterna isåfall?
Dock tycker jag att detta är ett sådant fel som de skall åtgärda automatiskt när bilen är inne på ordinarie service, hur svårt kan det vara när dom har fullständig historik på bilen?

När det kommer till externa servicebulletiner överlag så har de väldigt liten genomslagskraft eftersom de oftast ej är beskrivande samt att bilar som står i försäljningshallarna, sålts i andra hand, företagsbilar m.m inte blir åtgärdade.

Jag tror inte att någon frisk människa skulle ha struntat i en uppmaning att reparera ett fel av denna art gratis, särskilt när bilen annars blir direkt livsfarlig.

Jag har nu valt att inte reparera min bil då detta har blivit en principsak för mig, jag tänker inte betala för Volvos misstag i detta fall. Jag avvaktar svaret från Volvo innan bilen går till skroten.

Bilen är helt kolsvart med tonade rutor runt om, barnen brukade kalla den för "svarta faran" och "knight rider"... namnet Svarta faran känns annorlunda nu!

btw,tror ni Collin törs ta någon längre provtur med den ?
#467688
Collin är väl en av få motorjournalister som faktiskt vågar utmana för tillfället rådande uppfattningar. Ha
Hn har en rejäl dos integritet. Finns många exempel på det - "mercedeskvalitet", "etanolbluffen", "dubbdäcksförbudet" etc. I sltänden brukar han ju få rätt, även när han har alla emot sig. Jag tror nog att han vågar ta en tur i V50 också. Sen det här med s.k. service. Jag har nog lite svårt att se detta som en fråga om service, det är väl snarare en livsfarlig konstruktion det handlar om och mot det hjälper ingen "service" i världen. Dessvärre är väl inte V50 ensam om detta vansinne, men det gör ju inte saken bättre.
Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]