NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snoken
#456843
Hej,
Motorlampan på min S40N 2,4 140hk, 04 lyser. Felkod luftmassemätaren. Byter luftmassemätaren, kör några mil och så lyser den igen! Ny sökning samma felkod. Helt klart så är det är inte luftmassemätaren. Sökt för vacumläckor finner inga. ?:-/
Någon som har en idé om vad f som skall göras.
pg
av skillls
#458102
Hade samma problemhistoria som dig men v50 2.4i -05 fick program vara uppdaterad vid service. lampan släckt sen dess. 6 mån.
blev nästan blåst på 8000kr då dom ville byta luftmassemätare trots inga symtom. då jag kopplade in försäkringsbolag ändrades plötligt felet. OBS.. mätaren går på försäkring.
av Lampan
#460183
Ursäkta om jag lånar tråden.

Min motorlampa tändes plötsligt i morse och jag ska in på Bilia på måndag för att kolla vad det kan bero på. Bilen (v50 2.4i -06, 10500 mil) går som vanligt och inget konstigt låter eller ngt sådant...

Men, om det nu skulle vara så att kontrollen visar att jag också har fel på luftmassemätaren... Ska jag isf be dem uppdatera programvaran innan de får börja byta (svindyra) grejer på bilen? Vad tror ni en uppdatering av programvara isf kostar? Och till sist, vad är det för slags försäkring du talar om då du nämner att försäkringen täcker luftmassemätaren?
av snoken
#461779
Nu har jag varit inne på verkstaden och laddat ner den senaste mjukvaran från Volvo. Pris dryga 600kr.
Jag har kört cirka 10 mil motorlampan är fortfarande släckt.Bilen går bra. Så jag håller tummarna att den förblir ett minne blått.
Mekanikern sa att nedladdningen är adaptiv och behöver cirka 4-5mil för att sätta sig.
Ett varnade finger skall även höjas för en enkel diagnos hos en mindre mek, som endast får en varning på luftmassemätaren, den behöver inte på något vis vara boven. Med ett förfinat instrument ser man invärden till mätaren. Allt enligt den trevliga mekanikern på Autonoma i Åkersberga.
Pg
av Lampan
#462913
Hej igen.

Var in på Bilia Nacka och fick felkoderna avlästa.
Resultat: ECM-250A och detta skulle då kunna bero på
* luftläckage vid oljesticka/insugssystem/avgasssytem
* Lågt bränsletryck
* Skadad luftmassemätare
* Skadad eller smutsig oljefälla

De fanns också ngt som hette "Adaptiv lambdareglering - Övre gräns" skrivet på resultatet och så en massa värden och förutsäättningar då felet sattes. Bla en siffra 255 på "status identifierare Sl 09 Feldetekteringsräknare, maximalt värde under nuvarande driftcykel"

Nästa åtgärd borde alltså, baserat på era erfarenheter, vara att uppdatera programvaran. Är det detta som menas med fullständig CAN? Och var det detta som gjordes när du kom undan med den trevliga summan 600kr istället för tusentals kronor för en luftmassemätare? Om jag förstår det rätt kan jag alltså gå in på Bilia, be dem uppdatera programvaran/CAN och sedan hålla tummarna. Stämmer det?

Tack på förhand för alla tips, åsikter och svar på alla mina frågor och funderingar!
Lampan
av snoken
#463167
Hej Lampan,
Jag gjorde uppdateringen på en gång, såg det som en första åtgärd på en auktoriserad verkstad. Vet inte vad som var rubriceringen på mjukvaran. Varför laddade inte Bilia ner en uppdateringen när du var uppkopplad? Jag tror att Bilia kan se om du har senaste mjukvaran i bilen.
Vad jag förstår så är det inte helt okänt att en uppdatering kan avhjälpa/släcka en tänd motorlampa.
Flera av dina felkoder borde märkas såsom ojämn tomgång ryckighet etc.
lycka till
Pg
ps kört 20 mil med släckt lampa :-O)
av snoken
#466393
Hej,
Motorlampan är fortsatt släckt. Uppdateringen gjorde susen! Det enda som jag stör mig på att jag tycker att motorvarvet går upp för högt vid kallstart. Går sedan ner efter 3-5 sekunder.Retar mig lite på,,för högt varvtal och eftersläpning.Är det tomgångsmotorn? chokefuktionen? eller vad är det som styr kallstarten.
PG

Volvo S40 2,4 140hk.
av Lampan
#466849
Hej!

Fan vet vad det är som krånglar... Lampan var släclt i några dagar. Tändes sedan plötsligt...jag beställde tid hos Bilia, åkte sit och på vägen dit så slocknade den igen. De släckte en gång till, samma flekod som tidigare. Nu har den varit släckt i några mil igen och bilen har hela tiden betett sig precis som vanligt. Luftmassemätaren trodde de iaf inte att det var....och det gläder ju mig.

Får väl köra omkring tills den eventuellt tänds igen och ta tag i det då. Leva på hoppet helt enkelt.

Lampan
av snoken
#468163
Igår tändes motorlampan igen, den har varit släckt i över 3 veckor. Fick en diagnos på bränsletryckgivaren, avvikande värde. Kan det vara smuts i bränslefilteret? Förövrigt så går bilen bra.
Lite hög tomgång vid kallstart som jag skrivit om tidigare i tråden.
Är det någon som har en uppfattning om eventuellt fel. Var sitter filteret?

S40, 140hk, 04 8000mil.
Pg
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor