Tack bensinskalle för beskrivningen.
Det var en intressant metod. :)
Jag tycker det är roligt att improvocera med enkla medel
så länge man har full kontroll på vad man gör.
Min metod är tyvärr lite dyrare än din därför att man måste investera i 2 st rätskivor i aluminium c:a 2 m långa.
(tillsynes raka plankor duger inte om man vill ha det perfekt).
Fäster sedan med tejp två st. passbitar c:a 10 mm tjocka på kanterna i ena änden på rätskivorna, I mitt fall 10 mm svarvstål 1dm långa, med fälgdiameterns mått emellan mitten på passbitarna.
Viktig att passbitarna är exakt lika tjocka.
Passbitarna ska stödja mot fälgkanten så att rätskivorna ej tar i däcken.
Pallar sen upp rätskivorna i navhöjd en på var sida på bilen med änden med passbitarna mot fälgen och andra änden av rätskivorna framför bilen uppallade i samma höjd.
Nu projicerar jag (ritar av) diam. på fälgen, alltså måtten mellan fäljens fram och bakkant på rätskivorna en bit framför bilen på bägge rätskivorna.
Nu till mätningen:
Kan man inte anordna så att rätskivornas fasttejpade passbitar stadigt trycks mot fälgkanten måste man dra ut frugan och det äldsta barnet som medhjälpare till att trycka skivan mot fälgkanten. :roll:
Sedan mäter man
avståndet mellan skivorna med en talmeter e. dyl. (understödd så den ej hänger ner), först vid främre märket (=främre fälgkant) och sedan vid bakre märket (=bakre fälgkant).
Skillnaden mellan främre och bakre märkningar är då toe-in/ut.
För att få det perfekt rullar jag sedan bilen framåt så att hjulen roterar 1/3 dels varv -upprepar mätningen, roterar hjulen ytterligare 1/3 dels varv och slutmäter.
Medelvärdet av de tre mätningarna anser jag vara det korrekta värdet på toe.
Skulle ett av värdena avvika kraftigt kan rätskivan ha rubbats eller har passbiten hamnat på en skada på fälgen.
(Det är alltså
skillnaden i måttet mellan hjulen på främre och bakre fälgkanten man mäter därför har det ingen betydelse hur långt eller nära bilfronten man ritar av projiceringen).
Enda kruxet är att se till att rätskivorna ligger rätt och stadigt mot fälgen vid mätningen.
Man bör även kontrollera att rätskivorna är helt raka.
När jag köpte mina var ena skivan lite krokig så jag fick byta den.
Ingen behöver nu tala om för mej att det här är lite omständligt, det vet jag, tycker man det är det ju bara att åka till verkstan och och låta dom göra jobbet, men jag har gjort detta ett antal gånger och vet att det fungerar.
Men den som inte är intresserad av tekniska improvisationer får sannolikt inte ut någon glädje av detta. :???:
Invest. i rätskivorna kan ju försvaras med att man kan ju använda dom till annat också ex. att lägga passet på vid noggranna snickerier.
Puh.- hoppas någon förstod vad jag skrivit.
//tuxedo.
PS. Om hjullager eller styr - spindelled är glappa måste detta nat. först repareras innan det är meningsfullt att göra en toe-justering. DS.