Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#460245
ja du kan kolla hur många mm toe står (krävern en tabel för vilka fälgar bilen har) Så gjorde man för.
Nuförtiden ställer man in framvagnen på hundradels grader (en skala som inte går att jämfra med en mm skala)
av tuxedo
#460315
Slutreplik från mej i "våran lilla ordväxling". :lol:

Hilmer.
Man går inte tillbaks till en sån klant som missar toe-inställningen med 3.5 mm.
Dessutom höll han på att bränna hål på mitt nya framdäck, (stort brännmärke innan jag han stoppa honom!!!), med gassvetsen när han skulle värma loss stoppmuttern till styrstaget. var själv med på verkstan och såg eländet.
För övrigt skulle den mannen aldrig erkänna att han gjort fel och därför göra en omkontroll.
Om du ex. vis går till en ortoped för att operera ett knä och han opererar fel knä så går åtminstone inte jag tillbaka till honom igen.

CarMan.
Jo det är riktigt att man kan läsa av på delar av grader men när stoppmuttern till styrstaget dras åt så ändras alla de graddelarna tillbaka till fel värde.
Så noggrannheten på inställningen beror på mekanikerns noggrannhet och känsla och den kan ju som är välbekant skifta ganska rejält från person till person.

Vill dock medge att jag för inte så länge sedan lät Volvoverkstan göra en framvagnsjust. i samband med byte av spindelled, (hade för tillfället ryggskott så jag kunde inte göra det själv).
Denna just (fyrhjulskontroll) vart perfeekt, t.o.m. så att ratten står rakt, men då anlitade jag den mest noggranna meken på den verkstan.

Ha det bra bägge, kul att disk. olika åsikter, och ursäkta Wickmark att vi lånat din tråd för "dessa utsvävningar".

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av CarMan
#460317
Det där med att väram är lite lurigt. instälningsvärdet kan ändrasig ganska mycke när man värmer. inte ovanligt at det drar iväg 10-15 hundradelar när man värmer loss en justering. Mycke viktigt att man kylar av ordentligt så värdet blir rätt, o inte bara visar rätt när bilen är lyften.
av tuxedo
#460337
Alldeles korrekt CarlMan. Värmningsutvidgningen kan ställa till så det blir fel.

Lika viktigt som att över eller underkompensera styrstagsvridningen innan stoppmuttern dras. och att därefter kontrollera igen.
Det är därför jag envist påpekar att det är mekanikerns noggrannhet som avgör resultatet.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av CarMan
#460340
tuxedo skrev:Alldeles korrekt CarlMan. Värmningsutvidgningen kan ställa till så det blir fel.

Lika viktigt som att över eller underkompensera styrstagsvridningen innan stoppmuttern dras. och att därefter kontrollera igen.
Det är därför jag envist påpekar att det är mekanikerns noggrannhet som avgör resultatet.

//tuxedo.

ja men så är det man måste ställe värdet lagom fel, så det blr rätt när man drar åt (man brukar få upprepa det några gånger innan man kommer rätt)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#460629
tuxedo skrev:Hej bensinskalle.

Jag använder rätskivor mot fäljarna och mäter av dom på två ställen motsvarande fäljarnas diameter framför bilen.

Din metod verkar enklare så vill du förklara lite närmare hur du spänner upp och mäter in snörena.

//Mvh. tuxedo
Hehe ja jag ska försöka förklara så gott det går.

Men jag använder mig av två stycken stålprofiler, på bilens kortsidor, som jag ställer på pallbockar så de kommer i hjulaxlarnas höjd. Profilerna är lite längre än bilen. Sedan har jag mätt ut och gjort skåror på ovansidan av profilerna med en vinkelslip. Skårorna sitter med ca 5cm mellanrum, 4st i varje profilände. Viktigt att skårorna är lika långt ifrån varandra på båda profilerna osv. I skårorna sedan så lägger jag ner en tunn lina, så lätt och tunn som möjligt, gärna färgad fiskelina. Sedan en vikt i varje ända av linorna så spänns de upp av sig själv. Man väljer sedan lämpliga skåror och voila du har ett "parallellogram" runt bilen.

Nu väljer jag ut ett bra riktmärke på hjulaxlarna att mäta emot. Lagerkopparna eller vad man ska kalla dom fungerar, om dom inte är allt för misshandlade, man ska ju helst mäta i mitten men annars kan man mäta på fälgen så nära centrum som möjligt. Jag mäter båda sidorna fram, justerar så att måtten blir lika, gör samma sak bak, samma sak fram igen, en gång till bak och sen brukar det stämma. Då har du två parallella linjer vid sidan om bilen om profilerna står någorlunda rakt. Sen är det bara att mäta mot fälgbanan framför och bakom axeln och justera. Jag brukar nöja mig med en tumstock och ögat för att mäta, men man kan ju ställa sig och mäta med skjutmått mot linan om man vill de.

Ett tips är att lägga två plåtar under varje hjul, men lite olja emellan, så att hjulen glider lätt och fint när man justerar. Själva justerandet får man stå ut med att krypa under om inte bilen står på fyrpelarlyft ;)

Jag snodde faktiskt den här metoden från en bilverkstad, vet inte om dom gjorde exakt såhär men något i den här stilen såg det ut som ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
#460634
den metoden andvände man på 60 talet....

det har hänt lite mer än så på 50 år.
av tuxedo
#460686
Tack bensinskalle för beskrivningen.

Det var en intressant metod. :)

Jag tycker det är roligt att improvocera med enkla medel så länge man har full kontroll på vad man gör.

Min metod är tyvärr lite dyrare än din därför att man måste investera i 2 st rätskivor i aluminium c:a 2 m långa.
(tillsynes raka plankor duger inte om man vill ha det perfekt).

Fäster sedan med tejp två st. passbitar c:a 10 mm tjocka på kanterna i ena änden på rätskivorna, I mitt fall 10 mm svarvstål 1dm långa, med fälgdiameterns mått emellan mitten på passbitarna.
Viktig att passbitarna är exakt lika tjocka.
Passbitarna ska stödja mot fälgkanten så att rätskivorna ej tar i däcken.

Pallar sen upp rätskivorna i navhöjd en på var sida på bilen med änden med passbitarna mot fälgen och andra änden av rätskivorna framför bilen uppallade i samma höjd.

Nu projicerar jag (ritar av) diam. på fälgen, alltså måtten mellan fäljens fram och bakkant på rätskivorna en bit framför bilen på bägge rätskivorna.

Nu till mätningen:
Kan man inte anordna så att rätskivornas fasttejpade passbitar stadigt trycks mot fälgkanten måste man dra ut frugan och det äldsta barnet som medhjälpare till att trycka skivan mot fälgkanten. :roll:
Sedan mäter man avståndet mellan skivorna med en talmeter e. dyl. (understödd så den ej hänger ner), först vid främre märket (=främre fälgkant) och sedan vid bakre märket (=bakre fälgkant).
Skillnaden mellan främre och bakre märkningar är då toe-in/ut.

För att få det perfekt rullar jag sedan bilen framåt så att hjulen roterar 1/3 dels varv -upprepar mätningen, roterar hjulen ytterligare 1/3 dels varv och slutmäter.

Medelvärdet av de tre mätningarna anser jag vara det korrekta värdet på toe.

Skulle ett av värdena avvika kraftigt kan rätskivan ha rubbats eller har passbiten hamnat på en skada på fälgen.

(Det är alltså skillnaden i måttet mellan hjulen på främre och bakre fälgkanten man mäter därför har det ingen betydelse hur långt eller nära bilfronten man ritar av projiceringen).

Enda kruxet är att se till att rätskivorna ligger rätt och stadigt mot fälgen vid mätningen.
Man bör även kontrollera att rätskivorna är helt raka.
När jag köpte mina var ena skivan lite krokig så jag fick byta den.

Ingen behöver nu tala om för mej att det här är lite omständligt, det vet jag, tycker man det är det ju bara att åka till verkstan och och låta dom göra jobbet, men jag har gjort detta ett antal gånger och vet att det fungerar.
Men den som inte är intresserad av tekniska improvisationer får sannolikt inte ut någon glädje av detta. :???:

Invest. i rätskivorna kan ju försvaras med att man kan ju använda dom till annat också ex. att lägga passet på vid noggranna snickerier.

Puh.- hoppas någon förstod vad jag skrivit. :cry:

//tuxedo.
PS. Om hjullager eller styr - spindelled är glappa måste detta nat. först repareras innan det är meningsfullt att göra en toe-justering. DS.
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
av Wickmark
#460691
Aahh satan vad kul läsning! Tack alla för alla svar och metoder. Det hela slutade med att jag lämnade in bilen och fick gjort det för 550 kr. Det blev tusan som ny!
Så nu är det nytt gummi på g fast jag valde en lägre profil. (hoppas bara det går bra)
Tack igen till alla.

Mvh
Affe
Användarvisningsbild
av StringerBell
#460692
I Göteborg är ju Pekkas Framvagnsservice en klassiker, och antagligen billigast i stan fortfarande. Ingen tidsbest, bara att ställa sig i kö. För tre, fyra år sedan var det fortfarande rena kontanter som gällde som betalningsmedel.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]