Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Icey
#458999
Tja!

Har tagit på mig uppdraget att byta bromsrör på min brors v40 99:a, då den var inne på service nu och de föreslog att byta dem för att slippa anmärkning på besiktningen. De har på offerten skrivit byte av längsgående bromsrör båda sidor.

Jag undrar nu om det är svårt att byta dem? Har läst lite på forumet och det verkar inte vara så svårt och jag har en god mekvana men har inte bytt bromsrör på bil innan. :P

Så jag undrar lite vad det kan vara bra att ha för verktyg för att få det att fungera, sen hur mycket av rören som man ska byta. Bor i en liten by och har inte biltema i närheten så måste helst ha rätt grejer och tillräckligt med grejer hemma för att kunna fixa det direkt. :P
Ska man byta hela vägen fram till abs-styrenheten eller bara byta det man tycker ser rostigt ut eller fram till torpedväggen?

Tänkte använda mig av följande:
Bromsrör koppar/nickel 5m
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... msror-316/

Skarvnippel
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Broms ... -bromsror/

Behöver man några andra nipplar? Hur kopplar man ihop bromsrören med bromsslangen till bromsoket sen? Behöver man några speciella verktyg? Tänkte köpa biltemas rörbockningsverktyg, röravskärare.
Tänkte köpa detta kitet:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... gsverktyg/

Tack för all hjälp! :D
av Icey
#459261
Har inhandlat det mesta på biltema idag. Men vet inte riktigt vad det kan tänkas vara för kopplingar på de befintliga bromsrören. Har köpt en nippel som jag tror ska passa i bromsslangen till bromsoken bak.

Men hur ser du ut längre fram? Är det några mer ställen som det går dela bromsrören på eller är de ett stycke enda fram till huvudcylindern?

Vore tacksam om någon kunde dela med sig hur det ser ut under bilen då jag inte har möjlighet att se det förens på lördag och då vill ja helst ha alla grejer som behövs!
av metalHJ
#459330
Du lär behöva koningsverktyg för att kona änden på röret vid varje skarv/nippel, annars får du garanterat läcka. Även en riktig "rörkap" anpassad för bromsrör så du får raka snygga snitt, om du tänkt kapa med bågfil eller vinkelslip är det som upplagt för läcka. Allt detta bör finnas på biltema för en relativt billig penning!

vill du göra ett riktigt seriöst arbete, ska du även bocka rören med hjälp av rörbockningsverktyg. Men bromsrör går även att bocka för hand med lite finkänsla, blir dock inte så snygga svängar som med hjälp av verktyg! Och kruxet kan vara att du böjer för kraftigt, så du får en "knäck" på röret vilket försvagar hållbarhet och även försämrar flödet.

Sen ska alla bromsar luftas, och du lär få hålla på ett bra tag då du kommer spilla ut rätt mycket olja. Så ett tips är att koppla tryckluft på bromsvätskebehållaren och lufta systemet på det viset.

Slutligen, ladda upp med lite hudlotion då bromsvätska torkar ut huden något fruktansvärt! Lycka till :-)-)
av metalHJ
#459335
Du kommer även få släppa på bränsletanken för att komma åt rören baktill! Allt kommer ge sig när du hissar upp bilen och ser det själv, se bara till att ha ordentligt med rör hemma. Oftast kan du använda befintliga nipplar som sitter på. Glöm heller inte om du ska skarva någonstans att köpa skarvnipplar!
av Icey
#459465
metalHJ skrev:Du lär behöva koningsverktyg för att kona änden på röret vid varje skarv/nippel, annars får du garanterat läcka. Även en riktig "rörkap" anpassad för bromsrör så du får raka snygga snitt, om du tänkt kapa med bågfil eller vinkelslip är det som upplagt för läcka. Allt detta bör finnas på biltema för en relativt billig penning!

vill du göra ett riktigt seriöst arbete, ska du även bocka rören med hjälp av rörbockningsverktyg. Men bromsrör går även att bocka för hand med lite finkänsla, blir dock inte så snygga svängar som med hjälp av verktyg! Och kruxet kan vara att du böjer för kraftigt, så du får en "knäck" på röret vilket försvagar hållbarhet och även försämrar flödet.

Sen ska alla bromsar luftas, och du lär få hålla på ett bra tag då du kommer spilla ut rätt mycket olja. Så ett tips är att koppla tryckluft på bromsvätskebehållaren och lufta systemet på det viset.

Slutligen, ladda upp med lite hudlotion då bromsvätska torkar ut huden något fruktansvärt! Lycka till :-)-)
Har inhandlat koningsverktyg, rörkap, rörbockningstång och luftningsgrej! Satsar på att utföra ett seriöst arbete! :D Känns viktigt då det handlar om bromsar!
metalHJ skrev:Du kommer även få släppa på bränsletanken för att komma åt rören baktill! Allt kommer ge sig när du hissar upp bilen och ser det själv, se bara till att ha ordentligt med rör hemma. Oftast kan du använda befintliga nipplar som sitter på. Glöm heller inte om du ska skarva någonstans att köpa skarvnipplar!
Okej, det ska inte vara några problem! Jo jag tror det med men vill ju vara så förbered som möjligt och ha alla grejer tillhands iom att vi inte har något biltema i den lilla håla jag kommer ifrån! :P Ska inhandla lite diverse olika skarvkopplingar och mera rör idag, så ska det nog fan bli bra detta! :lol:

Återkommer efter helgen med en mera utförlig rapport om hur det gick!

Tack så här långt! :D
av zkiddz
#459484
Ta gärna mycket bilder och dokumentera, det kan hjälpa oss andra vid byte av bromsrör:)

Ju fler guider och trådar det finns om specifika saker, ju bättre blir forumet och chansen att göra rätt:)

Lycka till!!
av Icey
#459585
zkiddz skrev:Ta gärna mycket bilder och dokumentera, det kan hjälpa oss andra vid byte av bromsrör:)

Ju fler guider och trådar det finns om specifika saker, ju bättre blir forumet och chansen att göra rätt:)

Lycka till!!
Ja precis! Har själv haft stor nytta av de guider som finns här, så vore skönt att kunna ge tillbaka lite! :D

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Hej kära Volvoägare! Jag har ett proble[…]