Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickmark
#459248
Hej alla glada!

Finns det ett "bra" sätt att göra en framvagnsinställning hemma på gården?
Eller är det bara ett måste att lämna in den till verstad?

Mvh
Affe
Volvo 240 89a
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#459292
Beror på vad du ska ställa in. Cambern är ju bara att få så rak som möjligt

Toe är ju viktigast och ungefär de man kan ställa in. Jag spänner upp ett snöre på varje sida av bilen och mäter in så de ligger parallellt med bilen, och sen mäter man framtill och baktill på fälgkanten så ser man hur det skiljer.
av VXC70
#459303
åker man mycket och vill ha däckekonomi lönar det sig att lämna i väg bilen på inställning kostar cirka 1000 spänn.
av Volvo_740_GLT
#459748
En framvagnsinställnig är att föredra.... Priset ligger på 500-700 kr
av tuxedo
#459762
Hej bensinskalle.

Jag använder rätskivor mot fäljarna och mäter av dom på två ställen motsvarande fäljarnas diameter framför bilen.

Din metod verkar enklare så vill du förklara lite närmare hur du spänner upp och mäter in snörena.

//Mvh. tuxedo
Användarvisningsbild
av CarMan
#459935
Ska du åka folkrace kan du göra diverse hemma inställningar.
Men i övrigt finns inga genvägar.
av tuxedo
#460077
Nja "CarMan" det beror nog på vilken metod man använder och hur noga man är.

Gjorde själv en toe-inställning på märkesverkstan för några år sedan.
Tyckte att bilen kändes lite underlig efteråt så jag tänkte ut "min metod" som jag nämde kortfattat här ovan, och kontrollerade.

Toe stod 2 mm ut istället för det korrekta 1,5 mm in.

Jag justerade om själv och åkte sedan till en annan verkstad som var erkänt bra på framvagnsjusteringar för att kontrollera min egen justering och metod.

Verkstaden kunde dokumenrera att hjulen stod exakt 1.5 mm toe-in som jag justerat dom till.
Jag gjorde även en camberjust. men det var ju en annan sak.

OK, Det tar c:a 2 tim. för mej att justera med all uppriggning o. dyl. men visst går det. men det är inget att rekommendera för de personer som tror att man gör jobbet på en kafferast.

//tuxedo

PS: Nämnas kan att jag klagade hos märkesverkstans Chef och han godkände min egen kontroll och jag fick ekonomisk vedergällning för verkstadens misslyckande. DS.
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
av tuxedo
#460222
Du ser ju här ovan hur "ordentligt utfört" jag fick på verkstan.
Sedan så kostar det dubbeit så mycket som 400: på märkesverkstan.

Jag har de sista åren gjort framvagnsinställning själv just för att få det ordentligt gjort och inte för kostnaden.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#460223
tuxedo skrev:Du ser ju här ovan hur "ordentligt utfört" jag fick på verkstan.
Sedan så kostar det dubbeit så mycket som 400: på märkesverkstan.

Jag har de sista åren gjort framvagnsinställning själv just för att få det ordentligt gjort och inte för kostnaden.

//tuxedo.
Det är som med allting annat, är man inte nöjd så förstår jag inte heller anledningen till att acceptera felet utan det är bara att gå tillbaks så dom får rätta till det. Det är ju trots allt detta man betalar för.
En framvagnsinställning kostar mig 400:- på Euromaster vitt, därför finns det ingen mening med att släpa fram grejerna och kludda med det själv.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]