NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bobco5171
#445302
hur gjorde ni när ni pressade i lagret för enligt haynes så behövs ett special verktyg jag ska till och byta på båda sidor men jag vill inte råka förstöra lagret när jag pressar i det så jag skulle behöva lite tipps på hur jag ska göra
mvh Rob
Användarvisningsbild
av Fellow
#445336
HåkanS skrev:Nej, min är en vanlig 2WD. Misstänker att 4WD är något dyrare, men vet inte säkert
Såvitt jag vet VÄLDIGT ovanligt att man behöver byta hjullager bak?

Appropå kvalite så har Autotech SKFs hjullager som dem rekommenderar starkt före Volvo orginal.
av finnepower
#445403
Fellow skrev:
HåkanS skrev:Nej, min är en vanlig 2WD. Misstänker att 4WD är något dyrare, men vet inte säkert
Såvitt jag vet VÄLDIGT ovanligt att man behöver byta hjullager bak?

Appropå kvalite så har Autotech SKFs hjullager som dem rekommenderar starkt före Volvo orginal.
Finns även hos mekonomen, SKF lager till V50/S40N
av frippe87
#458003
finnepower skrev:Börjar bli dax att byta hjullager på bilen. Låter lite illa höger fram. Har köpt nytt lager och förstått att de är pressat.

Är de någon som har bytt lager själv och kanske har några tips?
Jag hade tänkt o lämna in för byte av hjullager, men du säger att det är ganskar lätt? Hade tänkt o beställa ett lager från skruvat.. Men hur pressade du lagret? Är det något mer man behöver tänka på? Tacksam för lite snabba svar då jag hade tänkt o lämna in den i veckan som kommer.

//Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#458012
du måste ha ett verktyg som trycker på kagrets ytter ring, vilket inte är helt lätt då navt är monterat & har betydligt större diameter.

Orginal verktyget är ett rör som har en diameter på ca 25cm. i ena ändan sätter man ett lock,men ett hål i som är 4 cm
denna träs över navet, när man är för bi navet så stoppar man i 2 halv månar (röret trycker på halvmånarna & inner delen av halvmånarna trycker på lagrets ytter ring) Dessa halvmånar är uformade så att dom låser sig till en enhet med röret, fö annas kantrar konstruktionen.

till detta behöver du nu "bara" en hydralpress som träs in i 4cm hålet & med ett mothåll kan pressa in hela konstruktionen i spindeln.

ganska lätt med rätt grejor, tror det är ganska svårt utan desa grejor (gör du på annat sätt så pressar man inte på lagrets ytter krans & skadar då lagter)
av frippe87
#458033
Ok, men kanske kan man plocka ner och lämna in för press? så att dom bara pressar du det gamla och in med det nya. Brukar verkstäder gå med på sådant? Och är det möjligt?

//FREDRIK
av danneh
#458070
Finns verktyg på Biltema för detta ändamål, drygt 800kr kostar det.
Har själv fundering på att köpa ett sånt.
Bytte hjullager på verkstan för ett par veckor sen, jobbet gick på 825+moms. Så byter man båda lagrena själv sparar du in ca 1000:-
Användarvisningsbild
av CarMan
#458071
Det brukar inte var nått problem att komma med lösa delar o bara få det i pressat
Användarvisningsbild
av CarMan
#458073
800:- det var billigt, hur ser det ut?

(tror du kan få det i pressat för 3-400:-)

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]