Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Joockeg
#453340
Tjena. Hur ligger det till, måste bilen vara försäkrad, skattad när man tar in den på besiktning? och om den inte kommer igenom, får man fortfarande köra den hem då?

Har en bil Jag funderar på att fixa upp lite. Vet redan att den har lite grejer besiktningssnubbarna kommer klaga på så efter besiktningen ska Jag fixa allt de klagar på. Men onödigt att betala försäkring nu om den bara står, behöver inte besiktigas förrän om några månader nämligen.
#453986
Som sagt så måste bilen i alla fall vara trafikförsäkrad. Vad det gäller skatt vet jag inte men det står nog på transportstyrelsens hemsida.
Men försäkring behöver ju inte bli så dyrt. Det räcker ju att ha den försäkrad den dagen man skall köra. Kan väl inte kosta mer än max 20 kr eller nåt.
#454564
Det som gäller är att bilen ska ha varit försäkrad med minst halvförsäkring när den ställdes av, och sedan vara avställd med en sk garage/avställningsförsäkring, då får man fara och besiktiga utan att ställa på den, men att teckna en trafikförsäkring och sedan fara fungerar inte. Dom flesta bolag kräver att man haft halvförsäkrat innan avställning för att få en garage/avställningsförsäkring,
.
(om det nu inte ändrats på sistone)

Att försäkra över en dag går ju, ställ på den och ställ av den dagen därpå så blir du ju bara debiterad för den tiden. Men trafikförsäkring kan du ju inte ha om den är avställd.
#454627
Joockeg skrev:Tjena. Hur ligger det till, måste bilen vara försäkrad, skattad när man tar in den på besiktning? och om den inte kommer igenom, får man fortfarande köra den hem då?

Har en bil Jag funderar på att fixa upp lite. Vet redan att den har lite grejer besiktningssnubbarna kommer klaga på så efter besiktningen ska Jag fixa allt de klagar på. Men onödigt att betala försäkring nu om den bara står, behöver inte besiktigas förrän om några månader nämligen.
Jag uppfattar det som din bil är avställd. Om så är fallet så måste bilen ställas på igen innan du kör den för egen maskin till besiktningen. För att få ställa på den fordras trafikförsäkring.Försäkringen räknas dag för dag. Dessutom blir du debiterad en månads skatt. Ett alternativ är att transportera bilen på ett biltransportsläp till besiktningen, då slipper du både skatt och försäkring

Edit: Enligt nedanstående inlägg får man tydligen köra ett oskattat fordon till och från besiktningen. Det var nytt för mig.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]