Att balansera en kardanaxel har nog inte nån bilverkstad utrustning för.
Och att renovera knutkorsen behövs bara göras om dom är glappa, (ta en stor rörtång och ett rejält tag på knutkorsgaffeln och ryck fram och tillbaka ,då ser du om det är glapp i korset) samt gör som jag beskrev tidigare, prova om korset är fastrostat.
Är korset glappt eller fastrostat lönar det sej bra att byta korset.
Du köper ett nytt kors som reservdel och pressar ur respt. pressar in det nya i befintliga gafflarna.
Detta görs i ett vanligt skruvstycke av större modell 125-150 mm.
Det är rel. lätt att göra om man vet hur man gör, är lite svårt att förklara med ord, måste nästan beskrivas med bilder.
Ett litet förslag jag har (är kanske dumt lite för en del) är om du har någon bra Volvoverkstad i närheten, köp med dej en påse kaffebröd ,åk dit och berätta "ditt livs dumhet att anlita en annan verkstad än Volvos"
och be dom om ett råd ev. om dom kan ta en snabbtitt på kardan, (två bullpåsar). Chansen finns att du kan få ett relevant råd om dom får se kardan.
Detta är nog det jag skulle göra i din situation.
Ett annat alternativ är att du lossar kardan från "gummikorset" 3 skruvar, samt bänder och trycker tillbaks kardan något så du kan vrida kardan ett bulthål (1/3) i "gummiknuten" och återmonterar skruvarna.
Om det gör någon förändring kan du också försöka att vrida den återstående tredjedelen av "gummiknuten" förhoppningsvis kan detta hjälpa.
Nu menar jag att du lossar bara kardan och inte "gummiknuten" på lådflänsen.
Detta vart mycket förslag, välj själv vilket du tror är riktigt, :roll: men det kan vara besvärligt att åtgärda ett obalansfel i en kardan, speciellt när man inte vet hur verkstan har gjort vid stödlagerbytet.
Du är inte den första som råkat ut för liknande problem vad jag hört.
//tuxedo.