Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#447015
Hur menar du CarMan 8)
Om jag fattat det rätt kan knutkorset monterar på två sätt :???: om det är så er det enkelt att byta läge :)
Eller kan det ha KOMMIT UR SITT LÄGE! :???:
De borde inte ha plockat isär knutkorset för att byta stödlager. eller har jag fel? :wink:
av tuxedo
#447047
Rätt som du skriver, något knutkors behöver inte plockas isär, men det var en gummiknut närmast växellådan, och där lossar man kardanaxeln, 3 skruvar, bänder isär litet och släpper ner kardanaxel sedan man lossat stödlagerhållaren.
Det finns olika utföranden av stödlagerhållarens gummi, och att det inte var en Volvoverkstad som gjorde jobbet får mej att fundera i banorna att verkstan kanske inte monterat ett stödlagergummi som är det rätta för din bil om dom nu bytt även stödlagergummit vilket bör göras om man byter lagret.

Tycker du ska fråga verkstan om detta och varifrån dom har skaffat reservdelarna.
Fråga också om dom tagit isär något annat än gummiknuten och splines.

Om flänsen vid bakre knutkorset vid slutväxeln ska demonteras ska man slå in ett körnslag mitt emot varandra på vardera flänsen innan demont. så att man kan återmontera i samma läge. Samma sak om det sitter ett knutkors istället för gummiknut vid växellådan.

En annan sak jag funderar på är om ett knutkors är fastrostat så att det bara finns den rörelse i det som är vid normal körning. det är inte ovanligt.
När sedan verkstan bytte stödlagret sänkte dom ner kardan och en brytning i det ev. fastrostade knutkorset kan ha spräckt sönder en lagerrulle i knutkorset.

Detta går endast att kontr. genom att lossa kardan igen inkl. stödlagret och känna att knutkorsen ledar sej bra.

Detta är nat. spekulationer från mej, men du måste ju göra något för att hitta felet.
Själv har jag varit med om detta fel på en gammal Ford Cortina jag ägde och där gick det ej att byta knutkorsen vilket det dessbättre gör på Volvo.

Det där med att byta hjullager tror jag inte ett dugg på i ditt fall.
Hoppas du hittar felet och kommer tillrätta med vibrationerna.

//tuxedo
#447175
Tack tuxedo för bra tankar :D
Reservdelarna kommer från Mekonomen (kontrollerad Mekonomenverkstad)
De har monterat stödlagersats (både gummi och lager) Mekonomen har två alternativ för min bil (44.5mm eller 50,8mm) så de borde knappast gå att välja fel. om inte Mekonomen missat något. :oops:

Om jag tolkar dig rätt spelar det det ingen roll hur man monterar "gummiknuten"?
av tuxedo
#447259
Du tolkar mej rätt.
"gummiknuten" behöver ej märkas.
Däremot finns det en styrtapp som det sitter en centrerhylsa på i centrum på "gummiknuten", Och dessa ska smörjas med gummifett om de varit isärtagna för att lättare lägga sej i rätt läge.

Så uppskattar jag den första återkopplingen (tacket) jag fått på de 19 inlägg jag gjort sedan jag vart medlem på det här forumet för ett par veckor sedan. :D

// Mvh. tuxedo.
#447294
:D :D :D Roligt att man kan glädja hjälpsamma forummedlemmar. :D :D :D
Vill även tacka Jocke, Nybbe, Severin och CarMan för all hjälp. :wink:
Nu har jag mer kött på benen inför hur jag skall hantera verkstan. 8)
Jag har börjat ångra att jag inte gjorde detta arbete själv för då hade det vara lättare att utesluta vad som kan ha gått snett. :P
Vad jag nu bekymrar mig mest för är om det är värt att fortsätta renovera knutkors om det fortfarande är obalans i axeln, eftersom de tagit isär splinsen utan att märka upp den.
Jag antar att det inte är så lätt att balancera en axel hemma eller på en vanlig bilverkstad.
av tuxedo
#447328
Att balansera en kardanaxel har nog inte nån bilverkstad utrustning för.
Och att renovera knutkorsen behövs bara göras om dom är glappa, (ta en stor rörtång och ett rejält tag på knutkorsgaffeln och ryck fram och tillbaka ,då ser du om det är glapp i korset) samt gör som jag beskrev tidigare, prova om korset är fastrostat.

Är korset glappt eller fastrostat lönar det sej bra att byta korset.
Du köper ett nytt kors som reservdel och pressar ur respt. pressar in det nya i befintliga gafflarna.
Detta görs i ett vanligt skruvstycke av större modell 125-150 mm.
Det är rel. lätt att göra om man vet hur man gör, är lite svårt att förklara med ord, måste nästan beskrivas med bilder.

Ett litet förslag jag har (är kanske dumt lite för en del) är om du har någon bra Volvoverkstad i närheten, köp med dej en påse kaffebröd ,åk dit och berätta "ditt livs dumhet att anlita en annan verkstad än Volvos" :oops: och be dom om ett råd ev. om dom kan ta en snabbtitt på kardan, (två bullpåsar). Chansen finns att du kan få ett relevant råd om dom får se kardan.
Detta är nog det jag skulle göra i din situation.

Ett annat alternativ är att du lossar kardan från "gummikorset" 3 skruvar, samt bänder och trycker tillbaks kardan något så du kan vrida kardan ett bulthål (1/3) i "gummiknuten" och återmonterar skruvarna.
Om det gör någon förändring kan du också försöka att vrida den återstående tredjedelen av "gummiknuten" förhoppningsvis kan detta hjälpa.
Nu menar jag att du lossar bara kardan och inte "gummiknuten" på lådflänsen.

Detta vart mycket förslag, välj själv vilket du tror är riktigt, :roll: men det kan vara besvärligt att åtgärda ett obalansfel i en kardan, speciellt när man inte vet hur verkstan har gjort vid stödlagerbytet.

Du är inte den första som råkat ut för liknande problem vad jag hört.

//tuxedo.
#447344
En sak som slog mej är ju att om de har monterat hardyskiva (gummikopplingen) fel. Den ska ju sitta "omlott" dvs alla sex bultar ska inte vara fästa i både utgående medbringare och kardanen utan tre ska sitta i medbringaren och tre ska sitta i kardanen, dvs varanan. Kan ju vara någon som klantat till det så också. Och detta ger vibrationer!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#447366
Hardy skivan är märkt så man ska kunna montera den rätt, men det går att göra fel.

Angåenmde splincen så går det göra fel trorjag, men alla vet ju hur knutkorsen ska sitta jämfört med varann, så det går ju hitta rätt om man gjort fel.

en seriös verksta gör en felsökning, när men gjort det vet man vilken komponent som felat o först då kan man avgöra om verkstan gjort fel, eller om kunden har et fel på sin bil som verkstan inte orsaket.

Åk tillbala o reklamera
#449956
Hoppsan!
Jag skulle ju meddela hur det gick...
Knutarna var bra. Splinsen passade bara på ett sätt (Jag testade i och för sig inte alla 20 lägen eller vad det kan vara) Inga balansvikter ser ut att ha lossnat.
Vi felsökte genom att låna en kardan och det funka perfekt. Efter det återmonterade vi det dåliga stödlagret och då funkade det perfekt igen. Slutsatsen blev då att axeln är krokig eller obalans och att det nya lagret överförde vibrationerna till karossen (behöver jag skriva att lagret var väldigt glappt?)

Verkstan tog inget betalt för allt detta merarbete. De till och med skruvade loss en kardan från en fungerande Volvo för att felsöka med.
Nu skall jag leta rätt på en "ny" kardan från skroten. Jag antar att växellådan inte uppskattar en vibrerande kardanaxel.

All heder till Mekonomen i Rosesberg
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]