Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skärmflyg
#446269
Behöver råd!!! :D
Hämtade ut bilen [b]945-96[/b] efter att verkstan bytt stödlager på kardan. Nu har jag vibrationer mellan 80 och 110km/h.
Åkte genast tillbaka för att reklamera. :-O) De hävdar att man bara kan montera tillbaks splinsen på ett sätt.
Vi hissade upp och jag hittar inget märke där de har märkt upp innan de tog isär och alla balansvikter verkar sitta kvar. De påstår att alla delar är balanserade inbördes. Jag tror att hela kardan är balanserad som en enhet.

Min fråga. ?:-/
Går det att montera splinsen på kardan på mer än ett sätt?
Kan vibrationer uppstå om man återmonterar kardan fel.
Kan det vara så att vibrationerna fortplantar sig i bilen nu när stödlagret är mindre glapp.
#446296
Om inte jag är helt ute och cyklar så är väl hela kardanen balanserad som en hel enhet och därför hutlöst noga med att den monteras precis rätt!

//David
#446315
Tack för ert stöd. :D
Jag är av samma åsikt som ni!
Nu vill verkstan fortsätta och byta hjullager vilket jag tycker verkar helknasigt. :evil:
Frågan är om de kan hitta tillbaks till samma läge eller om det måste bli "ny från skroten" :shock:
av tuxedo
#446690
Är det gummiknut eller knutkors vid växellådan?
Var det en Volvoverkstad?
Alla delar ska märkas inbördes före demonteringen av kardanaxeln.

Om det är ett knutkors vid växellådan skall gaffeln som sitter på kardanaxeln före stödlagret sammanfalla i samma linje som gaffeln som sitter på andra sidan om stödlagret, alltså splinesaxeln. Hoppas du förstår hur jag menar.
Detta för att utjämna den variabla vinkelhastigheten som ett knutkors har.

//tuxedo.
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
#446693
Skärmflyg skrev:Har någon ett tips på hur jag skall hitta tillbaks till rätt läge som inte vibrerar?
Det enda är väl i så fall märka upp hur det sitter nu som referens på hur det inte ska sitta och sedan flytta spline för spline tills du är utan vibrationer!

//David
#446973
Ja det är Gummi närmast Växellådan (hardyskiva tror jag det heter)
Nej det var ingen Volvoverkstad som gjorde jobbet.
De har inte märkt upp hur det satt innan och påstår att det inte skall spela någon roll.
Jag vill hävda motsatsen och anser att de nu får rätta till felet och inte byta massa andra delar.
Frågan är nu hur jag skall göra för att bli av med vibrationerna.
Enklast kanske är att de får köpa en "ny kardan från skroten" och montera dit med mitt nya stödlager!
Vad har jag för odds att det skall lyckas? Eller är det risk att "nya" kardan vibrerar om den monteras på en annan bil? Alternativet är att de gör som David föreslår.
Användarvisningsbild
av CarMan
#446992
Jag gissar på att knutkorset ej sitter helt i mitten (det är känsligt)
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]