Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kojje
#43723
vill du göra lättare och för den delen mer avancerade jobb om man nu vill ge sig på det så köp haynes-boken för s/v40 kostar runt 2-300kr och innehåller mycket bra beskrivningar för ex. byte av bromsbelägg.
Användarvisningsbild
av MartinS
#44331
Det är lätt. Lossa två bult, ta bort oket och pressa in kolven. Gör rent och sätt dit nya belägg och skruva fast i omvänd ordning. Låsvätska för bultarna är att föredra.

Om det är bak så måste kolven skruvas in samtidigt som den pressas. Biltema har ett perfekt verktyg för detta, kostar under 100-lappen.

/Martin
av Niklas.L
#110611
Startar denna döda tråd då jag precis fått en förfrågan från grannen om att byta bromsbelägg OCH bromsvätska runt om på hennes bil. En Volvo V40 av någon årsmodell. Att bara byta bromsbelägg brukar som MartinS säger inte vara några problem, däremot är jag ingen expert på att lufta bromsar. Dock borde de iofs inte vara något problem heller. Bara att öppna luftnippeln, pumpa bromsen 5gr och hålla den nertryckt på den femte och sedan stänga nippeln. Sedan finns det ju självklart en speciell ordning man ska göra detta också, men de står säkert i någon av mina haynesböcker. Det jag vart lite fundersam över var det du sa om att man måste skruva in den bakre kolven samtidigt som man trycker. Går det att göra utan detta specialverktyg från biltema eller är det bara dumt att försöka och har du något artikelnr till detta verktyg?

Tacksam för svar!

Mvh/Niklas
Senast redigerad av 1 Niklas.L, redigerad totalt 0 gånger.
av Niklas.L
#110811
Okej, då får jag tacka så mycket för hjälpen!
av Niklas.L
#111439
Vet någon om verktyget som MartinS tipsade om även finns att hitta på mekonomen då detta ligger lite närmre? Har letat lite grann men finner ingenting.
av TomZaj
#111474
tror den finns där eller om det var Micro, men den kostar dubbelt så mycket där, gå in på deras hemsidor så får du reda på det.

// Tommy
av TomZaj
#111478
hittade något liknande på mekonomen för 448:- och 219:- på Micro

// Tommy
av Niklas.L
#111528
Då kändes det helt plötsligt värt att åka till biltema och handla ändå. Tackar så mycket för hjälpen!
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?