Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#436689
Hej hej alla volvoraggare :) jag är ny här:)

Jag har för några månader sedan blivit Volvo S60 T5 ägare, en mycket nöjd sådan...

Men ett problem har uppstått, det skakar och slår i ratten jobbigt mycket när jag bromsar hårt. bromsar jag mjukt och försiktigt så känns ingenting, när jag ligger på motorväg så ser man lite lite vibrationer på handsfacket, alltså handsfacket skakar lite, Men man känner inget i ratten.
Jag har prövat byta en yttre spindelled höger fram för den va lite glapp, förra äger har bytt stabbstag och bärarmar både fram och bak, max 500mil sedan.
Har oxå märkt att bilen nöter framhjulen lite snett, sitter 18" fälgar på den.

Jag har kollat bromsskivorna med indikatorklocka och dom är raka och fina, dom oxå bytta för 500mil sedan.

för övrigt så känner jag inget glapp och hör heller inget klonk i framvagn.

Någon som kan komma med någon smart ide??? vill inte till verkstad:(
#436695
Om bilen sliter däcken snett så är väl en inte allt för vild gissning att en framvagnsinställning kan vara lämplig...
Du hade bytt spindelled ?, gjort inställning efter det ??.
#436766
Ett tips är att ta bort skivan och göra ordentligt rent med stålborste på navet där skivan ligger an, och även bakom skivan där navet ligger an. Smuts mellan skiva/nav kan orsaka obalans vid inbromsning. Snedslitna däck löser du med framvagns/hjulinställning.
#436839
Är inte indikatorklocka ett tillförlitligt test?

Min volvotekniker använde bromsprovmaskinen, för att avgöra om det var fram eller bak. För jag var tveksam till vilka det var, för det var inte alltid. Han sa dock att han först inte fick fram något, men sedan så. Verkade ha med hastigheten att göra. Var naturligtvis fram, fem tusen fattigare. Och detta när jag nyss köpt bilen.
#436889
tror att jag hittat felet idag efter att vibrationerna blivit lite värre... det verkar som att främre länkarmsbussning är dålig, den är sprucken i gummit nästan helt runt om...
Det måste ju vara det som är problemet!!

Men hur fan kan den va kass redan, jag menar 500mil!!! har kvitto på att dom bytt länkarmar och bussningar samt stabstag på bilen för exakt 528mil sedan.. på volvo verkstad!!!

Fy fan va kasst..

De blir att byta skiten igen då...
#442857
Jag har nu bytt bärarmsbussningar och spindelleder på bilen... men vibrationerna kvarstår vid hård inbromsning :(
Däcken fram är givetvis helt snenötta och hjulinställning inte gjord.. På torsdag ska de på nya sulor samt 4hjulsinställning... Men kommer det hjälpa mot vibrationerna??? visst jag har lite obalans i hjulen men inte mycket..

Kan inte heller hitta fler problem i framvagnen.. Men men tror ni att det är något mer jag bör byta nu före hjulinställning??? vill ju inte göra de två gånger...

HJÄLP!!!!!
#442898
Kolla över framvagnen efter slitna delar (bussningar) och byt innan. Vilka hastigheter är det det vibrerar i?

Min teori:
Att det vibrerar hela tiden pga av dålig framvagnsinställning och att däcken slits onormalt. Vibrerar det mer i högre hastigheter än lägre?
Och sen när du bromsar så är det skeva bromsar, skivan eller beläggen. Kolla även så det inte är glapp i styrstaget.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]