Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gottis
#436178
I förra veckan åkte jag till sala tyvärr
Kommer körandes på huvudled och vipps får jag en statsjeep o frontsidan.. min bil blev då förståss ramsned och motorbalken knäkt.
Kostar 32000 kr att laga enligt volvo men jag hade helförsökring och jag va inte vållande så bilen blir nog inlöst tyvärr, men vad jag undar är.. funderar på en S80

Vilka kända brister äre på en sådan .. är den bättre en V70 eller dåligare ?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#436199
Bilarna har i stort sett samma komponenter S80 är ju en stor sedan medans V70 är ju kombi men det vet du ju redan. Behöver du en kombi? Har du barn? Lastar du mycket osv? Då ska du ha en V70 annars skulle jag titta på en S80 2.5T alt T6. Kör du mycket så är d5:an ett alt. Samma fel på båda varianterna om man håller sig till 5 cyl motorerna. Gasspjäll, framvagnsdetaljer bussningar mm annars samma driftsäkra bil.
av volvofantast
#436202
S80 är tystare inne i bilen när du kör,s80 är ju mycket svårare att lasta i ,annars är de nog rätt så likvärdiga.
Användarvisningsbild
av Gottis
#436205
Ja de är ju de.. föst hade jag en 145á sen 245á sen 745á sen 945,a och sist en v70
Men skuffen ser ju stor ut på S80´n och de jag ser nu medans jag sitter o väntar på att föräkringsbolaget ska ringa, är ju det att en s80 får du för ca 30000 kr och den ser ju mycke nyare ut än v70´n jag hade en 98á men som sagt jag har barn och använder skuffen ganska mycke.. så men tänkte mest på om de va mer sjukdomar på s80´n en v70 mer el som brukar krångla eller så..
Användarvisningsbild
av Volvo4life
#436211
Det du måste fråga dig själv är vad du behöver! Köper du en V70 får du en bil med stort bagageutrymme för barnvagn/golfbag med mera. Men en bil som är något högljudd invändigt. Men en driftsäker bil med tyvärr ganska mycket småfel (framvagn m.m). Fortfarande ganska höga priser på begagnatmarknaden.

Om du istället satsar på en S80 får riktigt dåligt med bagageutrymme, men en helskön bil invändigt med gott om utrymme i cupen. Tyst är den också. Som att åka limo (marknadsfördes så vid lanseringen för "hundra år sedan"). Typ samma brister som V70 (framvagn m.m) men något mer drabbad av lacksläpp. Men väldigt låga priser med stor prutmån.

Vilken modell du än köper bör man satsa på 2004 och framåt och en motorfavorit är 2.5T. Snål (manuell låda) men med motorprestanda. Självklart är det skönare med automatåda men den drar mer bensin och kan bli "rapplig" då de ej är skötta på rätt sätt.

Jag skulle definitivt köpa en S80 om jag ansåg att jag inte behövde utrymmet i bagageluckan.
Användarvisningsbild
av Gottis
#436214
Hej
Ja jag ska nog titta på en s80 beroende på hur mycket jag måste bråka på försökringsbolaget dom ska ringa i dag eller i morgon och erbjuda mig en summa.. men jag SKA ha 32000 för min bil.. enligt volvo trodde dom inte att de skulle vara några problem då han sällan sett så fin v70 -98
men men de återstår ju att se..

Tack för tippsen
av LaRy
#436270
Det är inte bagageutrymmet som är litet, det är mycket stort och djupt. Det är öppningen som är liten. Med tiden, fr.o.m ca 2004 blev S80 en mycket tillförlitlig bil. Förmodligen är kvalitetskollen högre än för V70, eftersom majoriteten har gått på export, mest till USA. Då duger det ej med småfel. De enda reparationerna jag gjort på min S80 på 4 år är byte av handbromsbackar och byte av strålkastarlampa, vilket är enklare än på V70, eftersom det är rymligare under huven. De större fönsterrutorna ger en betydligt ljusare och ett luftigt intryck. Baksätet är konstruerat för att vara bekvämt, ej för att kunna fällas ned plant. En härlig bil om man ej behöver en praktisk packåsna.
Användarvisningsbild
av Gottis
#436286
Nja problemet är att jag tittat på s80 -00 till -02 typ som alltså ligger runt 30 till 35000 kr
Dvs första modelerna och dom brukar ju ha barnsjukdomar

Försäkringsbolaget och jag är klara nu 8) så nu äre bara att börja söka
Användarvisningsbild
av Gizz
#436291
Jag hade en S80 140 hk -00 som jag inte hade några större problem med. Den hade gått 22000 mil när jag sålde den. Det enda "fel" jag hade var att de främre bromsoken lämnade in en avskedsansökan. Bytte dessa och bilen gick fint igen.
Tycker att S80 har en stor lastyta när man fäller sätet bak. Lastade en IKEA Malm sängram i den och det gick om än precis.
Användarvisningsbild
av Gottis
#436294
mm de finns två s80 runt uppsala eller tre om man räknar med en bilfirma för under 35000 kr.. ska kolla i mitten på nästa vecka då pengarna inkommit på konto får vi se va de blir.. kanske köper en trygg 945 igen 8)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]