NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#435590
Undrar om det är igenkoksat i min EGR nu (V50 2.0D -06 7500 mil) ? Igår fick jag motorstopp inne i stan, startade om motorn och det gick inte att gasa, varvade max 1100 rpm. Efter några fler motorstopp fick jag normal kraft i motorn och körde iväg. Stannade för en vägbula efter 500m och fick samma problem igen när jag skulle iväg. Märkte att om man "pumpade" gas pedalen så återkom kraften sakta. Fick samma symtom några fler gånger vid korsningar, men sen gick bilen helt plötsligt bra dom 2 milen hem till kåken. Borde väl vara EGR? Kan tillägga att jag hade precis fyllt på drygt 40 liter innan detta hände, men det tror jag nog mer är en slump.

Bilen är inte 5 år & <8000mil så det borde väl gå på emissionsgarantin?

Tacksam för råd!
#435716
Lättare sagt än gjort att lämna in den när man inte får någon tid för undersökning förrän första veckan i september..... så det lär antingen bli en rengöring eller urkoppling ifall man få mer problem.

Skall ju besikta bilen också så det kanske är bäst att göra det först och sen åka till Volvo och be dom fixa ev emissionsproblem innan man passerar 8000 mil.
av dieselputte
#437407
Stenfors! Du som verkar vara rejält insatt i dessa problem kanske kan kommentera det som hänt mig efter jag skrev förra inlägget. Första gången jag skulle starta bilen efter de 2 milen från stan så tjurade den. Startade lätt men lade av efter några sekunder, efter ett tiotal försök blev den normal. Kan tillägga att det luktade rätt skumt om avgaserna samt att det bluddrade rejält som om motorn gick på 3 cylindrar innan den blev normal. Åkte till stugan och vid en korsning där jag saktade in och startade från 2ans växel så tappade den kraften, pumpade med gaspedalen så fick den kraft efter några sekunder. Igår när jag åkte hem fick jag samma problem vid korsningen så det verkar bli problem när man kört med konstant fart och går ned på tomgång och sen skall gasa så blir det ibland problem.
Får aldrig något larm typ "Motorservice"i displayen, nåväl jag skall försöka öppna och rengöra för jag måste vänta till 6 september innan Bilbolaget kan kolla felet....
av Stenfors
#440059
Ja, det låter som om det är EGR:en. När man åkt en längre sträcka med konstant fart händer det att motorn inte varvar upp vid nästa gaspådrag, ibland kan den helt stanna vid t.ex. trafikljus eller en korsning. Jäkligt jobbigt när det händer inne i stan. Jag fick ett felmeddelande om "motorservice erfordras" innan jag åkte in på mjukvaru-uppdatering. Volvo hade tydligen endast tagit bort varningen i uppdateringen men felet försvann givetvis inte eftersom ventilen var igenkoksad.

Du kan göra som jag gjorde och prova koppla ur EGR:en själv genom att ta loss kontakten som sitter fast bakpå ventilen. Det går hur bra som helst att testa i några dagar. Själv har jag kört utan EGR i ett halvår som längst. Jag har sett att många pluggar igen sina EGR-ventiler för att få mer kraft ur motorn, inte just på Volvo, men på andra bilmärken. Det märks faktiskt att bilen får mer hästkrafter när man kör utan EGR. Men att hela tiden köra utan EGR är knappast något att rekommendera (högre avgasvärden), men du kan alltid göra en egen felsökning på det här sättet.
#441800
Så där, felsökning gjord hos Bilbolaget och det var mycket riktigt EGR som ger permanent larm, fast bilen har nu gått rätt bra i drygt 2 veckor. Kommer att bytas gratis inom emmissionsgarantin om c 2 veckor :D :D Där spar man in drygt 2100 för ny EGR samt c 1000kr för omprogrammering/kalibrering samt arbetskostnaden, hade i alla fall kunnat nyttja maskinskade försäkringen om inte emissionsgarantin gällt. (2.0D -06 7600 mil)

Någon i forumet har påstått att det har varit kampanj på utbyte av EGR men detta stämmer enligt min mek inte. Han nämnde att denna EGR ventil levrerades till hösten 2006 och sen är det en annan variant som funkar bättre.
av Gino
#441829
Jag fick hosta upp stålarna.
2000 i självrisk.
-05:a som hade gått 8100 mil =( surt.

Nu har jag sålt skiten å kör BMW ist.

Aldrig mer en Volvo. 2.0D motor är skitkass.
På min V50 fick jag byta ut startmotor, EGR ventil och nu sist generator.
Allt under 8000 mil.

Tröttnade.
av finnepower
#441934
Gino skrev:Jag fick hosta upp stålarna.
2000 i självrisk.
-05:a som hade gått 8100 mil =( surt.

Nu har jag sålt skiten å kör BMW ist.

Aldrig mer en Volvo. 2.0D motor är skitkass.
På min V50 fick jag byta ut startmotor, EGR ventil och nu sist generator.
Allt under 8000 mil.

Tröttnade.
Samma här fast bytte till Honda.

6000-mil byttes packbox mellan motor/låda.
8000-mil båda hjullagern fram.
10000-mil läckte den olja igen mellan motor/låda.
Dieselvärmaren krångla förra vintern.
av Gino
#441948
helt rätt

sälj skiten Volvo SUGER fett.

Inga av mina konsult vänner vill jobba ute på Torslanda å speca massa skit.

Man vill ju gör adet roliga jobbet, programmera.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]