Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
#433986
Michaelvecel skrev:
Honke skrev:Klart det är skillnad, det tycker jag i vart fall. Har nämligen lyckats böja några ringnycklar som det står biltema på, det har jag aldrig lyckats göra med kamasa eller bacho`s.

Biltema kanske ger 10 års garanti, men kamasa och bacho ger livstid.
En garanti på 10 år är väldigt låångt.
Ja det är det, men livstid är bra mycket längre och säger en del om kvaliteten. Hellre kvalitet än kvantitet :wink:
Användarvisningsbild
av Fisch
#434278
Honke skrev:Klart det är skillnad, det tycker jag i vart fall. Har nämligen lyckats böja några ringnycklar som det står biltema på, det har jag aldrig lyckats göra med kamasa eller bacho`s.

Biltema kanske ger 10 års garanti, men kamasa och bacho ger livstid.
Jag har böjt ett par kamasa ringnycklar, spräckt hylsor och haft sönder spärrskaft. Onödigt våld eller måndagsexemplar vad vet jag. Men för mig är kamasa knappast odödligt!
Användarvisningsbild
av camaro69
#434309
Tack för tipset.

Var på Jula idag och köpte sista lådan dom hade i den butiken. :D :-)-)
av Topgun
#434317
-man skall nog inte hänga upp sig på "garantin" för mkt.... :-)-)
garantin gäller BARA för fabrikationsfel....dock *EJ* yttrevåld eller handhavande fel......man kan ju inte använda spärrskaftet som slag don..T.ex Och sen tro att jag får en ny? de funkar inte riktigt så.............å de gäller generellt alla fabrikat.......
själv har jag bara haft *Kamasa*bacho* vertyg.tidigare,men som tyvärr blivit stulna! "Feltema" här erbjuder visserligen en stor H-sats,men min granne köpte en sådan för inte längesen.och där har en led nyckeln "lossnat"??
så jag vet inte.......om "Feltemas" verktyg håller någon klass/kvalite'??????
Tror ju knappast en Flygmekaniker mekar med "feltemas" verktyg? han väljer säkert kvaliets' verktyg från de kända märkerna!! :D :D :D "-man får je de man betalar för" brukar de ju heta...

De vara bara ett Tips på: "kvalitetsverktyg till billigare pris" ...............Men kul att var och en får säga sitt =))
Fler tips......gärna! om någon har..........
av *pettson*
#434375
Nej man får det man köper med ögat och det man tror på bland dom flesta fabrikat. Precis som oljor. Det var längesen nån lade i stort sett varenda krona nåt kostade på tillverkning av verktygen.
Det är inte svårt för bacho att motivera 155kronor för en hylsa med torx40 till exempel? Dom nya jag kan hämta på garanti har jag redan betalt på dom 155kronorna. Inget svårt att ha livstidsgaranti, om man redan tagit betalt för detta, biltema har 10år och tar betalt för detta naturligtvis. Alla som har en garanti räknar med att det kommer tillbaka en viss procent saker.
Kamasa är inte gratis, men hur är det egentligen med priser? Köpte två satser av kamasas fabrikat för två veckor sedan, en sats för byte av ventiltätningar en sats för vacumkontroll inkl vacumpump. Satserna kostade ursprungligen 1795kr resp 1550kr. Dom kostade nu 230kronor resp 220kronor. Tror ni att kg knutsson gick förlust på satserna, eller tror ni att dom dumpades till inköpspris ink moms då det är utgående modell? Ja just det, autoexperten har fått några kronor av dom där jag slantade. Nej verktyg är inte speciellt dyra, men som oljor så är det branding. Och dom flesta sväljer det med hull o hår.
Det som skiljer verktygen stort åt är ergonomi och faktiskt hur mycket extra misshandel dom tål. Alltså hur mycket felanvändning.
Sen finns det en liten liten klick verktyg ur i stort sett varje fabrikat som inte ens är värda namnet verktyg. Spetstänger hos tengtools, avbitare på biltema, biltemas standardborr (koboltborren är utsökt kvalitet nämligen), julas borr, kamasas borr och förlängare, bachos borr likaså, ja listan kan göras lång. Men sanningen är den bland dom stora (biltema tillverkar inget eget alls utan köper in) som tillverkar eget att dom har inte helt sortiment, vissa saker köps in billigt för att komplettera så sortimentet ser fullt ut.

Jag återkommer då och då till handhavandefel, precis som andra varit inne på, det har inget med fabrikat att göra, men MÅNGA, vågar jag sticka ut hakan och säga DOM FLESTA använder sina hylsor fel. Samma med ringnycklar och annat. Naturligtvis kommer många bli tjuriga nu och tycka att verktyg ska minsann kunna användas hursomhelst, ännu värre är det att jag återigen tjatar om det. Men nej, allt är gjort enligt system för användningen. Det spelar ingen roll hur tjurig man blir, systemet finns och verktygen tillverkas enligt detta, oavsett fabrikat och oavsett om jag gnatar.
Men då ingen bruksanvisning följer med över hur hårt verktygen får användas innan man ska använda nästa motsvarande så får jag väl säga att bolagen är ointresserade av att komma till rätta med det också. Eller säljs allt i tron om att alla som använder verktyg är utbildade på att använda dom rätt.

Hur många härinne vet sej använda rätt verktyg vid jobben?
Många lossar saker med ett spärrskaft. Är det till för det? Är det till för att dra åt?
Vad är skillnaden mellan kromade och svarta verktyg?
När använder man kromade blanka verktyg och när använder man svarta verktyg?
När använder man blanka hylsor och när använder man svarta?
Vad är en torx, vad är en torx plus? Eller en torx-s?
När används tolvkant och när används 6kants verktyg?
Ja det går att ställa många frågor som ALLA som skruvar och innehar verktyg ska kunna svara på utan problems. Även om man är hobbymek och kanske mekar med nåt 3ggr per år bör man kunna såna svar. Att alla bör kunna det är för att det har med ens egen säkerhet att göra, så att man slipper utslagna tänder, sprängda hylsor med mera. Det är faktiskt inte överkurs även om många nu tycker det.

Sen var det flygmekanikern ja..
Ja han använder den sort som köpt en certifiering. Det är precis som med oljor, dom som får ha vw reservdelsnummer på flaskan (oavsett fabrikat på oljan) eller mercedes, eller volvo osv. Har KÖPT en certifiering för att se om produkten motsvarar ett godkännande. Den som inte vill spendera pengar på en liten marknad som t.ex flygmekaniker köper heller inte ett certifikat då detta är långtifrån gratis. Det betyder inte att dom som inte certifierat sej är sämre.

Men det är alltid bra att veta att det är rea...
Så autoexperten har också rea på olika kamasa saker just nu.
Användarvisningsbild
av Ticken
#434550
Polarns farsa var försäljare och sålde alla möjliga sorters verktyg till företag. Jag bytte på den tiden bort en moppe mot en Kamaza låda med en satans massa prylar i.

Det där spärrskaftet man fick med, det gick sönder på 2 veckor...

Köpte ett nytt på biltema, det har jag haft sen dess.. och då är det ett år sen nu..

/Ticken
av Topgun
#434588
Ticken skrev:Polarns farsa var försäljare och sålde alla möjliga sorters verktyg till företag. Jag bytte på den tiden bort en moppe mot en Kamaza låda med en satans massa prylar i.

Det där spärrskaftet man fick med, det gick sönder på 2 veckor...

Köpte ett nytt på biltema, det har jag haft sen dess.. och då är det ett år sen nu..

/Ticken

Vrf köpa nytt?

garanti gäller väl??

elr användes den som slägga? *fniss

:D :D
Användarvisningsbild
av Fluffen
#434616
Hazet gör inte så tokiga verktyg heller. 8)

Köpte en hylsnyckelsats från IDG-tools om jag inte minns helt fel nu som jag brukar använda och som jag hittills är väldigt nöjd med. :D

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]