Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tpsalu
#426236
Hejsan.Har en T5 -01:a med helt slut framlyktor.Ska byta till facelift xenon från 06 och har lampor och kablage.
Men nu till det stora problemet.Har någon ett kopplings-schema eller dylikt på vad som bör göras för att få dom att funka?Tacksam för alla svar :D
Användarvisningsbild
av leiwi
#426456
sök på forumet det finns massa trådar om detta ,, men gör dig inte av med orginalstrålkastarna hur dåliga dom än verkar du kommer förmodligen att behöva montera tillbaka dom vid besiktningen
av bagarn09
#426520
Hej!
Lånar tråden lite snabbt.
Har en v70 -02 som det sitter R-lysen på (silverlackade) . Dom är inte samma i kablaget som de "vanliga" xenonlysena (dom med svartlackade insatser).. Och vad jag förstod så ska dom "vanliga" xenonlyktorna och halogenlyktorna ha samma kontakter? Hur ska jag göra för att få halogen att passa inför besiktning? Fick inte med nå halogenstrålkastare vid köp av bilen.. :???: Killen som jag köpte den av sa att dom inte hade sagt nånting på besiktningen om just strålkastarna, vilket jag tvivlar på! Låter för bra för att vara sant.

MVH; Jimmy
av III
#426558
Lite info till er ang detta. Det är i det närmaste omöjligt att lagligt bygga om till gasurladdningslampor då bilen skall vara godkänd för detta. Bl.a. behövs effektiv strålkastarrengörare samt automatisk ljuslängdsreglering, orginal sitter det givare både fram och bak på hjulupphängningarna som reglerar och kompenserar för last och även reglerar i gupp. Om man lyckas bygga om så skulle man kunna registreringsbesiktiga bilen och få detta godkänt kanske. Att byta ut halogenlamporna är förkastligt ur ovan perspektiv (finns e-märkta ombyggnadssatser men det är bara komponenterna som är godkända, inte för montering i gatubil). Att inte bilprovningen anmärker rutinmässigt på detta är dumt då folk tycks tro att bara för att Bilprovningen inget sagt är det lagligt. Handlar om både godkännande och trafiksäkerhetsskäl med bländning osv. Även om det är rätt inställt bländar det i gupp då bilen inte kompenserar för detta. Hoppas detta är tänkvärt.
av bagarn09
#426580
III skrev:Lite info till er ang detta. Det är i det närmaste omöjligt att lagligt bygga om till gasurladdningslampor då bilen skall vara godkänd för detta. Bl.a. behövs effektiv strålkastarrengörare samt automatisk ljuslängdsreglering, orginal sitter det givare både fram och bak på hjulupphängningarna som reglerar och kompenserar för last och även reglerar i gupp. Om man lyckas bygga om så skulle man kunna registreringsbesiktiga bilen och få detta godkänt kanske. Att byta ut halogenlamporna är förkastligt ur ovan perspektiv (finns e-märkta ombyggnadssatser men det är bara komponenterna som är godkända, inte för montering i gatubil). Att inte bilprovningen anmärker rutinmässigt på detta är dumt då folk tycks tro att bara för att Bilprovningen inget sagt är det lagligt. Handlar om både godkännande och trafiksäkerhetsskäl med bländning osv. Även om det är rätt inställt bländar det i gupp då bilen inte kompenserar för detta. Hoppas detta är tänkvärt.
Halogen är ju lika bländade det med om det sitter felmonterat i en bil. Av de bilar jag möter så berörs jag inte utav att dom har xenon. Men det är ju olika från person till person. Har kört med Xenon i min 740 i snart två års tid och jag kan inte komma ihåg att nån har blinkat och gnällt på mig för att man har de. Utav säkerhetsskäl så ser man ju betydligt mer med Xenon om det regnar ute till exempel och ljuset gör en mer klar i huvudet än det pissgula halogenljuset. Och fabriksmonterad xenon brukar också blända i stora drag! De bilar med projektorlins allra helst, även nyare v70.

MVH; Jimmy
av III
#426634
Du ser, du tycker vissa typer av xenon bländar, och det är ändå bilar byggda för xenon. Att det inte är ok att eftermontera bygger ju på att det inte är lämpligt. Hade det varit bra hade det varit okey att bygga om. Hade det varit helt lysande bra(nu var jag väl rolig) hade det varit krav på omyggnad. Finns ju retroaktiva krav på bl.a. närzonsspeglar på tunga fordon för att ta ett exempel. Fast det är klart, dom som har tonade framrutor upplever inte detta som ett problem, dom som har raka rör på sin Scania eller HD tycker inte att det bullrar för mycket. kanske inte du heller som gillar motorer och bilar, men alla andra Svenssons gillar det inte, det är ju inte för Bilprovningen man ska "bygga tillbaks" utan för majoriteten som inte vill bli bländade eller dom som vill få ögankontakt eller dom som inte vill att löständerna ska skallra när någon åker förbi. "Vi" som vill ha det behagligt och enkelt.

Mvh Matte
av Lövet
#426639
Det är 100% omöjligt att stoppa in en xenonlampa i en halogenreflektor med bra resultat eftersom lamporna rent fysiskt inte ger sitt ljus på samma ställe på lampan. En halogenlampa ger ljuset mitt på glödtråden medans en xenonlampa ger det i kanterna. Ljusbilden blir luddig och för omfattande. Det hjälper inte heller att "ställa ner" lamporna eftersom ljusbilden är fel, inte för hög.

Att "ingen blinkar" brukar förklaras av att xenonkonverterarna har en osviklig förmåga att tända sitt likaledes xenonkonverterade helljus om man gör det. Ren självbevarelsedrift får en att sluta blinka på xenonpuckona efter ett tag.

Åker du genom besiktningen med din xenonkoverterade 740, eller gör du som alla andra och byter tillbaka varje år?

Bilar med xenon original har en knivskarp ljusbild, det ser du vid besiktningar. Din konverterade bil har det inte.
av Stigrolf
#426647
andreas_lofgren skrev:Det är 100% omöjligt att stoppa in en xenonlampa i en halogenreflektor med bra resultat eftersom lamporna rent fysiskt inte ger sitt ljus på samma ställe på lampan. En halogenlampa ger ljuset mitt på glödtråden medans en xenonlampa ger det i kanterna. Ljusbilden blir luddig och för omfattande. Det hjälper inte heller att "ställa ner" lamporna eftersom ljusbilden är fel, inte för hög.

Att "ingen blinkar" brukar förklaras av att xenonkonverterarna har en osviklig förmåga att tända sitt likaledes xenonkonverterade helljus om man gör det. Ren självbevarelsedrift får en att sluta blinka på xenonpuckona efter ett tag.

Åker du genom besiktningen med din xenonkoverterade 740, eller gör du som alla andra och byter tillbaka varje år?

Bilar med xenon original har en knivskarp ljusbild, det ser du vid besiktningar. Din konverterade bil har det inte.
Jag håller nog inte med om det du säger Andreas.
Jag har hållit på med Xenonljus i 6 år nu, både importerat och sålt.
Vi har gjort dessa tester för att säkerställa att det blir korrekt ljusbild och inget ljus-stick.
Om man har en normal halogenlampa och mäter måttet från foten på lampan och till glödtråden (då denna är påslagen eftersom den ändrar form) och sedan gör samma sak med en xenon HID lampa, så har du med 99% samma mått på dessa 2 lampor förutsett att det inte är den billigaste skräplampan som har sålts.
Xenon-lampans ljuskägla är och förblir alltid på samma ställe, eftersom att det blir en ljusbåge av gasen som är mellan elektroderna.
Elektroderna flyttas ju aldrig eftersom de är ingjutna i glaset och därigenom är allt konstant tills gasen är slut. Färgen skiftar däremot HELA tiden på en xenonlampa.
Vi har konverterat allt ifrån gamla jänkare till nya lastbilar och de bilar som har haft problem är de som har H4 sockel samt om man fått en sändning lampor där sockel och lampa är i plast. Lamporna som har plastsocklar är inte identiska och blir ofta kasserade då de inte håller standarden som krävs.
Det är som du säger helt omöjligt att få igenom en konverterad bil genom bilprovningen eftersom att bilen i sig ska vara helbilsgodkänd.
Jag har fått meddelande om att volvo har tänkt att bemöta den stora efterfrågan som funnits på att få eftermontera HID lampor och därför tagit fram ett kit
med lyktor som har motor, sensorer på bärarmar och kabelkit (detta kan jag inte garantera är sant, bara vad jag fått höra).

Den största anledningen till att man blir bländad är nog ändå det att man har superslitna glas med repor mm och i de lyktorna monterar xenon.
Ljuste kommer att följa varje repa när det ska ut ur lyktan och då blir man bländad, så är det bara...
Hoppas ni inte blev less detta och jag hoppas att det jag skrivit stämmer så jag inte ljuger för er :D
/S
Användarvisningsbild
av leiwi
#426665
Stigrolf skrev:
andreas_lofgren skrev:Det är 100% omöjligt att stoppa in en xenonlampa i en halogenreflektor med bra resultat eftersom lamporna rent fysiskt inte ger sitt ljus på samma ställe på lampan. En halogenlampa ger ljuset mitt på glödtråden medans en xenonlampa ger det i kanterna. Ljusbilden blir luddig och för omfattande. Det hjälper inte heller att "ställa ner" lamporna eftersom ljusbilden är fel, inte för hög.

Att "ingen blinkar" brukar förklaras av att xenonkonverterarna har en osviklig förmåga att tända sitt likaledes xenonkonverterade helljus om man gör det. Ren självbevarelsedrift får en att sluta blinka på xenonpuckona efter ett tag.

Åker du genom besiktningen med din xenonkoverterade 740, eller gör du som alla andra och byter tillbaka varje år?

Bilar med xenon original har en knivskarp ljusbild, det ser du vid besiktningar. Din konverterade bil har det inte.
Jag håller nog inte med om det du säger Andreas.
Jag har hållit på med Xenonljus i 6 år nu, både importerat och sålt.
Vi har gjort dessa tester för att säkerställa att det blir korrekt ljusbild och inget ljus-stick.
Om man har en normal halogenlampa och mäter måttet från foten på lampan och till glödtråden (då denna är påslagen eftersom den ändrar form) och sedan gör samma sak med en xenon HID lampa, så har du med 99% samma mått på dessa 2 lampor förutsett att det inte är den billigaste skräplampan som har sålts.
Xenon-lampans ljuskägla är och förblir alltid på samma ställe, eftersom att det blir en ljusbåge av gasen som är mellan elektroderna.
Elektroderna flyttas ju aldrig eftersom de är ingjutna i glaset och därigenom är allt konstant tills gasen är slut. Färgen skiftar däremot HELA tiden på en xenonlampa.
Vi har konverterat allt ifrån gamla jänkare till nya lastbilar och de bilar som har haft problem är de som har H4 sockel samt om man fått en sändning lampor där sockel och lampa är i plast. Lamporna som har plastsocklar är inte identiska och blir ofta kasserade då de inte håller standarden som krävs.
Det är som du säger helt omöjligt att få igenom en konverterad bil genom bilprovningen eftersom att bilen i sig ska vara helbilsgodkänd.
Jag har fått meddelande om att volvo har tänkt att bemöta den stora efterfrågan som funnits på att få eftermontera HID lampor och därför tagit fram ett kit
med lyktor som har motor, sensorer på bärarmar och kabelkit (detta kan jag inte garantera är sant, bara vad jag fått höra).

Den största anledningen till att man blir bländad är nog ändå det att man har superslitna glas med repor mm och i de lyktorna monterar xenon.
Ljuste kommer att följa varje repa när det ska ut ur lyktan och då blir man bländad, så är det bara...
Hoppas ni inte blev less detta och jag hoppas att det jag skrivit stämmer så jag inte ljuger för er :D
/S

Det är möjligt att du importerat och sålt lampor i många år , och att dina mätningar är ok , men fortfarande så kvarstår det faktum att man aldrig kan montera xenon lampa i en reflektor avsedd för glödjus och behålla en riktig ljusbild!!!
Att montera nya strålkastare avsedda för xenon är även det olagligt , och att komplettera med nya strålkastare , givare kabelmattor , strömställare, och ny mjukvara .och en ny registreringsbesiktning, skulle kunna göra bilen laglig är nog även det tveksamt.

Faran med att folk laborerar med att man bara får en massa olagliga bilar som kommer att orsaka ägaren en massa bekymmer och kostnader vid tex bilbesiktningen.
av bagarn09
#426824
andreas_lofgren skrev:Det är 100% omöjligt att stoppa in en xenonlampa i en halogenreflektor med bra resultat eftersom lamporna rent fysiskt inte ger sitt ljus på samma ställe på lampan. En halogenlampa ger ljuset mitt på glödtråden medans en xenonlampa ger det i kanterna. Ljusbilden blir luddig och för omfattande. Det hjälper inte heller att "ställa ner" lamporna eftersom ljusbilden är fel, inte för hög.

Att "ingen blinkar" brukar förklaras av att xenonkonverterarna har en osviklig förmåga att tända sitt likaledes xenonkonverterade helljus om man gör det. Ren självbevarelsedrift får en att sluta blinka på xenonpuckona efter ett tag.

Åker du genom besiktningen med din xenonkoverterade 740, eller gör du som alla andra och byter tillbaka varje år?

Bilar med xenon original har en knivskarp ljusbild, det ser du vid besiktningar. Din konverterade bil har det inte.
Kan hålla med om att ljusbilden blir lite "fuckad". Dock följer den samma "konturer" som halogenlamporna men med mer spridning runt i kring.. Så där kan vi väl vara överens?

Ja, jag plockar ur mina lampor inför besiktning..

Även om man möter bilar och har halogen i lyktorna så bländar folk än precis innan mötet! Har kört många mil E4 med lastbil om nätterna så vet att det finns "(Q/#%)#)&#%= till folk överallt! Samt dårar som tror att inte deras helljus bländar när man åker på en väg med mellanrum, typ Sthlm-Gävle. Hade det var fullt möjligt att kunna åka ikapp med lastbil och slå på lite drygt 700w halogen i arslet på dom så hade jag mer än gärna gjort de!

Återigen så var denna tråd inte till för att tjafsa om xenon/halogen och besitkning hit och dit. Tanken var väl att hjälpa Tpsalu i första hand och mig med lite tips kring hur man bygger TILLBAKA till halogen. Kanske inte framgick i inlägget jag skrev från början..

MVH; Jimmy
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]