Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne_L
#369459
ok, för strömmen bak till kontakterna är det man programerar i VIDA, sen väljer man dim/back/ström på 7:e stiftet.
så det är inte bara TRM som programeras utom det är också vilka signaler den får från CRM.
av Joppe
#374722
Tjena

Här kommer lite färska priser på drag och extraljus. De första priserna gäller Bilbolaget Sundsvall och bilen är en v70II 2,4d 2010

Fick pris idag på komplett fast drag 6900:- monterat och klart.
Om jag själv monterar 2160:- för att aktivera/programmera/konfigurera fordonsdatorn

Montering av exraljus 5000:- inkl elsats (light on, 1000:-) exlusive monteringsramp och extraljus (jag har lighton ramp + ljus sedan tidigare).
Om jag själv monterar extraljusen och Bilbolaget aktivera/programmera/konfigurera fordonsdatorn kostar det 2160:-

Om jag själv monterar krok samt extraljus och sedan åker till Bilbolaget kostar det 2160 + 135 kr (drag + extraljus eller vise versa) pga bara en uppkoppling av deras dator.

Om jag monterar mina extraljus samt elsats själv och åker till Östersund (20 mil) har jag fått pris på aktivera/programmera/konfigurera fordonsdatorn för extraljus för 550:-

Man kan konstatera att priserna varierar...
av nystrom
#375295
Janne_L skrev:ok, för strömmen bak till kontakterna är det man programerar i VIDA, sen väljer man dim/back/ström på 7:e stiftet.
så det är inte bara TRM som programeras utom det är också vilka signaler den får från CRM.
Hmm... Du får nog rätta mig om jag har fel nu men med mekonomens elsats så behöver man inte in till volvo och programera den med vida.... Det funkar ändå....

Sen har jag ingen aning om nån vobbler kontroll fungerar.....:S
(Men de är väl bara att gasa så rätar den väl ut sig)

Eller finns de nån funktion man blir utan om man inte gör de?
Användarvisningsbild
av Öjaby
#418878
Jag ska montera en Monoflexkrok på en V70 -08 (nya modellen) och är också intresserad av vilka funktioner man missar om man inte använder en TRM. Vad jag kan se så behöver man inte programmera något med Monoflexkrok. Har jag fel så får ni rätta mig. Tacksam för snabba svar!
av JimmyK
#501641
Blindhenke skrev:Jag har köpt ett orginaldrag på skroten. Det är en lös vit kabel på kabelstammen från uttaget, visst ska den jordas?!
Hittade du var den vita kabeln skulle? var det jord?
av ntense
#676372
Köpte ett Monoflex drag och 13 polig elsats på Mekonomen till min V70 AWD -11.

Bakljus och blinkers kopplades enkelt in, men dimljus, backljus samt bromsljus fick man rycka i originalkabelstammen uppe i taket för att få till, riktigt besvärligt faktiskt. Lyckades dessutom paja två av stiften när jag tog lös dem ur original kontakten och fick beställa nya på Volvo. Färger i manualen stämde inte och man fick mäta sig till vilka kablar som skulle kopplas in under montaget av kabelsatsen.

Satsen började dock strula (reläboxen som ingår, samt fuktproblem i kontakten vid dragkroken). Efter två byten av reläboxen lessnade jag och monterade in en ny 13 polig Volvo Original sats.

Vilken skillnad, superenkelt montage och riktigt snyggt gjort mot fukt då den var helt ingjuten vilket eliminerar trassel - kan varmt rekommenderas! Tyvärr behövde bilen programmeras som tidigare talare nämnt.
#676425
Med Volvos TRM (Trailer Module) får man full funktionalitet och integration med andra berörda system.
Jag har förmodligen glömt något, men här är några av punkterna:
  1. Kontroll av blinkerslampor på släpet, även när de inte används.
  2. Kontroll av bromsljuset på släpet, även när man inte bromsar.
  3. Med 13-poligt uttag (den som monterar nåt annat idag är inte klok - det finns adapter till gamla vagnar, eller gör som jag och byt stickpropp på dem, för den 13-poliga är betydligt bättre) får man dimbakljus, backljus, batteriladdning (15A) och kylskåpsmatning (40A) ut i uttaget.
  4. Integration med dimbakljuset, som inte tänds på bilen, bara på släpet, när släp är kopplat. Då slipper man blända sig själv via reflektion av dimbakljuset på vagnens front.
  5. Integration med parkeringsvarnarna, som stängs av automatiskt bak, men fortsätter fungera fram (nog så viktigt när man backar och fronten gärna sveper ut när man är upptagen med att titta på annat). Stänger man av manuellt stängs de av fram också.
  6. Integration med backkameran, som automatiskt släcker linjerna som visar vart fordonet är på väg när släp finns.
  7. Trailer Stability Assist fungerar, om bilen har den funktionen.
Med tanke på den tid det tar att montera ett drag och att en välutrustad verkstad behöver debitera runt tusenlappen i timmen för att få ihop det är monteringspriset rimligt, tycker jag. Sen är det en annan sak att man då kan spara en bra slant om man har lust, tid och möjlighet att göra det själv.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?