Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av robbaan
#418292
tjenatjena.

Håller på med en volvo som helt plötsligt blivit väldigt svårstartad, startar oftast inte alls. Den har gnista luft och soppa. Den startar ibland efter väldigt lång tid på startmotorn. Jag har kollat förpumpen och den pumpar som den ska. Huvudpumpen ger dock ifrån sig ett oljud när bilen väl är igång. Kan det vara filtret som är igensatt?

otroligt tacksam för svar // robban
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#418390
robbaan skrev:tjenatjena.

Håller på med en volvo som helt plötsligt blivit väldigt svårstartad, startar oftast inte alls. Den har gnista luft och soppa. Den startar ibland efter väldigt lång tid på startmotorn. Jag har kollat förpumpen och den pumpar som den ska. Huvudpumpen ger dock ifrån sig ett oljud när bilen väl är igång. Kan det vara filtret som är igensatt?

otroligt tacksam för svar // robban
Kanske igensatt tankfilter eller något skit i slangen mellan tankpump och huvudfilter eller som du skriver själv, kanske filtret, när byttes det filter sist? Det finns ju även andra möjligheter, kan vara en dålig huvudpump.
På vilket sätt har du kollat att det kommer bränsle till förbränningsrummen och i så fall har du kollat att det kommer tillräckliga mängder. Har du kollat bränsletrycket? Har du kollat hur tändstiften ser ut, blöta eller torra, har du kollat om spridarna är täta. Om stiften är blöta kolla BränsleTrycksRegulatorn, om den inte öppnar som den skall så blir det övertryck i systemet.

LLLYCKA TILL!!!!
av robbaan
#418408
har nu bytt huvudpump, filter och backventil. ingen skillnad. har kollat igenom spridareläet men allt såg fint ut. Tändstiften såg torra ut men ger gnista. hur kan jag kolla spridarna och varför är bara felet vid start? när den startar går den hur fint som helst.

//robban
av Jonasolof
#418452
Läs denna tråd

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p127353

Här är schema för en 93a: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm

(Här är andra schema de tillhandahåller http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/m-volvo.html)

kolla med testprogrammet som låter spridarna ge lite bensin under testcykeln. Det räcker för att starta min 965 -91 när den emellanåt inte vill gå igång. Vill inte använda startgas av omsorg om LMM som kan skadas om det smäller insuget. Bilar utan automatlåda brukar lätt kunna rullas igång i det här läget, det är bara för startmotor de inte vill starta. Har sett flera felrapporter om detta.

Felsökningen för startproblem omfattar både elektronik och bränsletillförsel.
Svårstartad motor har bl a visat sig bero på

felaktig bränsletrycksregulator som inte släpper bensin tillbaka till tanken och trycket blir för högt varför det blir för blött när soridarna öppnar.

felaktig backventil vid huvudpumpen som gör att bränsletrycket sjunker varvid kvarvarande bensin förångas och inte räcker till när man ska starta. Jag misstänker just nu själv en minimal läcka vid övergången från grönt bensinrör till gummislang. Det bör räcka för att bränsetrycket ska sjunka på någon timme vilket är då bilen brukar vara svårstartad. Man kan också testa att dra nyckeln till tändningsläge flera gånger innan man startar för att bränslepumpen ska bygga upp tryck.

För låg inspänning till styrenheten då startmotorn drar, kan bero på dåliga jordningar eller att batterispänningen sjunker under tio volt under start. Måste mätas med oscilloscop, finns ett pdf om det med kurvor från scopet.
är spänningen låg släpper inte spridarna fram tillräckligt med soppa.


Det kan också vara tjuvluft någonstans så bränsleblandningen blir fel - men det brukar ge felsignal från luftmassemätaren. Lyssna efter väsande. Kolla samtidigt att vevuhusventilationen i bilen är frisk - där kan finnas skadade slangar och läckor.

Oxid i kontakter som för över sensorsignaler till motorn, Kolla resistansen vid olika temperaturer på motorblockssensorn, finns i inledande tråden.

Kör testprogrammet som kollar att givarna fungerar.

Att bilen inte startar om motorn fått stå avständ en stund men startar om den varit avstängd länge är ett synnerligen gäckande problem. Jag har trott mig få löst men så har det varje gång börjat igen trots att

Batteriet bytts
LMM bytts
Bränslepumprelä och spridarrelä bytt, bensintankspump kollats.
Kamaxellägesgivare och tempsensor bytts plus en till lägesgivare som jag glömt vad den heter
Spjällhuset renggjorts och spridarna körts i testbädd
tändstiften bytts
styrboxen bytts
bränslefilter och bränslepump bytts
Tjuvluft och trasiga vakuumslangar grejats
kompression befunnits OK
Tomgångsventilen kollats och gjorts ren

Men lik förbenat vägrar motorn starta ungefär var tredje-fjärde gång, fr a om den stått t ex om man ätit lunch. Men det funkar ju med lite spridartillskott via testcykel eller startgas- alltid. Det har blivit rena sporten att försöka begripa varifrån oviljan att starta ibland kommer.

Bränsletrycket är inte kollat men har satt slangklämma på misstänkt pysande slangkoppling mellan gummirör och metallrör.
Har inte kollat med oscilloscop hur spridarna aktiveras. Se http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/I ... _Volvo.pdf

Här är ett systematiskt felsökningsschema för en 740 som inte vill starta alls: http://www.stepbystepvolvo.com/Resource ... -Start.pdf
av robbaan
#418691
nu har jag kommit så långt att jag öppnat fuel-railen och slår på nyckeln, jag hör klart och tydligt att båda pumparna går men ingen bensin kommer ur slangen. de skumma är att den pumpar i några sekunder och sen slår ifrån som vanligt. kan det vara bränsletrycksregulatorn som spökar? och var sitter den?
av robbaan
#418705
nu är det löst förhoppningsvis, felet var att originalpumpen som satt hade en pajj backventil. jag bytte då ett helt paket till en begangnad pump och ventil. den pumpen va råkass men ventilen fungerade. så nu kommer soppan som den ska.
av Jonasolof
#418779
En får se. jag trodde jag löst mitt problem genom sätta en slangklämma på en bensinslang som läckte en aning vid övergången till tillförande bensinledning.

Bränsletrycksregugulatorn sitter på avloppssidan, den fungerar som en säkerhetsventil som släpper tillbaka bensin till tanken när trycket överstiger ett tröskelvärde som delvis sätts av membranet med ledning av det undertryck insuget förmedlar via den tunna luftslangen.

Idag vägrade min 965 att starta igen sedan den stått fyra timmar trots att startmotorn drog bra. Kopplade då in ett löst startbatteri varvid dess minuskabel fick gå till annan chassipunkt än befintliga batteriets minus. Bilen startade direkt. Så det kan vara ett jordfel.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]