Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#416113
Sparkz skrev:Kolla så multimetern är ok genom att hålla ihop spetsarna som emwtur säger. Har du valt rätt område? Sätter du den på 200 Ohm kommer den inte att ge utslag för 1 kOhm. Välj 2k eller högre. (Har du autorange på multimetern så glöm det med områden)

Annars är det avbrott i båda givarna...

hej & tack! Ja multimetern verkar funka som den ska, går ned till 0ohm.

Men hur kan jag ha avbrott i båda givarna när jag bara får felkod på höger bak? :evil:
Börjar bli frustrerad, fattar inte varför det ska vara så svårt att få fram Ohm värden?

Jag provade även koppla loss tutan för att mät Ohm värden och det gick inte heller? Jag använder 2k som du sa.
Mvh
#416120
du har dragit ur kontakten och mäter i sladden ner mot tanken ?
du har inte förväxlat sladdarna så du mäter mellan "en till höger och en till vänster"
prova mellan alla fyra sladdarna, två i taget !
/emwtur
#416141
Blir tokig snart... Jag har provat alla fyra stift , jag mäter ned till tanken(givarna alltså). Men får ändå inget värde h*lvete.

Det piper och det blir 0 när jag sätter ihop kablarna som sagt.
Helt ofattbart, tror inte det är båda givarna som är dåliga pga då tycker jag det ska ge felkod på båda.

tack för era svar iaf..
#416150
Framgivarna har snabbkontakt vid givaren. Testa mätningen på dessa! Sen när du lärt dig din multimeter, kan du mäta där bak! Jag har 2 multimetrar. Och en av dom är jätte jobbig att använda. Den visade en etta i stället för 1040 ohm som den andra enklare instrument visade. Prova på fram hjulen!
#416152
kamilenski skrev:Framgivarna har snabbkontakt vid givaren. Testa mätningen på dessa! Sen när du lärt dig din multimeter, kan du mäta där bak! Jag har 2 multimetrar. Och en av dom är jätte jobbig att använda. Den visade en etta i stället för 1040 ohm som den andra enklare instrument visade. Prova på fram hjulen!
Provade mäta framhjulen innan jag såg detta och då fick jag faktiskt värde på dom :D (tänk vad glad man blir :lol: :lol: )

I alla fall, tycker det är konstigt att jag har felkod på bara höger när jag inte får något värde på dom.

Nåväl, åker till biltema imorgon och köper dessa givare och provar mäta dom och får se om jag får 1000Ohm värde på dom. Är det så så byter jag dom, rätt tänkt va?

Släcks lampan eller måste jag radera felkod efter jag bytt dessa kablar?

Tack för hjälpen :)
#416202
Min lampa släcktes nästan direkt. Av sig själv. Och allt funkar. Jag läste på nåt ställe att ABS dator släcker felkoder då bilen körs över 40 km/h.
Skriv hur det gått!
#416407
Efter att ha bytt mina ABS-sensorer bak, så tog det en dag eller två innan lampan släcktes "för gott". Åtminstone hoppas jag att den slocknat på heltid, då jag inte sett den mer än vid motor-start de senaste 3 dagarna..

Antar att jag hade en del metallskräp på eller i närheten av kransarna efter återmontering av skivorna. Då sensorerna är lite magnetiska så antar jag att diverse magnetiskt påverkbar smuts kan samlas på givarna, som i sin tur uppger att ingen puls från kransen upptäcks.

Men detta är en ren gissning, baserad på mina egna observationer...
#416442
kamilenski skrev:Min lampa släcktes nästan direkt. Av sig själv. Och allt funkar. Jag läste på nåt ställe att ABS dator släcker felkoder då bilen körs över 40 km/h.
Skriv hur det gått!

tack för svaren.
jag var på biltema idag och såklart hade dom inga GIVARE vad glad man blir... skulle inte komma förrän nästa vecka! Jag ska nog beställa via internet så kanske jag får dom till helgen så jag kan byta dom då :)

lovar att tala om hur det gått!
#416472
Crip273 skrev:
kamilenski skrev:Min lampa släcktes nästan direkt. Av sig själv. Och allt funkar. Jag läste på nåt ställe att ABS dator släcker felkoder då bilen körs över 40 km/h.
Skriv hur det gått!

tack för svaren.
jag var på biltema idag och såklart hade dom inga GIVARE vad glad man blir... skulle inte komma förrän nästa vecka! Jag ska nog beställa via internet så kanske jag får dom till helgen så jag kan byta dom då :)

lovar att tala om hur det gått!
hallå igen!! JAG har nu provat en sak för skojs skull, kopplade bort båda givarna bak när jag höll på och tänkte att då måste ju felkoden tändas för BÅDA GIVARNA.. MEN NEJ det är bara den högra muppen som ger felkod!

Varför? Blir TOKIG.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 19
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nyar[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.