Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
#413467
Hej!
När jag har bakat och kört framåt med bilen och då slirat lite på kopplingen så kommer det ett tjutande ljud när man släpper upp kopplingen. När man kört en stund och startar igen så är det tjutande ljudet borta. Kommer när man slirrat på kopplingen vid ex backning. Någon som vet om det är normalt??? Fler med detta fenomen?? Tack så länge... Per
Användarvisningsbild
av Magnus308
#413468
Skulle gissa på att ditt urtrampningslager börjar bli dåligt.

Om du startar bilen på morgonen utan att hålla ner kopplingen får du då ett svagt tjutande ljud som upphör efter ett par sekunder och som upphör om du trycker ner kopplingen?


Edit - Såg nu att du har en 2008 hur långt har den gått?
av klima
#413485
Magnus308, klockrent svar.
+1


urtrampningslager, brukar man inte byta förrens det helt går sönder då det kräver att växellådan tas ut. Stort och dyrt jobb.
Vad kan du göra åt det?
-Undvik o slira och stressa kopplingen onödigt. (täta och snabba tramp)
-Jag skulle spola kopllings bromsvätskan. Längst fram på växellådan, i motorrummet, mellan kylaren och motorn. Liten nippel. Kan vara ganska lurigt och lätt och göra fel om man är ovan.
-Lär dig köra utan koppling, så den dagen, det pajar, så kan du fortfarande ta dig hem/till verkstaden.

Men allt detta borde endast skett om bilen har ganksa många mil, trots en 2008.
Användarvisningsbild
av per brand
#413492
Bilen har gått 3600mil. det hörs inget ljud vid start av bilen. det uppkommer när man typ står i en backe och skall backa för att typ parkera och om man då slirar på kopplingen en stund.
av -94 9000 2,3T cse
#413518
Jag är inte så säker på att det är urtrampningslagret på den beskrivningen. Jag fick ett oljud i min koppling just när bilen kom i rejält dragläge, alltså när det blev en stor "slirbelastning" på kopplingen. Är det så för dig med?
av -94 9000 2,3T cse
#413581
Det låter som det som jag hade på min S80. Jag pratade med "min" mekaniker, som jobbar som Volvomek och han lånade bilen en stund och sa att han "måste plåga kopplingen lite."
Tillbaka kom han med en stinkande koppling... Nu, två månader senare, är kopplingen ff helt utan tjut och har även en mkt bättre "känsla" i dragläget.

Som jag fattade så kan kopplingen ibland bli glaserad alternativt få nån sorts beläggning även om man inte ligger å slirar hårt med den. Så det han gjorde var att han begav sig ut och "högg" med kopplingen för att få "igång" den. Det funkade tydligen. :-)-)

Mvh

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]