Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#411810
Om jag har en dator med alla tillbehör och program som kan läsa av och säga felkod ECM 2900 "avgas temperatur före katalysator". så står det inget om villkoren, "logiken". för att flagga den koden.
EX engine running > 60 sec, rpm<750 rpm. temp exaust < 200 deg more than 10 sec.
Om man har en vettig manual så skulle man kunna läsa ut dessa villkor.
Lässte i en facktidning att testdatorerna är somen taxameter. Anslut dem och starta inkasseringen av pengar från kunden. Sagt av en som åker runt och kursar i ämnet.
Och det ärpå DIM som felet presenteras. om det sedan är ecm som triggar eller cem, som jag gissar på.
En gissning är att batteriet,vars laddning styrs av cem:en, och är temperaturberoende har något med detta att göra. En cell som är sämre än de andra. Och om batteriet laddats så tar det längre tid innan varningen kommer.
Och det med att då bilen körs ut från +15 grader till -20 grader kan ju också "lura" systemet med laddningen.
#411894
carrera4 skrev:Om jag har en dator med alla tillbehör och program som kan läsa av och säga felkod ECM 2900 "avgas temperatur före katalysator". så står det inget om villkoren, "logiken". för att flagga den koden.
EX engine running > 60 sec, rpm<750 rpm. temp exaust < 200 deg more than 10 sec.
Om man har en vettig manual så skulle man kunna läsa ut dessa villkor.
Lässte i en facktidning att testdatorerna är somen taxameter. Anslut dem och starta inkasseringen av pengar från kunden. Sagt av en som åker runt och kursar i ämnet.
Och det ärpå DIM som felet presenteras. om det sedan är ecm som triggar eller cem, som jag gissar på.
En gissning är att batteriet,vars laddning styrs av cem:en, och är temperaturberoende har något med detta att göra. En cell som är sämre än de andra. Och om batteriet laddats så tar det längre tid innan varningen kommer.
Och det med att då bilen körs ut från +15 grader till -20 grader kan ju också "lura" systemet med laddningen.
"logiken" för felkoden är ointressant, utan det som är intressant för felkoden felsymptomen "svårstartad, ingen gasrepons osv" sedan finns det annan information som kan vara viktig eller onödig, jag pratar om VIDA.

Den personen som åker runt föreläser i detta ämne, har nog den största taxametern.


Att temperaturen har med laddning att göra, ser jag inte troligt.

Som sagt var detta var lite off-topic.
#412007
Charge voltage

Skulle ha varit en tabell här


To charge the battery optimally the central electronic module (CEM) calculates the output voltage from the generator (GEN) using the temperature of the battery. The alternator control module (ACM) controls the output voltage, depending on the control from the central electronic module (CEM). See the illustration above. In some driving conditions for example, the engine control module (ECM) is able to affect generator (GEN) control, whereby the output voltage will deviate from the above.

Tabellen kom inte med. men den visar att vid +20 grader så skall batteriet laddas med 14,5 volt. Vid - 20 14.8 volt.
Så om man startar bilen inne vid +15-20 grader så börjar den att ladda 14,5 volt. Sedan körs den ut i -20 gradig kyla. då skall den ha lite mera laddning, men hinner inte med. och man får felvarningen. En teori.

Och om villkor för fel, ex på flaggor för TPI system
DTC 23 FLAGGAS OM:A: inoppstemp under -30 gr C i 12 sek. OCH motorn startade för över 4 minuter sedan. OCH ingen VSS signal(bilen står stilla.B: en öppen MAT sensor/wiring

DTC 33:MAO SIGNAL FÖR HÖG kPA över 68 i mer än 6 sekunder. TPS(gasspjäll) mindre än 4%

Dessa värden kan man kolla genom att ladda ner (gratis)program och ansluta en kabel till aldl uttaget. Inga hemligheter eller mysko lådor (VCT2000) behövs. informationen om flaggor finns i manualen.

Så med lite kunskap kan man gå bakvägen och komma på att t.ex texten emissionskrav, serv erfodras t.ex sätts av DTCxxxx1- DTCxxxx9. som orsakas av .........Men detta är väl hemligt för bilägaren.. Att ha en bil är snarare som ett dataprogram. Man äger rätten attt köra den. Men blir det fel så skall "ägaren" fixa felet till ett timpris högre än en stjärnadvokat.
#412098
carrera4 skrev:Charge voltage

Skulle ha varit en tabell här


To charge the battery optimally the central electronic module (CEM) calculates the output voltage from the generator (GEN) using the temperature of the battery. The alternator control module (ACM) controls the output voltage, depending on the control from the central electronic module (CEM). See the illustration above. In some driving conditions for example, the engine control module (ECM) is able to affect generator (GEN) control, whereby the output voltage will deviate from the above.

Tabellen kom inte med. men den visar att vid +20 grader så skall batteriet laddas med 14,5 volt. Vid - 20 14.8 volt.
Så om man startar bilen inne vid +15-20 grader så börjar den att ladda 14,5 volt. Sedan körs den ut i -20 gradig kyla. då skall den ha lite mera laddning, men hinner inte med. och man får felvarningen. En teori.

Och om villkor för fel, ex på flaggor för TPI system
DTC 23 FLAGGAS OM:A: inoppstemp under -30 gr C i 12 sek. OCH motorn startade för över 4 minuter sedan. OCH ingen VSS signal(bilen står stilla.B: en öppen MAT sensor/wiring

DTC 33:MAO SIGNAL FÖR HÖG kPA över 68 i mer än 6 sekunder. TPS(gasspjäll) mindre än 4%

Dessa värden kan man kolla genom att ladda ner (gratis)program och ansluta en kabel till aldl uttaget. Inga hemligheter eller mysko lådor (VCT2000) behövs. informationen om flaggor finns i manualen.

Så med lite kunskap kan man gå bakvägen och komma på att t.ex texten emissionskrav, serv erfodras t.ex sätts av DTCxxxx1- DTCxxxx9. som orsakas av .........Men detta är väl hemligt för bilägaren.. Att ha en bil är snarare som ett dataprogram. Man äger rätten attt köra den. Men blir det fel så skall "ägaren" fixa felet till ett timpris högre än en stjärnadvokat.

Ok, det verkar som du kan detta...., då kanske trådskaparen vill ha lite hjälp oxå, en fråga bara TPI-systemet?? DTC 23?? DTC 33??
#412238
TPI. Tuned port injection.. Jänkare, insprutning. Till skillnad mot japanska och Europeiska bilar så är visst lagstiftningen där att allt måste vara offentligt. Inga hemligheter med gaspedaltest som i BMW, Porsche. Eller "read" "dim", "dim" som i volvon för att få reda på vilka moduler som har flaggat fel.
Där kan man via manualer få reda på vad som orsakar felen.
Kod 30 står det om man avläser med datorn. och det är villkoren som jag listade.
Som i volvomanualen borde det stå en beskrivning av alla meddelande som kan dyka upp i DIM fösteret.
Vä dörr öppen, baklucka öppen...Inte så svårt att lista ut vad som krävs för dessa meddelanden. Nu är det emisssionskrav, serv erfodras. Vem vet vilka mer texter som kan dyka upp?? En mikrofon i rattstången som fångar upp ljudet av en kurrande mage---"Köp en korv".
Visst kan man ta en kille och få han att ansluta en dator för att se temperaturen in i katalysatorn.
Men om det är loggat en för hög eller låg temp så skall nog motorn ha gått ett tag, sedan finns det vissa tröskelvärden som triggar felkoden..
Låg batterispänning brukar kunna trigga en hel del koder.
Skulle vara bra om folk kunde skriva in sina erfarenheter med dessa felkoder.
Om batterispänningen t.ex sjunker under en viss nivå vid motorstart. Då kanske man får någon annan mysko kod som lett till batteribyte, koden avläst med dator för 6-700 kr och sedan ett batteri för 1200 på det.
då hade det varit fint om det stått < 7V i över 5 sek ger "Service erfodras" så man hade kunnat sparat avläsningen med "taxametern". Men affärsprincioen är väl att pungslå kunden på så mycket som möjligt
#412395
index skrev:Hej

Köpte en V70 D5 för ca en månad sedan. Den är full stämplad i serviceboken och vatten + kamremmen är bytt i januari 2010. Bilen har gått 16150mil och fungerar klockrent.

Men tyvärr så fick jag ett felmeddelande: emissionskrav service erfordras. Ringde återförsäljaren jag köpte bilen av och de skulle kolla med verkstaden på måndag och återkomma. Men jag vill gärna ta reda på lite information så att jag har lite kött på bena och inte bli orolig.

Vad är det för fel? Allvarlig? Svårt att fixa?

Tack
Hej

När det gäller emissioner service erfordras, så är det jättesvårt att svara på utan ha en felkod att felsöka med, men det borde gå någon garanti, skulle jag tro

carrera4 skrev:TPI. Tuned port injection.. Jänkare, insprutning. Till skillnad mot japanska och Europeiska bilar så är visst lagstiftningen där att allt måste vara offentligt. Inga hemligheter med gaspedaltest som i BMW, Porsche. Eller "read" "dim", "dim" som i volvon för att få reda på vilka moduler som har flaggat fel.
Där kan man via manualer få reda på vad som orsakar felen.
Kod 30 står det om man avläser med datorn. och det är villkoren som jag listade.
Som i volvomanualen borde det stå en beskrivning av alla meddelande som kan dyka upp i DIM fösteret.
Vä dörr öppen, baklucka öppen...Inte så svårt att lista ut vad som krävs för dessa meddelanden. Nu är det emisssionskrav, serv erfodras. Vem vet vilka mer texter som kan dyka upp?? En mikrofon i rattstången som fångar upp ljudet av en kurrande mage---"Köp en korv".
Visst kan man ta en kille och få han att ansluta en dator för att se temperaturen in i katalysatorn.
Men om det är loggat en för hög eller låg temp så skall nog motorn ha gått ett tag, sedan finns det vissa tröskelvärden som triggar felkoden..
Låg batterispänning brukar kunna trigga en hel del koder.
Skulle vara bra om folk kunde skriva in sina erfarenheter med dessa felkoder.
Om batterispänningen t.ex sjunker under en viss nivå vid motorstart. Då kanske man får någon annan mysko kod som lett till batteribyte, koden avläst med dator för 6-700 kr och sedan ett batteri för 1200 på det.
då hade det varit fint om det stått < 7V i över 5 sek ger "Service erfodras" så man hade kunnat sparat avläsningen med "taxametern". Men affärsprincioen är väl att pungslå kunden på så mycket som möjligt

Så felkoden visas i DIM:en?? att det visas i vilken styrenhet som felkoden finns är allmänt känt, att numret för felkoden visas i DIM:en är för mig helt nytt, att finns olika nr för felmeddelande visste jag oxå, kan det vara så du blandar ihop felmeddelande och felkod?
#418207
Var förbi en Mekonomenverkstad och fick felkoderna avlästa. 2 st "med konstant fel" påluftmängdgivaren. 1 inermittent egr och bränsletryck.
Beslutade mig för att skita i alla felkoder och ta till gammalt hederligt underhåll.
Tog bort och rengjorde och smorde egr ventilen. Drn satt fast.
Kom på att det äe ganska simpelt att funktionstesta den.
Och se.. Nu verkar det lira..
Och det där att den tänds då tempen minskar 35 på ett par sekunder.. Det är egentligen inget fel. Bara systemet som tror det-- Undrar vad bilprovningen såger om ett sådant loggat fel. Återbesiktning p.g.a loggat fel??

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]