Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av index
#388799
Hej

Köpte en V70 D5 för ca en månad sedan. Den är full stämplad i serviceboken och vatten + kamremmen är bytt i januari 2010. Bilen har gått 16150mil och fungerar klockrent.

Men tyvärr så fick jag ett felmeddelande: emissionskrav service erfordras. Ringde återförsäljaren jag köpte bilen av och de skulle kolla med verkstaden på måndag och återkomma. Men jag vill gärna ta reda på lite information så att jag har lite kött på bena och inte bli orolig.

Vad är det för fel? Allvarlig? Svårt att fixa?

Tack
#388976
Den rullar på utan några problem. Ringde dom idag och dom skulle ringa tillbaka på måndag.... får se vad dom säger. Jag tycker att man borde ha någon sorts garanti när man köpt en bil för lite mer än 100.000 kr av en rätt så känd bilfirma som finns i tre städer och haft den max en och en halv månad.
#389271
Det här är vad som gäller:
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.


Källa: http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... t/Garanti/
#410731
Visst kan man ta reda på vad som orsakar felet. De som designade systemet har olika villkor som ger vissa koder. Kan man sina system och vet hur det skall fungera och vilka fel som ger vissa koder så kan man lista ut det utan dator. Kan man inget får man ansluta en dator som läser av minnet.
Jag har också fått det felet. Först dök det upp då man stod parkerad innomhus i 15 plusgrader körde ut bilen i -20 gradig kyla. Medan man gick och stängde så hann felet dyka upp. temperaturskillnaden verka spela roll där.
Nu får man felet oavsett temperatur. Det dyker upp efter ett par sekunder då motorn blir varm och tomgången sjunker till 700 rpm.
Och texten "service erfodras" gör att det verkar vara ett simpelt fel.
Det jag har kvar är bränslefilter byte på standardservicen. Där är det visst lite värme sensorer och värmare.
Måste köra så det blir under 3/4 tank innan bytet dock.
Skulle vara intressant om ni kunde skriva in vad som åtgärdats vis era fel
#410736
carrera4 skrev:Visst kan man ta reda på vad som orsakar felet. De som designade systemet har olika villkor som ger vissa koder. Kan man sina system och vet hur det skall fungera och vilka fel som ger vissa koder så kan man lista ut det utan dator.

:-O)
#411298
På min gamla BMW hade man också dille på att maan skulle ansluta dator för attkolla felkoder. Egentligen var det bara att räkna blinkem i gaspedaltesten. Inga blink-allt bra. 21 blink - glödstift cyl 1 kass. 22 blink ditå cyl 2.
31 blink vatten i bränslefilteret har jag för mig.
Men det finns ingen lista på koder till dieselbilarna. Till bensinbilarna finns det. Så koderna till dieseln har man fått lista ut själv.
Har nu suttit och tittat och letat i en dator med VADIS. Inte ett ord om koder i DIM (driver information module)
Verkar faktiskt vara så att ingen vet vilka villkor som krävs för att resp varning skall komma.
Man måste helt sonika ta till en dator med special program och VCT2000 hårdvarulås för att lista ut detta..
#411305
Det ar väll för ungefär 15 år sedan, som blink systemen ersates med lite mer avanserad diagnosutrustning.
Diagnos systemen har ju den fördelen att man kan få ut mycke mer information från bilen, dels rullande info när motorn går & även frysta data från när felkoden sattes, Vilket många gånger är ett måste för att hitta ett fel, då en felkod bara kan tala om vilka vilkor som är utanför de inprigramerade värdena, o inte tala om vad som orsakar dom!!!

men det du först sa om att man kan klara sig utan felkodet är ju då långt ifrn verkligheten som det går att komma (en blink kom är också en felkod!)
#411307
carrera4 skrev:På min gamla BMW hade man också dille på att maan skulle ansluta dator för attkolla felkoder. Egentligen var det bara att räkna blinkem i gaspedaltesten. Inga blink-allt bra. 21 blink - glödstift cyl 1 kass. 22 blink ditå cyl 2.
31 blink vatten i bränslefilteret har jag för mig.
Men det finns ingen lista på koder till dieselbilarna. Till bensinbilarna finns det. Så koderna till dieseln har man fått lista ut själv.
Har nu suttit och tittat och letat i en dator med VADIS. Inte ett ord om koder i DIM (driver information module)
Verkar faktiskt vara så att ingen vet vilka villkor som krävs för att resp varning skall komma.
Man måste helt sonika ta till en dator med special program och VCT2000 hårdvarulås för att lista ut detta..
Om man inte vet felkoden, så är det svårt att felsöka, förutom chansa byta en massa detaljer(dyrt) vilken årsmodell hade din BMW? att räkna blink osv, det har nog biltillverkarna gått ifrån före länge sedan. Att titta i VADIS om felkoder i DIM:en ang "emissionskrav service erfordras", nja du får leta bra länge, du hittar ingenting, däremot så har du en motorstyrenhet (ECM) som avslöjar betydligt mer t.ex felkod ECM 2900 "avgas temperatur före katalysator" för kunna ta fram felkoden så behövs någon form utläsningverktyg.

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]