Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hali
#395837
Önskar tips på vad som kan vara fel, bilen är en V70 XC 2.4 T -2001 (motorkod: B 5244 T3)

Fick upp meddelandet låg batterispänning varefter bilen dog efter ca 1mil. Bytte batteri (från OKQ8) och kunde köra några mil tills meddelandet kom igen (även för hög spänning kom upp en gång och jag mätte då 17V). Har nu bytt laddningsregulator på generatorn, laddade då 14,3V på tomgång men när jag kör kom ett nytt meddelandet i stil med att elsystemet behöver service (samt att batterilampan tändes). Detta meddelande slocknade från och till och helt efter några km men då kom meddelandet låg batterispänning upp igen! Nu är det nere på 11-12V på batteriet, ingn förändring när jag varvar på tomgång.

Några tips på vad jag ska kolla nu? Kan det vara något felmeddelande i datorn som blockerar laddningen(kan jag nollställa dem själv)? Kan mitt nya batteri vara fel sort? Kan resten av generatorn vara trasig?
Användarvisningsbild
av isak
#395856
misstänker släpringarna på din generator sagt upp sig!
tyder på det eftersom kolbyte inte hjälpte? släpringarna djupt slitna o nya kol ger dina symptom.
fungerar från 11,00 till lunch? till nya kolen slitit in sig i släpringen.ankarbyte alt- utb-generator löser ditt problem.
isak
av hali
#395896
Tack för tipsen! Glömde skriva att det var en hel del kvar av de gamla kolen, kanske 1/3 jämfört med de nya.

Kanske är bäst att försöka ordna med en utbytesgenerator som isak säger? Går det att få fram vilken storlek på generatorn jag har (120, 140 eller 160A) utan att jag måste skruva loss den igen och läsa på den?

Någon som har en lämplig generator i härjedals/jämtlandstrakten (Sveg, Östersund) ?
av hali
#395994
Jag startade bilen igen efter att ha stått över natten. Nu laddar den 14,1V på tomgång och upp till 14,3V när jag gasar! När jag släpper gasen går den ner till ca 11,7V innan den laddar 14V igen. Men efter ca 10 minuter slutar den att ladda igen och varnar för låg batterispänning!

Är även detta typiskt för dåliga släpringar??
Användarvisningsbild
av isak
#396001
kolla släpringarnas skick?
kolen ger säkert dålig kontakt pga släpr- hårt sliten är den sliten uppemot millimetern är den genomnött.
isak
av Daddan
#396706
Min gjorde likadant för ett tag sedan, det var av värmen som gjorde att generatorn la av att ladda som den ska. En utbytesgenerator kostar inte så mycket, typ 1500:-.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]