Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
#380050
Hej! har kikat igenom några tänkbara trådar här nu, men tycker inte att jag hittar någon lösning..Problemet sitter i varje fall i min 940 turbo från -91(B230FT med M46). När jag köpte bilen så var det ett himla liv (vibrationer) mellan 60 km/h och 90 km/h. Förra ägaren sa att det tycks ha uppkommit efter att han hade bytt stödlagret för inte så länge sen, så kardan kan ju sitta fel ihopmonterad. Jahapp, så jag drog isär kardan, och mycket riktigt så satt den ett halvvarv fel enligt dom gula färgprickarna. Så jag satte dom mitt för varann,sköt ihop o skruvade fast. Sen gav jag mej ut och provade. Otroligt mycket bättre! Men inte helt bra. Kan den sitta ett hack fel? Plockade isär kardan igen o flyttade den ett hack. Provade igen, knappt nån skillnad alls. Men bättre än innan i alla fall. Men det måste ju gå att få det helt bra!! :-(O) Känns inte bra att åka runt med det där!

*Som sagt så börjar vibrationerna att kännas vid ca 60 km/h.
*Slutar vid ca 100 km/h
*Är som värst vid 70-80 km/h
*Känns knappt alls av om man håller ordentligt med driv (Skapligt med gas) förbi den nämnda delen av registret.
*Känns ev lite mer om man motorbromsar eller frihjular (lägger i friläge) förbi den nämnda delen av registret.

Kan någon del utav drivlinan tagit skada av vibrationerna medans den förra ägaren körde omkring med felmonterad kardan? Eller kan någon av vikterna ha flugit dän? Eftersom att det nästan blir helt bra när man gasar på så känns det ju lite enligt mej som att det är glapp någonstans?? Fast jag är ju inget proffs dock :wink:

Jag är enormt tacksam för hjälp :)
Mvh Simon
av rd350
#380058
Står du under bilen ska kardankryssen ligga i "linje" med varandra, hardyskivan ska vara frisk och kryssen ska gå lätt särskilt det bakersta som brukar rosta ihop. Hittar man inget som är fel kan man prova med att lägga brickor under stödlagerhållaren för att få kardanen i en anorlunda vinkel. Själva plåtkonsollen under stödlagret kan också vara stukad.
av Volvoolsson
#380401
I linje då menar du att dom ska stå precis likadant eller? Tyckte plåtkonsolen såg fin ut o hardyskivan såg jämn ut iallafall..de vore om den är för tunn då, skulle nästan behöva ha en ny att jämföra med för att se :) Men för att kolla kryssen så blir de till att släppa på kardan och känna så att dom går lätt att vrida på då?
av rd350
#380631
Ja man kan säga att dom ska stå lika, ett kvarts varv brukar inte inverka nämnvärt men däremot ett "splineshack"
Har du inte kollat bakre korset börja med det, du måste lossa kardanen mot medbringaren för att kunna känna om den är ihoprostad. Förmodar att du kollat så du inte har ett "fyrkantigt" bakhjul?
av Volvoolsson
#380804
Ok men ett kvarts varv är väl mer än ett splineshack eller? eller tänker vi olika ?:-/ ? ok ska ut o kolla på lite smågrejer om en stund så då kanske ja plockar isär bakre korset oxå :) ja varför jag inte tror att det är däcken det är fel på är för att ljudet försvinner när man ger lite gas :) dom ser inte skumma ut iaf o dom är skapligt nya (från -08) :)
av rd350
#381087
Du får oftast mer "brytning" med bara ett hack fel. Däckobalans kan lätt förväxlas med kardanobalans....lite förargligt bara att lägga en massa jobb i onödan :wink: När du har kardanen av så kolla även medbringaren så det inte är stora hack eller något på anliggningsytorna, by-smen kan ha varit framme...
av Volvoolsson
#381125
Ok ska kolla medbringaren när ja ändå håller på :) Men då är det alltså bättre att ha ett kvartsvarv fel i splineset än ett hack fel?
Javisst jag önskar ju att det bara var obalans i däcken, men tycker att obalansen inte borde avta när man ger lite gas om den satt i däcken?eller är det jag som har fel ?:-/ rätta mej i så fall :)
av Volvoolsson
#381288
Har granskat det hela en stund nu. Det finns ingen som helst antydan till rost någonstans på drivlinan. Hardyskivan hade vid en närmre titt lite ytsprickor, om det påverkar något?? Det enda som ser skumt ut annars är att vikten längst bak på kardan ser ut att ha flyttat sej lite :| hmmmm....
av rd350
#381366
Hittar man inget är ett alternativ att skaffa en begagnad kardan, den du har kan ju faktiskt ha obalans men som sagt obalans i däcken kan vara skummt..... Har du kört den på pallbockar med hjulen fria? En sak till är den främre medbringaren som kan lossna, räcker med ett halvt varv på muttern så vibrerar det inte särskilt vanligt men ändå.
av Volvoolsson
#381453
rd350 skrev:Hittar man inget är ett alternativ att skaffa en begagnad kardan, den du har kan ju faktiskt ha obalans men som sagt obalans i däcken kan vara skummt..... Har du kört den på pallbockar med hjulen fria? En sak till är den främre medbringaren som kan lossna, räcker med ett halvt varv på muttern så vibrerar det inte särskilt vanligt men ändå.
Har haft det i tankarna faktiskt att skaffa en annan kardan...men om det torkar upp på vägarna något sånär snart så ska jag hänga på sommardäcken o prova en vända med dom först..har ej kört den på pallbockar, finns det inte risk för att bilen trillar ner av vibrationerna :| ?Ok nej jag tycker att jag drog åt bultarna rätt ordentligt vid den främre medbringaren..men lite ytsprickor i hardyskivan ska alltså inte vara några problem?
Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Bee Gees

OM RYSSEN KOMMER

Jag vill bara säga att det finns ungdomar som[…]

Hjälp med VIDA DiCE

När jag försöker uppdatera frå[…]