NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#375388
Tack för bra beskrivning! Men hur ur får man bort locket till EGR motorn? Sitter ju som berget. Ser 3st plast snäpplås , skall man öppna dessa? Rädd att bryta sönder dessa.

Noterade att det var olja i luft insuget där EGR återvinningen går in. Är det normalt? Bilen har gått 6400 mil, men har fnv problem med att den är svag (Max 2800 rpm), tänkte kolla EGR själv först då vissa verkar ha svag motor pga kärvande EGR. Har även lite luftbubblor i bränsleslangen (fick det efter 6000 mila servicen, skall morra ordentligt om det) Skall in på koll på måndag. Idag började dieselvärmaren spöka...vad blir nästa fel? Dags att fixa den och sälja.

Nu blir det ingen mer Volvo. Hade tidigare V70 D5 MY03 som visserligen gick bra maskinellt till 18,000 mil och faktiskt snålare än min V50 2.0D MY06, men det var småstrul hela tiden, fel i tempgivare flera gånger, turboslang som sprack, oljud i framvagnen, fast mobil=vicket skämt funkade aldrig, men det var förmånsbil så det kostade ju inget extra för mig. Dieselvärmaren strulade inte en enda gång under dessa 18000 mil och de 3 år jag hade bilen
av Stenfors
#375604
Det kan mycket väl vara EGR-ventilen som göra att din V50 har dåligt vridmoment. Ta upp det svarta locket och jo, du måste ta upp plastlåsen, det går om man är försiktig. Själv hade jag sönder ett av dem, men locket sitter bra i alla fall.

Du märker tydligt om ventilen är igensotad när du vrider på magneten. Den ska åka tillbaka av sig själv till ursprungsläget när du släpper den (stängt läge). För mig tog den fast oavsett var jag släppte, så jag visste inte ens vilket håll den skulle vridas för att vara öppen eller stängd.
#375787
Ok, skall prova. Det var ju en hel del sot i röret , men i själva ventilen var det inte så mycket. Försökte röra själva tappen i hålet men det gick inte att vrida eller skjuta den. Jag är nog mer inne på att luftbubblorna som man ser i bränsleledningen ger upphov till dåligt bränsletryck och det kan ju vara någon givare som reducerar effekten då. Har för mig att jag läst om detta i en annan tråd.

Bilen startar alltid lätt och tjuvstannar aldrig, men ligger konstant i reducerad effekt. Första gången försvann effektreduceringen efter motorn varit avslagen i en minut, andra gången hade jag problem i 3 dagar och sen blev det konstant.

Hur som helst, har tid på måndag och jag skall vara med när dom undersöker. Brännaren gick igen idag när jag körde. Har inte provat att köra timer eller direktstart. Den spökade även lite i julas när det var -25 ute.
av Stenfors
#375890
Ok, men du öppnade alltså inte locket till EGR-motorn? För om du vrider på magneten där så kommer "tappen" att röra sig i hålet och det tyder ju på att den är igensotad eftersom den inte rörde sig när du försökte.
av dieselputte
#376050
Nej, jag öppnade aldrig locket till EGR motorn. Jag provade att ta bort kabeln till EGR men det gjorde ingen skillnad.
Jag försökte vrida på tappen i hålet för avgaserna, knackade lite lätt med ett skruvmejselhantag och sprejade lite 5-56 som man alltid fixade EGR på Saab 900 med. På den tiden så var det ju enklare med vakuum styrning och ventilen tog man loss och rengjorde på ett par minuter.

Hinner troligen inte greja nåt mer innan verkstadsbesöket på måndag då slalomåkning med ungarna har högsta prio nu.

Tack ändå för tipsen!
av dieselputte
#376709
Det var inte EGR som spökade för mig. Mekanikern trodde först att det var EGR då denna gav felkod. Det var även felkod från partikelfällans tryckgivare, så han laddade ny mjukvara först utan resultat. Sen kollade han trycket och givaren visade konstant samma värde så tryckgivaren byttes ut (sitter mellan EGR motor och batteriet) , sen var bilen som ny. EGR larmet försvann också.

Helt gratis på emissionsgarantin. :D (en ny givare kostar runt 900 kr, vet inte om man kan byta den själv utan att blanda in Volvo med mjukvara, han satte bara dit den och nollade bara larmen)
av kebne
#414743
Jag funderar också på att prova att rengöra EGR-ventilen själv.
Det optimala hade väl varit att ta lös hela enheten och lägga den i ett dieselbad? Fast kollar jag i mekhandboken så står det att man ska lossa på motorfästen, sänka motorn 8 cm och en aning framåt för att ta loss det som kallas "avgasåterföringens solenoid /ventil". Är det så krångligt? :?:

Men nu föreslås att man sprutar in dieselrengöring. Antar att man menar typ STP eller Redline diesel injector cleaner. Är det bättre än diesel? Och vad händer med avlagringarna? Åker inte de in i motorn och med risk täpper igen insprutarna?
Sen undrade jag hur man tekniskt skulle kunna spruta in eftersom dessa flaskor inte brukar ha något sprutmunstycke. Ska man hälla över till en ren oljekanna t.ex?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]