Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dbm
#371220
Jag har nyligen fått stifta bekantskap med ett bilbatteri som inte fixar köld, detta är min misstanke i alla fall.

Bilen har vid ett flertal tillfällen vägrat starta i väldigt kallt väder (i Skåne är -12 grader Celsius väldigt kallt). När jag försöker starta så knattrar bara något rellär eller liknande utan att startmotorn ens gör ett ärligt försök att vrida runt (förmodligen avsiktligt byggd så av Volvo för att skydda Betsy). Senast idag kunde jag inte ens låsa upp min baby på grund av utebliven ström.

Detta beteende inträffar blott och enbart då bilen fått stå lite längre (+24 timmar) i kallt väder. Om jag kör bilen till och från jobbet varje dag (ca 20 - 30 km på motorväg enkel resa) spelar det ingen roll hur kallt det är för hon startar alltid, om dock med visst besvär ibland. Men om jag inte ska någonstans på hela lördagen så totalvägrar hon att starta på söndagen och dessvärre även på måndagen (om det varit kallt vill säga).

Som ett led i självdiagnostik har jag köpt ett nytt batteri som ska installeras idag och utverderas ett tag framöver. Så till min egentliga fråga:

1) - Om det inte är batteriet, vad kan det då vara (förutom det självklara alternativet: generatorn)? Nämnvärt är att jag inte hittat någon dokumentation som tyder på att batterit har varit bytt, det vill säga att jag kan sitta på ett närmare 6 år gammalt batteri vilket i sådana fall är imponerande i sig.

2) - Om jag köper ett batteri med större kapacitet (100 Ah istället för 70 Ah) kommer det påverka min bränsleförbrukning? Jag tänker i banor kring att det kanske tar längre tid för generatorn att ladda upp det "större" batteriet och att det därför även belastar motorn under en längre tid vilket i sin tur skulle påverka bränsleförbrukningen.

Ni får ha överseende med min uppenbara enfald: jag kan inte ett smack om bilbatterier.
#371311
Jag har det större batteriet på min V70 och hade även detta på min XC90. Jag märkte ingen skillnad på förbrukningen gentemot innan bytet Jag ser det bara som fördel med starkare batteri då det skall hålla längre.
#371335
1 . Nej det kommer inte resslutera att den drar mer bensin.
2 . Detta du beskriver låter till 100 som bilbatteriet.
Jadu 6 år är verkligen imponerande av ett bilbatteri.
Som föregående skrev så är det bara bra med större batteri.. Enklare att starta kalla dagar
Användarvisningsbild
av Funk
#371438
Samtidigt skall man komma ihåg att det tar längre tid att ladda ett större batteri... Personligen skulle jag hellre ha ett lite mindre batteri som garanterat är fullt laddat hela tiden än ett större som kanske inte laddas fullt.
Har man problem med bristande laddning eller lite för stor strömförbrukning i vila så skjuter man bara upp problemet eller förvärrar slitaget på batteriet.
Mät först och byt batteri till samma storlek. XC90 har vid dessutom vid vissa tillfällen för hög strömförbrukning vid vila, din bil bör vara uppdaterad (mjukvara) om den är servad enligt program, men det kan kanske vara värt att kolla. Jag kommer inte ihåg om det handlar om alla varianter, någon annan kanske kommer ihåg...
Visserligen tror jag säkerligen att ditt 6 år gamla batteri är på väg att ge upp, men för att försäkra sig om det bara är batteriet som är boven så mät...

/Thomas
#371455
jo för visso, men de storlekar vi har att välja på till bilen är ju knapast att jämföra med en förbrukningsbank i en båt eller nått.
man kan lätt köpa det största utan att du kan mäta dig till nån skilnad.

är man trots allt orolig för at inte hinna ladda batteriet, så ska man köpa ett batteri med lägre internt motstånd, då dessa åtrladdas mycket fortar.
Det är AGM batterier jag syftar på, dom är dyrare, men är också tåligare & håller längre

Man ska inte blint köpa samma storlek som innan, då det kan sitta fel batteri i innan

(jag har vid någr tillfällen råkat ut för taxi bilar & handikapanpasade bilar, där man absolut bara ska ha det bästa, så man går på ryktet o trycker i det man tro är bäst/ ballast. dessa bilar får då ofta ett optima batteri med 55Ah, sen kommer dom in efter ett år på felsökning för att bilen ständigt är strömlös)
Optima är för visso bra, men att byta nersig i Ah är ju korkat, då en taxi ofta är så dumt kopplad att den drar mängder med ström när den inte andvänds = dom ska ha mer Ah
unkar man i ett Varta Ultra dynamic så funkar det sen, det är ett AGM batteri med 95Ah & 850A (desutom mycket cyklingståligt)
av dbm
#371579
Tack för alla svar! Och jäklar vad snabbt det gick också... the best forum ever :-)

Jag har nu tryckt i ett 100Ah batteri (istället för 70 Ah som det var innan). Det är nästan 50% kapacitetsökning, hoppas det inte är för mycket. Jag kan se logik i det Funk (Thomas) skrev igår kväll vid nio tiden. Det som ändå tröstar mig är att jag inte regelbundet drar mycket ström ur batteriet åt gången (inte medvetet i alla fall), det finns således inga tunga slutsteg och baslådor i bilen (tvåbarnspappa och älskvärd make = kompromisser).

Jag kör rent generellt rätt långa sträckor åt gången (20 - 30 km) då jag bor en liten bit utanför Lund men är inne i stan nästan dagligen (om inget annat så för jobbets skull) så rent teoretiskt anser jag att batteriet får en rättvis chans att laddas fullt (jag kan dock ha fel då jag som bekant är rookie på bilbatterier). Jag ska försöka hålla ett öga på om det verkligen laddas fullt på den sträckan/tiden (jag vet inte riktigt hur bara).

Någon annan nämnde att just XC90 är ganska strömtörstig även i stillastående läge vilket jag också har uppmärksammat men förnekat i min enfald, särskilt med det här halvsvaga, gamla batteriet. Är det någon som har någon ide om vad det är som "läcker" ström? Larmet? (Har inte den egen strömförsörjning?)
#371827
Denna mjukvara som fixar problemet med att den drar ström när den står still, är det något som påverkar även XC70 -04 , har bara haft den 2 veckor men blev tvungen att byta batteri idag ,och ska in med bilen på fredag för uppdatering av motor och växellåda så tänkte man kunde ta den också när man är inne?

mvh Peder
#371864
Mjukvaran gäller så vitt jag vet bara XC90,jag har inte hört något om andra modeller.
En -04 (kanske uttagen-03) kan ju ha ett batteri som är närmare 7 år gammalt om det inte är bytt....

/Thomas

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]