- mån 25 jan 2010, 14:52
#371220
Jag har nyligen fått stifta bekantskap med ett bilbatteri som inte fixar köld, detta är min misstanke i alla fall.
Bilen har vid ett flertal tillfällen vägrat starta i väldigt kallt väder (i Skåne är -12 grader Celsius väldigt kallt). När jag försöker starta så knattrar bara något rellär eller liknande utan att startmotorn ens gör ett ärligt försök att vrida runt (förmodligen avsiktligt byggd så av Volvo för att skydda Betsy). Senast idag kunde jag inte ens låsa upp min baby på grund av utebliven ström.
Detta beteende inträffar blott och enbart då bilen fått stå lite längre (+24 timmar) i kallt väder. Om jag kör bilen till och från jobbet varje dag (ca 20 - 30 km på motorväg enkel resa) spelar det ingen roll hur kallt det är för hon startar alltid, om dock med visst besvär ibland. Men om jag inte ska någonstans på hela lördagen så totalvägrar hon att starta på söndagen och dessvärre även på måndagen (om det varit kallt vill säga).
Som ett led i självdiagnostik har jag köpt ett nytt batteri som ska installeras idag och utverderas ett tag framöver. Så till min egentliga fråga:
1) - Om det inte är batteriet, vad kan det då vara (förutom det självklara alternativet: generatorn)? Nämnvärt är att jag inte hittat någon dokumentation som tyder på att batterit har varit bytt, det vill säga att jag kan sitta på ett närmare 6 år gammalt batteri vilket i sådana fall är imponerande i sig.
2) - Om jag köper ett batteri med större kapacitet (100 Ah istället för 70 Ah) kommer det påverka min bränsleförbrukning? Jag tänker i banor kring att det kanske tar längre tid för generatorn att ladda upp det "större" batteriet och att det därför även belastar motorn under en längre tid vilket i sin tur skulle påverka bränsleförbrukningen.
Ni får ha överseende med min uppenbara enfald: jag kan inte ett smack om bilbatterier.
Bilen har vid ett flertal tillfällen vägrat starta i väldigt kallt väder (i Skåne är -12 grader Celsius väldigt kallt). När jag försöker starta så knattrar bara något rellär eller liknande utan att startmotorn ens gör ett ärligt försök att vrida runt (förmodligen avsiktligt byggd så av Volvo för att skydda Betsy). Senast idag kunde jag inte ens låsa upp min baby på grund av utebliven ström.
Detta beteende inträffar blott och enbart då bilen fått stå lite längre (+24 timmar) i kallt väder. Om jag kör bilen till och från jobbet varje dag (ca 20 - 30 km på motorväg enkel resa) spelar det ingen roll hur kallt det är för hon startar alltid, om dock med visst besvär ibland. Men om jag inte ska någonstans på hela lördagen så totalvägrar hon att starta på söndagen och dessvärre även på måndagen (om det varit kallt vill säga).
Som ett led i självdiagnostik har jag köpt ett nytt batteri som ska installeras idag och utverderas ett tag framöver. Så till min egentliga fråga:
1) - Om det inte är batteriet, vad kan det då vara (förutom det självklara alternativet: generatorn)? Nämnvärt är att jag inte hittat någon dokumentation som tyder på att batterit har varit bytt, det vill säga att jag kan sitta på ett närmare 6 år gammalt batteri vilket i sådana fall är imponerande i sig.
2) - Om jag köper ett batteri med större kapacitet (100 Ah istället för 70 Ah) kommer det påverka min bränsleförbrukning? Jag tänker i banor kring att det kanske tar längre tid för generatorn att ladda upp det "större" batteriet och att det därför även belastar motorn under en längre tid vilket i sin tur skulle påverka bränsleförbrukningen.
Ni får ha överseende med min uppenbara enfald: jag kan inte ett smack om bilbatterier.
Home is where .bashrc is!