Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zäta
#314485
Jag funderar på att inför vintern få till nåt så att jag kan fjärrstarta min bensinvärmare (091B) som sitter i min S-70 98.

Bilen står ca 20 m utanför fönstret och jag vet inte alltid när jag skall åka hem och därför kan jag inte alltid sätta klockan.

Och gå ut och starta värmaren manuellt är ju inte så kul när det är kall o djä,,,ligt ute.
Dessutom är det lite krångligt att ta sig ut ur huset (låsta dörrar osv)

Jag har tidur typ 4 och jag har sett att det har funnits ett tillbehör där man kopplat denna typ av tidur med en kabel till bilens larm och på så sätt kunnat fjärrstyra värmaren med larmet på nåt sätt.
(Jag tror det var ett 940 tillbehör?)

Är det någon som vet nåt om detta tillbehör?
Är signalen bara en puls eller konstant när värmaren skall gå?

Jag har köpt en fjärrstyrd 12 volts ON/OFF brytare och räckvidden på fjärren till den är helt OK men kan jag använda den ?

Någon som vet?

:)
av zäta
#315237
Jag har också sett någon typ av fjärrstart med telefon men jag tror att det var till nyare bil modeller och då kopplade man in sej på bilens Can-bus med mjukvaroupdatering osv.
Jag tänkte på någon enklare inkoppling.
av markust89
#315549
Den enklaste jag kan komma på är inte sådär jätte enkel. Och jag vet inte hur om den fungerar ens, har lite kunskap om hur bensinvärmare fungerar,

Iaf, det som behövs är, en mobiltelefon med en mobiladdare för bilen. Lite lödkunskaper och utrustning. Leta rätt på någon kabel som man kan koppla 12 volt på för att starta bensinvärmare. koppla en koppling mellan mobiltelfonens utgång som går hög när någon ringer med den kabel, så att när någon ringer startar bensinvärmare. Koppla i mobiladdare så mobilen laddar när tändningen är på.

Det finns väl någon "kör nu" knapp i bilen? Ta den kabel isf. Så skulle jag gjort. Finns säkert enklare lösningar med diverse radioutrustning och liknande

Nackdelar: En mobilen håller ladningen i en vecka om ingen ringer eller liknande.
Fördelar: du kan starta den 10 minuter innan du går in i bilen, även om du skulle tex sitta på en buss eller liknande 3 mil bort.
av blueride
#316296
markust89 skrev:Den enklaste jag kan komma på är inte sådär jätte enkel. Och jag vet inte hur om den fungerar ens, har lite kunskap om hur bensinvärmare fungerar,

Iaf, det som behövs är, en mobiltelefon med en mobiladdare för bilen. Lite lödkunskaper och utrustning. Leta rätt på någon kabel som man kan koppla 12 volt på för att starta bensinvärmare. koppla en koppling mellan mobiltelfonens utgång som går hög när någon ringer med den kabel, så att när någon ringer startar bensinvärmare. Koppla i mobiladdare så mobilen laddar när tändningen är på.

Det finns väl någon "kör nu" knapp i bilen? Ta den kabel isf. Så skulle jag gjort. Finns säkert enklare lösningar med diverse radioutrustning och liknande

Nackdelar: En mobilen håller ladningen i en vecka om ingen ringer eller liknande.
Fördelar: du kan starta den 10 minuter innan du går in i bilen, även om du skulle tex sitta på en buss eller liknande 3 mil bort.

Funkar utmärkt med mobiltricket men det är lite meck. Laddningen löser du enkelt genom och kolla in en biladdare permanent på mobilen oberoende av tändningen, drar ingen ström att tala om.

Annars låter det som den fjärren du köpte skulle lira rakt av, har för mig att den är konstant + för att den skall gå, beror vad du har för värmare men jag antar att det är orginal ardic. /marcus
av piraya2
#370781
Jag är inne på samma sak med en Webastovärmare. Tänkte använda mig av en sån här:

http://www.stylingwebben.se/fsb.html

Tror ni det funkar? Min tanke är att kolla vilken kabel som får matning när man slår på direktstarten på digitaluret och sedan mata direkt där med hjälp av fjärrmottagaren. Tror ni det funkar? Antar att det krävs ett relä.
av rd350
#370856
Hej! Funkar säkert! Kabeln från tidur typ 4 ska ha en jordpuls på ett par sekunder ( den kabeln som kommer från larmet) Håller själv på att bygga med Kjell o co byggsats med gsm telefon. Den ska känna av telefonens displaybelysning. Vet inte om det fungerar änn. Återkommer om funktionen.
av patrix
#370897
rd350 skrev:Hej! Funkar säkert! Kabeln från tidur typ 4 ska ha en jordpuls på ett par sekunder ( den kabeln som kommer från larmet) Håller själv på att bygga med Kjell o co byggsats med gsm telefon. Den ska känna av telefonens displaybelysning. Vet inte om det fungerar änn. Återkommer om funktionen.
Ja snälla gör det. Köpte en likadan byggasts för länge sedan, men det har inte blivit av att jag försökt koppla in den /Patrik
av zäta
#371116
Jag har byggt en fjärrstart med exakt den fjärrströmbrytaren från stylingbutiken som piraya ovan länkade till och den fungerar klockrent.
Viserligen kan man inte ringa och starta, men för mej funkar det helt ok och det är dessutom gratis att slå på värmaren.
Räckvidden är ganska enorm om man jämför med den vanliga fjärrkontrollen till bilens lås.
Jag kan tex starta värmaren inifrån, när bilen står ca 40-50 meter bort utanför huset.
Vad jag hört finns det en fjärrstart som KG-Knutsson säljer som är baserad på det gamla Mincall nätet men då kostar det varje gång som den används.

:D
Är Piraya intresserad hur jag kopplade in fjärrströmbrytaren?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]