Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
#369795
Okay, då är jag med på noterna! Alltså en lösning för att inte kunna öppna dörrarna innifrån genom att krossa rutan... Smart!

Kanske inte lika smart, om batteriet är slut eller en kass larmdosa... Efersom ett ganska vanligt fenomen verkar vara att "Svensson" glömmer att smörja sina låskolvar inför sådana situationer!
Användarvisningsbild
av Severin
#369823
metalHJ skrev:. När man larmat/fjärrlåst bilen, knäpper det till i låsen ca. 30 sekunder efter. Precis som någon form av hasp, som förhindrar att kunna öppna med hjälp av yttre våld. För när jag skulle kontrollera så larmet fungerade som det ska, låste jag bilen med dosan, väntade dessa 30 sek. tills efter knäppet och försökte sedan låsa upp med nyckel vilket var VÄLDIGT besvärligt. Låser jag med bara nyckel (Inte fjärrlåsa alltså) för att sedan öppna igen med nyckel går det mycket lättare. ..

Fast det där problemet har inte jag, min går att låsa upp lika lätt fast BLL har aktiverats, däremot så aktiveras inte larmet innan BLL har gått in, alltså så kan jag öppna dörrarna inom 30s med nyckeln fast jag har aktiverat det med dosan utan att larmet går igång
av JE Jr
#369886
Hej!

Ja, det var nog kanske något slags BLL som gick in...

Nåja, jag var ganska irriterad igår kväll, och hittade till slut en bild på motorrummet. Såg att det bara var ett huvlås, det bakom grillen så det slutade med att jag ryckte bort grillen, skruvade bort huvlåset och fick upp huven.

En bra anledning till att uppgradera till rutgrill kanske :D 8)
Användarvisningsbild
av Sparkz
#369931
Startkablar, en annan bil eller ett löst batteri, lirka upp en kabel till startmotorn så man får ström i bilen brukar funka.
av metalHJ
#369938
Severin skrev:Fast det där problemet har inte jag, min går att låsa upp lika lätt fast BLL har aktiverats, däremot så aktiveras inte larmet innan BLL har gått in, alltså så kan jag öppna dörrarna inom 30s med nyckeln fast jag har aktiverat det med dosan utan att larmet går igång
Mitt larm aktiveras direkt om jag tolkat det rätt att när den röda lysdioden blinkar så är larmet aktiverat... Och den börjar blinka direkt när jag fjärrlåser! Men har dock inte provat att låsa upp med nyckel innan BLL aktiverats :P Nu blev jag så nyfiken att det får bli morgondagens test...
Användarvisningsbild
av Severin
#369978
Mitt diod blinkar direkt oxå men jag kan låsa upp förardörren efter det utan att larmet drar igång förutsatt att jag har gjort det innan 30s så ut och testa :D
av mattiasg
#370012
jag har blinkande diod (vid högtalaren) men inget larm...
Så att larmet aktiveras bara för att dioden blinkaar vet jag inte :)
Användarvisningsbild
av johnnype
#370203
Jag har inget larm på 2.0t -98'an.

Men BLL inträder genast vid låsning och röda lysdioden blinkar när bilen är låst.

Okej, Den riktiga funktionen för den röda dioden är att blinka när startspärren är aktiv. (tips!)
av metalHJ
#370439
Alltså finns det inget som direkt indikerar att larmet är aktiverat... Är det så här på alla Volvos modeller? Att lysdioden bara indikerar att startspärren är aktiv?
Användarvisningsbild
av johnnype
#370656
Har testat vidare det här med nycklar och fjärrlåsning på en 2.0t -98a utan larm.

Låsa med fjärr: nyckel kan ej öppna varken förare eller passagerardörr. (röda dioden blinkar genast vid låsning).

Låsa med nyckel i förardörr: bägge framdörrarna kan öppnas med nyckel! (dioden blinkar ej!)

Låsa med nyckel i passagerardörr: bara den dörren låses, alla andra förblir oförändrade.

Bakluckan kan öppnas med nyckel i samtliga fall!

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]