Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#362004
Beppe skrev:Det blir nog ett av de batterier jag listade, under förutsättning att det får plats, har ej mätt än. Frågan är vilket? Är det värt att hosta upp tusen spänn extra för ULTRA-varianten?

Ultra Dynamic: 3120:-
Silver Dynamic: 2135:-
Blue Dynamic: 1940:-

(Priser från Autoexperten)

/B
Mitt svar är NEJ :D
#362346
AndyXC90 skrev:När man har bränslevärmare så skall man ha ett kraftfullare batteri.
Men ändå, använder man värmaren mycket och kör korta sträckor så det inte hinner ladda så spelar det ingen roll hur stort det är. Precis som bankkontot, tar du ut mer än du sätter in så blir det tomt till slut.

Varför inte ett originalbatteri för 1200:- då?
#363111
Det blev ett nytt batteri, men inget av de jag listade. Valde att gå på Vartas 95Ah Afa-variant. Han i batteributiken tyckte att den var nog så bra och jag var inte svårövertalad! 1475:- fick jag betala. Finns säkert att få tag på billigare.
#1288327
Beppe skrev: tor 07 jan 2010, 21:23 Det blev ett nytt batteri, men inget av de jag listade. Valde att gå på Vartas 95Ah Afa-variant. Han i batteributiken tyckte att den var nog så bra och jag var inte svårövertalad! 1475:- fick jag betala. Finns säkert att få tag på billigare.
Var batteriet bra? Hur länge höll det?
#1288393
Du har väl observerat att tråden är ungefär 9 år gammal?

Men, livslängd på ett batteri kan naturligtvis variera efter olika omständigheter. Ett bilbatteri som är välskött och inte har fått uppleva urladdningar under kortare eller längre tider bör ligga runt 10 år.
Det är urladdningarna som har ihjäl batteriet. Tidsfaktorn, hur länge batteriet står urladdat har också en stor negativ inverkan. Har du av någon anledning "tagit ur" för mycket ur batteriet vid något tillfälle, så se till att återladda det så fort som möjligt.
Numera finns det batteritestare. Det fanns förr också, men dom är elektroniska numera och kan ge flera mätresultat. Biltema har en hobbymodell för lite över 500 kr. Det finns "proffsmodeller" för större pengar också.

[img][/
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 1337 gånger
img]
Häng upp den här bilden på garageväggen och läs den varje gång du gör något som har med batteriet att göra.

Ett litet tillägg: När den aktuella bilden ritades var AGM-batterier nästan okända. Och likaså när den aktuella tråden här på forumet skapades var dom inte så allmänt kända som dom är i dag. Siffrorna för laddspänning av AGM-batterier är lite högre och siffrorna för "nedre spänningsgräns" är något lägre. Men det är mest decimaler bara. Principen är annars den samma som för gammaldags vätskebatterier.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]