Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#361120
Hej,

Jag misstänker att jag har ett dåligt batteri, men jag skulle vilja vara säker på detta så att jag inte köper ett nytt i onödan. Bilen har bensinvärmare så det har hänt att värmaren dragit ur batteriet vid några tillfällen. Jag laddar dock batteriet med en batteriladdare så fort jag kör värmaren om möjlighet finns. Sist jag körde värmaren utan att samtidigt ladda batteriet så stängde den av sig efter ett tag på grund av låg batterispänning och det var efter att jag hade kört i nästan tre timmar så batteriet bör ha varit fulladdat. Det var den händelsen som gav mig misstankar om ett dåligt batteri.

Laddspänningen när bilen är igång ligger på 14,6V så generatorn verkar det inte vara fel på. Batterispänningen ligger på 12,6V efter att batteriladdaren varit inkopplad i ett dygn och batteriet således borde vara fulladdat. Syranivån i batteriet verkar ok. Plattorna är i alla fall täckta.

Någon som kan kommentera detta?

/B
#361127
Låter som att batteriet är dåligt. Jag kör bränslevärmaren flera gånger per dag och kör mycket korta sträckor med bilen, och ändå har jag aldrig haft bekymmer med låg batterispänning. I farsans V70 D5 -06 fick vi byta batteri 1 år efter att bilen rullade ut från bilhandlaren. Det nya batteriet har fungerat tillfredställande i över 3år. Så det måste varit något fel på första batteriet. Även farsan använder bränslevärmaren väldigt ofta.

Även om spänningen är bra, så kan batteriet vara slut. Tappar kraft väldigt snabbt osv.
#361138
Det låter inte bra. Köp en densitetsmätare/syraprovare och mät cellerna så ser du direkt om någon är dålig. Ett batteri kan tappa mycket av sin kapacitet bara av en urladdning. Det ska helst aldrig vara under ca 50%.
Annars när du kört ett tag och kommit hem så kopplar du lös batteriet och låter det stå 3-4 timmar helst ett dygn sen mäter du spänningen på det.
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol

Blir det ett nytt så köp ett Varta batteri.
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf
#361241
Tack för svaren. Blir nog ett nytt batteri. Varta har en sökfunktion för batterier och den ger följande förslag:
Kod: Markera allt
Article number    Product line    Voltage [V] Bat. Cap.[Ah]  Cold crank.curr., EN [A] 
595 901 085 3332  ULTRA dynamic   12          95             850 
600 402 083 3162  SILVER dynamic  12          100            830 
595 402 080 3132  BLUE dynamic    12          95             800 
Behövs det verkligen ett så kraftigt batteri?

/B
#361329
Batteriet som sitter orginal är vell på ca 60ah?
Batterierna brukar ju bli större desto kraftigare dom är så tänkt på att det ska passa.

Har ett 120ah i båten och det är dubbelt så stor som ett vanligt. Mitt gamla i båten var på 95ah och det var ca ett och ett halvt batteri.
#361356
När man har bränslevärmare så skall man ha ett kraftfullare batteri.
Runt 95-100Ah är inte fel.
Har själv bytt till ett Ultra Dynamic som var en av de du listade, det är ett AGM batteri som är oslagbart med värmare och då man kanske startar mycket = korta sträckor. Jag har dessutom mycket elektronik i bilen. Har dubbla livslängden mot traditionella batterier.
Att få en bra startström 850A är ju en garanti för att bilen skall orka starta i alla lägen.
#361357
jag skulle vilja påstå att en syraviktsprovare för några tior är bästa amatörsättet att kolla ett batteri. Tyvärr kommer man ej åt syran på en del nya batterier, men då har man ett indikeringsfönster som är svart / vitt / grönt.
Är syrans densitet låg skall batteriet naturligtvis laddas med batteriladdare. Testaren visar även om en enskild cell skiljer sig mycket från övriga. Om man laddar skall samtliga celler få grön indikering på syra-densitet. Med dåliga batterier uppstår det faktum att du kan ladda i hur många dygn som helst utan att syra-densiteten blir ok, batteriet tar helt enkelt ej laddning fastän laddningsspänningen är ok. Batteriet bubblar och blir varmt, detta är ett tecken på att batteriet ej lagrar energi, det omvandlar energin i knallgas samt batteriet blir ljummet. Då är det bara att byta.

Notera att laddning bör ske i välventilerad uppvärmd lokal, blybatteriet kan ej laddas fullt vid kall temperatur.
#361999
Det blir nog ett av de batterier jag listade, under förutsättning att det får plats, har ej mätt än. Frågan är vilket? Är det värt att hosta upp tusen spänn extra för ULTRA-varianten?

Ultra Dynamic: 3120:-
Silver Dynamic: 2135:-
Blue Dynamic: 1940:-

(Priser från Autoexperten)

/B

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]