Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#350057
Behövs det ingen kabel till jord eller blir det jordat när kopplar enligt följande:

87 plus till extraljus
30 via säkring till batteri +
85 kopplas till ena helljuskabeln
86 kopplas till andra helljuskabeln
av gote1945
#350407
Jag vet inte om du har fått fart på extraljusen.Men så här ska du koppla

Relä
30 till 12v
87 till lampor
85 in på högra stiftet på lampan sett uppifrån
86 in på vänstra stiftet ----=------------------
Då får du bort felet med att extraljusen lyser på parkering,och du får med extraljusen på ljustutan..Lycka till..
Så är min v 40 1997 kopplad...
av Bubbe
#358501
lillen86 skrev:hejsan

Ha hört att det kan vara svårt att koppla till extra ljus till min v40. Tänkte höra om man kopplar lika till alla v40:or eller om det beror på lysena??

Ha fått detta tips på att koppla och vill veta om det stämmer??

30+ batteri -
87 Extraljus +
85 ena sladdenpå helljus lampan
86 andra sladden på helljus lampan

Är detta korrekt eller ha ni nå andra tips??
Lånar tråden lite om det är okej...

Jag har ett "litet problem" nu med mina nykopplade extraljus.
Köpte artnr 42-1631 på Biltema, nöjer mig med "sisådär-ljus" som extraljus. Men de ska ju i alla fall lysa MINST lika starkt som självaste bilens helljus???

Det jäkligaste var att inget kopplingsschema medföljde för ljusen! Finns inte heller på hemsidan att plocka hem!

Har en S-40 1996. Det tog ett tag att leta sig fram till vilken kabel som styrde helljuset och jag TROR att det är blå/gul eftersom det var den enda kabeln som helljuset reagerade tillsammans med extraljusen på. Har jag fel?

Sammankopplade i alla fall den röda kabeln som går till extraljusen med bilens blå/gula kabel.
Alla svarta anser jag är jord och de gick in i nr 85. Jordade på batteriets minuspol.
Någonstans läste jag att nr 86 är signalen - är det den som ska sitta tillsammans med bilens helljuskabel? För det är förmodligen så jag kopplade det (om jag minns rätt nu).
Kopplade nr 30 (röd) till batteriet med en säkring mellan.


Resterande kablar (en vit, en röd) kom från 86 och 87 om jag minns korrekt och gick till plastade kabelskor som (förmodligen) ska sitta på en strömbrytare om så önskas.

Jag blir totalt snurrig på det här. Fick ihop det till slut så att extraljusen reagerade när jag drog i helljusspaken - MEN de lyser väldigt svagt. Betydligt svagare än själva bilens helljus. Ja, till och med nästan lika svagt som parkeringsljus! Gör ingen som helst nytta!

Var har jag gjort fel?

Ett tillägg jag kan göra är också att när jag sedan avslutade för dagen och larmade/låste bilen med fjärrkontrollen så tutade bilens tuta betydligt högre än vad den tidigare gjort. Värsta krämen till tutan nu..? Har jag ställt till det på något sätt?

Varför får inte extraljusen den ström de behöver?

Hjälp?
av BoHo
#361083
BUBBE:

Dålig jord kanske. Är iofs ingen erfarenhet på området men tror att jag dessutom jordat ljusen i chassit dom gånger jag har monterat ljus på bilar
Användarvisningsbild
av Tomas88
#362265
Bubbe skrev: Sammankopplade i alla fall den röda kabeln som går till extraljusen med bilens blå/gula kabel.
På din beskrivning låter det ju som att du tar ström till extraljusen direkt från ordinarie helljus.
I så fall gör inte relät någon nytta och man bör absolut inte koppla så här eftersom att kablarna inte är dimensionerade efter detta.

Problemet med tidiga S/V40 är att de har minusstyrning och kan alltså inte kopplas som vanligt.
Titta lite längre upp i tråden så har jag skrivit hur man kopplar i så fall.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ad#p324173
av macfinkel
#362517
Lånar tråden lite

Hej!

Ny på forumet och totalt okunnig när det gäller meck... men jag o en kompis skall försöka oss på att koppla ett par extraljus från Biltema på min V40 2.0T 2002.

Jag har skaffat ett set från Biltema med relä och sladdar till lyktorna samt en reparationshandbok för att göra rätt o riktigt.

Och har läst på detta eminenta forum ,,, MEN , jag fattar inte riktigt exakt var man skall ta strömmen, alltså var kopplar jag ihop sladdarna.

Mvh
Peter

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?