Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
#346371
Om inget händer när man provar starta kan det vara startmotorn som behöver några knackningar med lämpligt verktyg. Om det klickar när man provar kan det vara batteriet som är för dåligt laddat.
Det kan vara både batteri och generator. Eller något helt annat.

Om det är stora pengar som du behöver lägga är det billigare att lämna in för felsökning om man är osäker, du kan fortfarande byta felaktiga delar själv om du vill.
av Lilj
#346398
greeeken skrev:
arraq skrev:Hej igen =)

Nu plötsligt efter bogsering så startar den igen då man vrider på nyckeln! *S* Batteriet kan det väl inte vara eftersom den liksom drog runt men bara inte tände till?? Hmmm...Halv tank och inga felmeddelanden... Vad kan det ha varit?? Fukt?? Vi har ju värsta dimman och grått väder.... Nä inte vet jag =)

Klart det kan vara batteriet.Kan vara skadat , nån cell i batteriet som är dött ja då får man problem på våra känsliga bilar

Har väldigt svårt att tro att det skulle vara batteriet som är dåligt. Om man först står och drar runt motorn på startmotorn och den inte startar och sen en dag senare kan starta den utan att ha laddat batteriet? Är en cell död så är batteriet väldigt dåligt.

Du kan va inne på rätt spår att du har dålig kontakt på jord eller dyl och när det är fuktigt så jävlas det.När du säger inga felmeddelade menar du i displayen på bilen eller har du varit och läst av med ppc ?
av Fred
#346415
kalasingh,

Du verkar inte ha samma problem som trådskaparen eftersom din bil inte drar runt. Trådskaparens bil drar runt och tänder men startar inte. Ditt fel låter som det klassiska att du har dålig kontakt i styrsignalen till startmotorn. Då fungerar alla lampor men inget händer i startläget på nyckeln.

Lokalisera kablarna som går till startmotorn och rucka lite på dem. Om bilen genast startar så har du hittat felet. Koppla loss kablarna, gör rent och smörj in med valfri kontaktsmörja så ska du se att det fungerar fint!

Mvh
/Fred

P.s Det är bättre att vänta på svar i tråden än att skicka ett PM med exakt samma som ditt inlägg. På så sätt kan alla ta del av svaret...D.s
Användarvisningsbild
av kalasingh
#351238
Jag gjorde inget med startmotor men den funkar fortfarande än vi får la se hur långt det går. har pillat me fingrar på startmotors kablar. Det enda som jag har gjort inget annat..det startar alltid nu...
av Fred
#351391
kalasingh skrev:Jag gjorde inget med startmotor men den funkar fortfarande än vi får la se hur långt det går. har pillat me fingrar på startmotors kablar. Det enda som jag har gjort inget annat..det startar alltid nu...
Om det är glappkontakt på signalkabeln så räcker det oftast med att pilla lite på den så fungerar det igen...ett tag. Problemet kommer säkerligen uppstå igen om inte en ordentlig rengöring och insmörjning sker.

Mvh
/Fred

Edit: ...och här ekar det som i domkyrkan! :D Greeeken var snabbare! :wink:

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]