Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345514
sidhabo skrev:Ok, nu börjar det likna nåt
Du vill alltså ha gnista på ett "extra" stift som du stoppar in i din flamgenerator .. ? Eller ?
Gissar att du ska koppla en extra högspännings/tändkabel till detta stift då.
Går väl att göra med nåt hemmbygge. Antingen skarvar du från tändspolens tändkabel, eller från nån tändkabel till något av ordinarie stift .
+ eldsläckaren i bilen då :mrgreen:
Om jag nu fattat dig rätt .....

jag har en extra tändspole förutom den som redan sitter i min volvo 745 gl

alltså en spole löst som jag tänkte koppla 12v. till med en vippbrytare mellan batteriet o spolen, kan den ge mig gnista på stiftet som jag borrar in i slutröret på mitt avfassystemet. För avgassystemet blir väl minus till stiftet?
Användarvisningsbild
av sidhabo
#345522
M det låter bättre ... med en extra tändspole. Normalt sett genereras ju en gnista från tändspolen när du bryter av strömmen fram till primären. Så ifall du har en switch/tryck-knapp till 12 V matningen av spolen borde du kunna generera en gnista genom att bryta strömmen med den. Häng på ett stift direkt via en tändkabel från spolen. Samt se till att jorda stifthuset med t ex en startkabel för batteri. Bara att gå ut till bilen och testa. :-)-)
Hör av dig när du testat ... så vi vet att du inte brunnit upp :D
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345556
Lazydogmic skrev:Glödstift från en diesel kaske är lättare at få att funka.
Då behövs bara 12V, ingen tändspole.

har en tänspole som tar upp plats i garaget så varför betala när man redan har saker, sist jag kollade ut så växer inte pengar på träden men tack för tanken ändå
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345557
sidhabo skrev:M det låter bättre ... med en extra tändspole. Normalt sett genereras ju en gnista från tändspolen när du bryter av strömmen fram till primären. Så ifall du har en switch/tryck-knapp till 12 V matningen av spolen borde du kunna generera en gnista genom att bryta strömmen med den. Häng på ett stift direkt via en tändkabel från spolen. Samt se till att jorda stifthuset med t ex en startkabel för batteri. Bara att gå ut till bilen och testa. :-)-)
Hör av dig när du testat ... så vi vet att du inte brunnit upp :D

låt mig minnas el läran rätt nu, spolen är ju en som en gigantisk kondensator eller? den spar i sig en massa ström som man sedan skickar ut tex. ett tändstift via en tändkabel och den puls som skickar ut får tändstiftet att gnista eller?


12v -------- av/på knapp ---------- tändspole --------- tändkabel -------- tändstift ----- gnista

har jag "ritat" rätt ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#345716
Ja, och en kondensator över knappen. Gnistan kommer när du släpper knappen. Men jag skulle nog koppla ett relä så det triggar sig själv och ger gnistor hela tiden när strömmen är på. Det blir nästan en konstant ljusbåge då, mindre risk för "misständning".

Nej, du är inte klok, men hur kul har man om allt man gör är normalt!? :twisted:
Användarvisningsbild
av sidhabo
#345772
v0lv0745 skrev: låt mig minnas el läran rätt nu, spolen är ju en som en gigantisk kondensator eller? den spar i sig en massa ström som man sedan skickar ut tex. ett tändstift via en tändkabel och den puls som skickar ut får tändstiftet att gnista eller?
12v -------- av/på knapp ---------- tändspole --------- tändkabel -------- tändstift ----- gnista
har jag "ritat" rätt ?
He he, el-lära ja. Både kondingen och spolen kan ju ladda potentiell energi. Men min gamle el-lära lärare kanske inte skulle hålla med dig helt. Kondingen och spolen är ju varandras "motsatser". Så han skulle nog rysa lite över spolen beskriven som en gigantisk kondensator :)
Men skit samma .... din ritning är väl praktiskt sett riktig. När du bryter strömmen till primären på spolen får du en "rekyl" i sekundären som genererar en högspänningspuls som ger dig gnistan på stiftet.
Så håll reda på dina två kretsar till spolen. Primären är 12 V via knapp/brytare/relä. Sekundären är högspänningen via tändkabel och jordningen av stiftet till chassi.
Enklast är väl att testa utan relä för att testa upplägget. Sen kan du ju finlira med relä enl. Sparkz inlägg.
Användarvisningsbild
av v0lv0745
#345912
Sparkz skrev:Ja, och en kondensator över knappen. Gnistan kommer när du släpper knappen. Men jag skulle nog koppla ett relä så det triggar sig själv och ger gnistor hela tiden när strömmen är på. Det blir nästan en konstant ljusbåge då, mindre risk för "misständning".

Nej, du är inte klok, men hur kul har man om allt man gör är normalt!? :twisted:
v


kondensator, vad ska den göra över knappen ?


----blinkersrelä----
I I
I I
12v------kondensator----------------------av/på knapp----tändspole-----tändkabel----stift----slutrör avgasrör----gnista


TYP NÅT SÅ HÄR KANSKE ?????
Användarvisningsbild
av sidhabo
#346206
Kondingen är till för att döda gnistor i din brytare. Annars pajar den förr eller senare. Du får ju en spänningspuls även i primärlindningen. Men där är den bara till skada. Som alternativ kan du koppla in ett relä istället för brytaren. Som Sparkz sa.
Om du ska använda ett relä, se till att det är ett separat relä. Inte t ex det aktiva blink-reläet :shock:

Bild
Användarvisningsbild
av Sparkz
#346242
Ett blinkrelä skulle nog blinka ganska snabbt med bara en reläspole som last...
Men ett relä är ganska enkelt:
Bild
Det måste vara ett växlande relä, och du använder den brytande kontakten. Spolen får ström genom kontakten, kontakten bryter och spolen släpper taget igen osv.
Ev. kan man behöva lägga till en diod och kondensator (ritad med grönt) för att sakta ner det lite.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]